Eurostat: Magyarország a középmezőnyben a szervezett utazások inflációjában
Az Eurostat friss adatai alapján Magyarország az Európai Unió középmezőnyében helyezkedett el a szervezett utazások inflációjában 2023 júliusában. Az ilyen típusú, jellemzően all-inclusive utazások – amelyek az utazás, szállás, étkezések és különböző programok egy csomagban történő megvásárlását foglalják magukban – Magyarországról indulva 6,2 százalékkal drágultak az előző évhez képest. Bár az áremelkedés jelentős, ez nem számít kiugrónak az EU-n belül, hiszen több országban ennél sokkal nagyobb mértékben nőttek az utazási költségek.
Franciaországban ugrottak meg legjobban az árak
Az elemzés szerint Franciaországban tapasztalták a legnagyobb árnövekedést a szervezett utazások terén, ahol az árak 22,2 százalékkal emelkedtek egy év alatt. Ez az áremelkedés kimagasló az EU-s átlaghoz képest, és a turizmus fellendülésével, valamint az inflációval magyarázható. A francia turisztikai piacra ható tényezők, például a magas energiaárak és a megnövekedett kereslet, hozzájárultak az árak ilyen mértékű növekedéséhez.
Néhány országban árcsökkenést tapasztaltak
Az inflációs trendek nem mindenhol voltak egységesek: három országban, Dániában (-0,2%), Finnországban (-2,7%) és Máltán (-2,9%) a szervezett utazások árai még csökkentek is. Ezekben az országokban a turisztikai piac stabilabbnak bizonyult, és a csökkenő kereslet, valamint az árak mérséklése hozzájárulhatott az alacsonyabb inflációhoz. Máltán például a turizmus visszaesése az egyik tényező, ami az árak csökkenéséhez vezetett.
Tágabb kontextus: Mi okozta a drágulást?
Az általános árnövekedés az EU-ban több tényező együttes hatására következett be. Az infláció, a növekvő energiaárak, a munkaerőköltségek emelkedése, valamint az újból fellendülő kereslet a turizmus iránt egyaránt hozzájárultak a szervezett utazások drágulásához. Az utazási iparban a COVID-járvány utáni fellendülés szintén felfelé hajtotta az árakat, mivel a szolgáltatók próbálták visszanyerni az elmúlt évek veszteségeit.
Magyarországi helyzet: Stabil drágulás
Magyarországon a szervezett utazások 6,2 százalékos áremelkedése egy közepes mértékű inflációs nyomást tükröz. Ez az áremelkedés még nem éri el a súlyos drágulást, amit más országokban tapasztaltak, de jelzi, hogy a magyar utazási piacot is befolyásolják a globális inflációs trendek. Míg a hazai kereslet stabil maradt, a külföldi utazások költségeinek növekedése már érezhető a magyar piacon is.
Az Eurostat adatai szerint a szervezett utazások árai az elkövetkező hónapokban is változhatnak, különösen, ha a globális gazdasági tényezők továbbra is nyomást gyakorolnak az iparra.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >Budapest és Eger vezetik a karácsonyi úti célok listáját a belföldi utazók körében
A Szallas.hu előfoglalási adatai szerint Budapest és Eger továbbra is…
Tovább olvasom >Bakancslista 2025: Országos Főzdetúra – ingyenes sörkóstolóval várják a sörkedvelőket
Egyedülálló kiadvány készült a sörkedvelők számára: a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >