Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 02. 18. 12:10

A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre jutó átlagos vásárlóereje 18.768 euró, ami 3,9%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az elemzett 42 ország között azonban jelentős eltérések mutatkoznak: míg Liechtenstein továbbra is vezeti a rangsort 70.180 eurós egy főre jutó vásárlóerővel, addig Ukrajna sereghajtó mindössze 2.878 euróval.

Magyarország helyzete az európai mezőnyben

Magyarország a rangsorban a 30. helyen áll, ami egy helyezéses visszaesést jelent az előző évhez képest. Az egy főre jutó vásárlóerő 11.570 euró, amely 38%-kal marad el az európai átlagtól. Az országon belüli vásárlóerőbeli különbségek jelentősek: míg Budapest lakosai 15.029 eurós átlaggal rendelkeznek, addig Szabolcs-Szatmár-Bereg megye sereghajtó 8.988 euróval.

Regionális különbségek Magyarországon

A legmagasabb vásárlóerővel rendelkező vármegyék az osztrák határ közelében és Budapest környékén találhatók:

  • Budapest – 15.029 euró
  • Komárom-Esztergom vármegye – 12.515 euró
  • Fejér vármegye – 12.364 euró
  • Pest vármegye – 12.306 euró
  • Veszprém vármegye – 11.588 euró

A legnagyobb előrelépést Győr-Moson-Sopron vármegye érte el, amely egy helyezéssel előrébb került a rangsorban.

Települési rangsor: Budapest agglomerációja vezet

A legmagasabb vásárlóerővel rendelkező települések közül nyolc Budapest környékén található. Az első helyen Üröm áll, amelynek vásárlóereje 165,7%-kal meghaladja az országos átlagot. A második helyen Budaörs (150,2%), a harmadikon pedig Nagykovácsi (148,7%) végzett. A tíz leggazdagabb település közé újonnan bekerült Törökbálint és Győrújbarát is.

Európai trendek

A vásárlóerő növekedése Európában lassuló tendenciát mutat, miközben az inflációs ráta is csökken. A legnagyobb növekedést az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező országok produkálták, ami hozzájárulhat a jövedelmi különbségek csökkentéséhez. Ennek ellenére a fejlett és kevésbé fejlett régiók közötti eltérések továbbra is jelentősek maradnak.

A tanulmány teljes terjedelmében elérhető a GfK hivatalos honlapján.

 

Kapcsolódó cikkeink