Eurostat: Magyarország a középmezőnyben a szervezett utazások inflációjában
Az Eurostat friss adatai alapján Magyarország az Európai Unió középmezőnyében helyezkedett el a szervezett utazások inflációjában 2023 júliusában. Az ilyen típusú, jellemzően all-inclusive utazások – amelyek az utazás, szállás, étkezések és különböző programok egy csomagban történő megvásárlását foglalják magukban – Magyarországról indulva 6,2 százalékkal drágultak az előző évhez képest. Bár az áremelkedés jelentős, ez nem számít kiugrónak az EU-n belül, hiszen több országban ennél sokkal nagyobb mértékben nőttek az utazási költségek.
Franciaországban ugrottak meg legjobban az árak

A középmezőnyben vagyunk
Az elemzés szerint Franciaországban tapasztalták a legnagyobb árnövekedést a szervezett utazások terén, ahol az árak 22,2 százalékkal emelkedtek egy év alatt. Ez az áremelkedés kimagasló az EU-s átlaghoz képest, és a turizmus fellendülésével, valamint az inflációval magyarázható. A francia turisztikai piacra ható tényezők, például a magas energiaárak és a megnövekedett kereslet, hozzájárultak az árak ilyen mértékű növekedéséhez.
Néhány országban árcsökkenést tapasztaltak
Az inflációs trendek nem mindenhol voltak egységesek: három országban, Dániában (-0,2%), Finnországban (-2,7%) és Máltán (-2,9%) a szervezett utazások árai még csökkentek is. Ezekben az országokban a turisztikai piac stabilabbnak bizonyult, és a csökkenő kereslet, valamint az árak mérséklése hozzájárulhatott az alacsonyabb inflációhoz. Máltán például a turizmus visszaesése az egyik tényező, ami az árak csökkenéséhez vezetett.
Tágabb kontextus: Mi okozta a drágulást?
Az általános árnövekedés az EU-ban több tényező együttes hatására következett be. Az infláció, a növekvő energiaárak, a munkaerőköltségek emelkedése, valamint az újból fellendülő kereslet a turizmus iránt egyaránt hozzájárultak a szervezett utazások drágulásához. Az utazási iparban a COVID-járvány utáni fellendülés szintén felfelé hajtotta az árakat, mivel a szolgáltatók próbálták visszanyerni az elmúlt évek veszteségeit.
Magyarországi helyzet: Stabil drágulás
Magyarországon a szervezett utazások 6,2 százalékos áremelkedése egy közepes mértékű inflációs nyomást tükröz. Ez az áremelkedés még nem éri el a súlyos drágulást, amit más országokban tapasztaltak, de jelzi, hogy a magyar utazási piacot is befolyásolják a globális inflációs trendek. Míg a hazai kereslet stabil maradt, a külföldi utazások költségeinek növekedése már érezhető a magyar piacon is.
Az Eurostat adatai szerint a szervezett utazások árai az elkövetkező hónapokban is változhatnak, különösen, ha a globális gazdasági tényezők továbbra is nyomást gyakorolnak az iparra.
Kapcsolódó cikkeink
UNESCO-busz néven indult szászföldi látnivalókat összekötő turistajárat Erdélyben
UNESCO-busz néven indított szászföldi látnivalókat érintő turistajáratot Erdélyben egy turisztikai…
Tovább olvasom >A fenntartható turizmus fejlesztését segítő uniós program indult Szegeden
A fenntartható turizmus fejlesztését segítő, 2,5 millió eurós (mintegy egymilliárd…
Tovább olvasom >Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >