Európai terjeszkedésre készül a 7-Eleven

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 06. 19. 08:41

Stratégiai terjeszkedésre készül Európában a világ legnagyobb kényelmi üzletlánca, a 7-Eleven, merész növekedési célokat maga elé kitűzve, melyeket bevált globális üzleti modellel kíván megvalósítani. Közép-Európában a vállalat számára az egyik kiemelt célpont Lengyelország. A stockholmi zászlóshajó üzlet bepillantást enged abba, miként gondolkodik most a kereskedő a kompakt, élelmiszer-központú városi kiskereskedelemről.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail

Stratégiai terjeszkedésre készül Európában a 7-Eleven. A világ legnagyobb kényelmibolt-üzemeltetője a közelmúltban – a franchise partnerekkel együtt – 117,9 milliárd eurónyi csoportszintű árbevételt és mintegy 7 milliárd eurós EBITDA-t jelentett a 2025 februárjában zárult üzleti évre vonatkozóan. A kiskereskedelmi óriás világszerte 20 országban mintegy 87.000 üzletet működtet. Hálózatában az ázsiai régió dominál, ahol az összes üzlet mintegy 80%-a található – csak Japánban 25% –, míg az amerikai kontinens 18%-os részaránnyal rendelkezik.

Európa eddig csak kisebb szerepet játszott: Skandináviában a 7-Eleven 175 üzletet üzemeltet Dániában, 115-öt Norvégiában és 78-at Svédországban a Reitan Retail norvég kiskereskedelmi csoport master franchise-án keresztül, melyek együttesen a globális üzlethálózat kevesebb mint 1%-át teszik ki. A helyzet azonban hamarosan megváltozhat. A 7-Eleven International 2023 elején ambiciózus globális növekedési tervet jelentett be, melynek célja 2030-ra világszerte elérni a 100.000 üzletet. A terjeszkedés egyik alappilléreként Európa meghatározó szerepet játszik majd e tervek megvalósításában. A 7-Eleven stratégiája Franciaországot, Németországot, Írországot, Olaszországot, Lengyelországot, Spanyolországot, Törökországot és az Egyesült Királyságot elsődleges célországnak tekinti. Figyelembe véve a kereskedő franchise-megállapodásokon keresztüli terjeszkedési modelljét, a bevezetés az adott országokban gyors lehet, különösen ott, ahol a kiskereskedelem még nem konszolidált vagy franchise-szervezetek között oszlik meg. A közép- és délkelet-európai piacok – kialakulóban lévő kényelmi formátumaikkal és gyors urbanizációjukkal – szintén termékeny talajt kínálnak a 7-Eleven skálázható, franchise-alapú modellje számára.

Sebastian Rennack a kiskereskedelmi óriás egyik legmodernebb üzletformátumát látogatta meg Svédországban: egy kis 7-Eleven üzletet Stockholm központjában, amely jól tükrözi a vállalat kompakt, élelmiszer-központú kényelmi kiskereskedelemről alkotott aktuális elképzeléseit.

Az üzlet koncepciója a gyors tranzakciókkal kombinált food-to-go-ra és a frissen készített ételekre helyezi a hangsúlyt. A szűkös hely ellenére a kiváló minőségű „grab-and-go” ajánlatokat kínáló bolt belső elrendezése a lehető leghatékonyabb. A különböző food-to-go vásárlási célokat szolgáló választékkoncepciók és a számos önkiszolgáló kassza kombinációja fokozza az üzlet vonzerejét az idő szűkében lévő és folyton rohanó városi vásárlók szemében.

Az alábbi fotóriport a stockholmi zászlóshajó üzlet legfontosabb jellemzőit mutatja be, és rávilágít arra, hogyan valósulnak meg a 7-Eleven globális törekvései helyi szinten – felvillantva azt, ami hamarosan más európai fővárosokba is megérkezhet.

 

Ez a központban található 7-Eleven üzlet a kirakatben elhelyezett egyértelmű feliratokkal és erőteljes food-to-go fókusszal invitálja betérésre a járókelőket

A kompakt elrendezésben a friss pékáru, a hűtött ételek és a snackek az alapvető élelmiszervásárlási célok köré szerveződnek. A mennyezetről belógó feliratok közvetlenül az ebéd-megoldások felé terelik a vásárlókat

„Reggeli és snackek – válassz szabadon!”: a mennyiségi vásárlást támogató ösztönzők gyors étel- és snackvásárlásra sarkallnak – a rugalmasság jegyében előre csomagolt opciókkal

„A legjobb kávé a városban” – ez az ígéret az önkiszolgáló felett, ahol frissen őrölt, filteres kávé és jeges kávékülönlegességek is elérhetők

A süteményekre és péksüteményekre vonatkozó „többet olcsóbban” ajánlatok a svéd „fika” hagyományt, azaz a hétköznapokba beépített délelőtti társas kávészünetet támogatják

A vásárlók zab- illetve laktózmentes tejjel és szirupokkal szabhatják igényeikre forró italukat, ami kompakt környezetben elégíti ki a modern kávézókkal kapcsolatos elvárásokat

A 7-Eleven a svéd „Panini Internazionale” márkával együttműködésben kínált saját márkás termékcsaládja ultrafriss és kiváló minőségű választási lehetőségeket sorakoztat fel, amelyek a kényelmi megoldásokat a hagyományos gyorséttermek egészségesebb alternatívájaként pozícionálják

A széles italfalon szénsavas üdítők és cukormentes italok is elérhetők. A szomszédos snackpolc a kiegészítő élelmiszertermékekkel késztet impulzusvásárlásra, amivel gyors kosárépítést tesz lehetővé

„Mindig jó ajánlatok az alkalmazásban”: a QR-kód alapú promóciók és az Uber Eats integráció a 7-Eleven omnichannel elkötelezettségét mutatja

A gyümölcs, mint egészséges impulzustermék központi figyelmet kap, amit a biotermékekre utaló üzenetek és a Fairtrade snackekkel való keresztpromóció is támogat

A frissáru-pult egyértelműen reggeli, ebéd és köztes étkezési zónákra tagolt, megkönnyítve az eligazodást és a napszak szerinti vásárlási célok teljesítését

A házon belül készített, kövön sült pizza és grillezett szendvicsek a 7-Elevent a gyors, minőségi ételek hiteles célpontjává teszik

A stratégiai árpromóciók és kiegészítő ajánlatok arra ösztönöznek, hogy a vásárlói kosárba teljes étkezések – meleg ételek, italok és snackek is – kerüljenek

A svéd „fika” szokás a kiskereskedelemben a sütemények és a szezonális édességek révén jelenik meg: a kínálatban megtalálhatók a muffinok, különböző sütemények és a híres svéd fahéjas csiga is

Az önkiszolgáló kasszazóna zökkenőmentes kiszolgálást tesz lehetővé a siető vásárlók számára, amelyet édesség- és higiéniai impulzustermékek zónája vesz körül

Az előkészítő terület feletti digitális képernyők szellemes formában tájékoztatnak az ételválasztékról. Az egyértelmű és színes látványvilág, valamint a könnyed humor melegséget lop a funkcionális előkészítő zónába

Az ablak melletti ülőhelyek egy szusszanásnyi pihenőre adnak lehetőséget az üzleten belül

A nagy digitális képernyő az üzleten belülről és kívülről is jól láthatóan népszerűsíti a menüválasztékot, kiemelve a forgalomnövelő ajánlatokat

 

Kapcsolódó cikkeink