Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre jutó átlagos vásárlóereje 18.768 euró, ami 3,9%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az elemzett 42 ország között azonban jelentős eltérések mutatkoznak: míg Liechtenstein továbbra is vezeti a rangsort 70.180 eurós egy főre jutó vásárlóerővel, addig Ukrajna sereghajtó mindössze 2.878 euróval.
Magyarország helyzete az európai mezőnyben
Magyarország a rangsorban a 30. helyen áll, ami egy helyezéses visszaesést jelent az előző évhez képest. Az egy főre jutó vásárlóerő 11.570 euró, amely 38%-kal marad el az európai átlagtól. Az országon belüli vásárlóerőbeli különbségek jelentősek: míg Budapest lakosai 15.029 eurós átlaggal rendelkeznek, addig Szabolcs-Szatmár-Bereg megye sereghajtó 8.988 euróval.
Regionális különbségek Magyarországon
A legmagasabb vásárlóerővel rendelkező vármegyék az osztrák határ közelében és Budapest környékén találhatók:
- Budapest – 15.029 euró
- Komárom-Esztergom vármegye – 12.515 euró
- Fejér vármegye – 12.364 euró
- Pest vármegye – 12.306 euró
- Veszprém vármegye – 11.588 euró
A legnagyobb előrelépést Győr-Moson-Sopron vármegye érte el, amely egy helyezéssel előrébb került a rangsorban.
Települési rangsor: Budapest agglomerációja vezet
A legmagasabb vásárlóerővel rendelkező települések közül nyolc Budapest környékén található. Az első helyen Üröm áll, amelynek vásárlóereje 165,7%-kal meghaladja az országos átlagot. A második helyen Budaörs (150,2%), a harmadikon pedig Nagykovácsi (148,7%) végzett. A tíz leggazdagabb település közé újonnan bekerült Törökbálint és Győrújbarát is.
Európai trendek
A vásárlóerő növekedése Európában lassuló tendenciát mutat, miközben az inflációs ráta is csökken. A legnagyobb növekedést az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező országok produkálták, ami hozzájárulhat a jövedelmi különbségek csökkentéséhez. Ennek ellenére a fejlett és kevésbé fejlett régiók közötti eltérések továbbra is jelentősek maradnak.
A tanulmány teljes terjedelmében elérhető a GfK hivatalos honlapján.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >Tovább csökkent a kiskereskedelem részesedése a lakossági költésekben az EU-ban
A kiskereskedelemben eszközölt kiadások 2023-ban immár a második évben csökkentek,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Növényi alapú saját márkát vezetett be a belga Colruyt Group
A belga Colruyt Group új saját márkás almárkát vezet be…
Tovább olvasom >Olcsó, de jó is? Sokan esnek ebbe a hibába használtautó-vásárláskor
Az újautó árak folyamatos növekedése miatt ma egy vadonatúj gépkocsi…
Tovább olvasom >Elhunyt a „Nutella atyja”
97 éves korában, 2025. február 14-én elhunyt Francesco Rivella, a…
Tovább olvasom >