Európai Nielsen-körkép XVI. – Portugália a növekedés élvonalában
A 10,5 millió lakosú Portugáliában az élelmiszer-kiskereskedelem figyelemre méltóan fejlődik. A mennyiségi forgalom növekedési ütemét csak Lengyelország előzte meg tavaly, a Nielsen által összehasonlított 21 európai országban. Az értékben mért forgalom nominális növekedése is Lengyelországban bizonyult a legnagyobbnak, majd Törökország, Csehország és Portugália következik.Éves szinten a Magyarországot is magában foglaló 21 ország közül mennyiségben csak tíz országban adtak el több élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot tavaly, mint az előző évben. Portugália mutatója plusz 4,3 százalék.
Ha megnézzük a válságos harmadik és negyedik negyedévet, akkor is 3 százaléknál nagyobb a portugál növekedési ráta, az előző hasonló időszakokhoz képest. A negyedik negyedév 3,7 százaléka a harmadik legnagyobb ütem, Lengyelország és Törökország mögött.
Értékben az ibériai ország FMCG-eladásai 7,8 százalékkal bővültek éves szinten tavaly, 2007-tel szemben.
Itt a harmadik negyedévben, majd a negyedikben kisebb a növekedési ütem. Október–decemberben „csak” 4 százalékkal bővült a piac.
Jerónimo Martins – otthon és Lengyelországban
Portugália az EU régi tagországai közül gazdaságilag a legkönnyebben utolérhető. Sok szempontból ugyanis az EU régi tizenöt tagországa között a leggyengébb gazdasági mutatóval rendelkezik.
A hazánkkal nagyjából egyforma területű ország legnagyobb kereskedelmi vállalata a Jerónimo Martins. Tavalyi nettó forgalma 6,894 milliárd euró, ami 29 százalékkal haladja meg az előző évit.
A Jerónimo Martins saját közlése szerint forgalmának 51,2 százalékát Lengyelországban, az ottani Biedronka diszkontlánccal érte el a múlt évben.
A cég a nagy lengyel piacon is a ranglista élmezőnyébe tartozik. Ott a lengyel Metro után a második legnagyobb forgalmat érte el, megelőzve a Tescót és a Carrefourt, a tavalyelőtti adatok alapján.
A Jerónimo Martins éves jelentése négy jelentős projektet emel ki 2008-ból. Egyik Portugáliában a Tengelmann-csoporttól megvásárolt 77 Plus diszkont beillesztése a bolthálózatba. Egy Plust bezártak, míg a többit átalakították, és a Pingo Doce szupermarketláncot bővítették velük.
Az „egy vállalat–egy márka” koncepció jegyében, hazai pályán a Feira Nova mini hipermarketlánc 37 üzletét is Pingo Doce szupermarketté profilírozták át.
A Jeronímo Martins Lengyelországban 205 Plus diszkontot vásárolt meg tavaly, és abból 193-at változtattak meg Biedronkára.
Ugyanakkor a bolthálózatok szerves növekedése is folytatódott, mind Portugáliában, mind Lengyelországban.
Portugália másik jelentős kereskedelmi vállalata a Modelo Continente, amelynek múlt évi, 4,22 milliárd eurós forgalma plusz 25 százalékot jelent az előző évhez képest. A nagyarányú fejlődés a hazai szerves növekedés mellett annak is köszönhető, hogy a francia Carrefourtól megvásárolt tizenkét hipermarkettel nőtt a boltszám. Azonkívül pedig a vállalat belépett a spanyol piacra tavaly.
A portugál piacon jelen lévő kiskereskedelmi vállalatok, illetve láncok közé tartozik mások mellett a francia Intermarché, a német Lidl, valamint az Aldi is.
Joghurt, tej, sajt, tőkehal az élen
A Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák közül értékben a portugál piacon a joghurt, tej és sajt bonyolította le a legnagyobb kiskereskedelmi forgalmat tavaly. A növekedés mértéke az előző évhez képest sorrendben 4, 12 és 14 százalék, tájékoztat Ana Barbosa, a Nielsen portugáliai vállalatának kereskedelmi szolgáltatások igazgatója.
A forgalom szerinti Nielsen-toplistán a további sorrend: tőkehal, csokoládé, készétel, alapvető élelmiszer (rizs, cukor stb.), regionális bor, sör és olívaolaj. Mindegyik említett nagy forgalmú élelmiszer forgalma növekedett tavaly, értékben.
Ami a mennyiséget illeti, szintén a bolti eladás növekedése jellemző. Kivétel a joghurt és a sör, amelynél némi csökkenést, illetve az olívaolaj, amelynél pedig stagnálást regisztrált a Nielsen portugál vállalata.
Hajápolás, mosószer…
Háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a Nielsen által mért kategóriákban, értéket tekintve a legnagyobb forgalmat a hajápoló szer, mosószer és toalettpapír érte el. Itt a növekedési ütem 2,0 és 5 százalék.
A legnagyobb forgalmú kategóriák további sorrendje: babaápoló szer, testápoló, általános tisztítók, szájápolás, bőrápolás és a borotválkozás kellékei. Az említettek zömének forgalma értékben emelkedett tavaly, az előző évhez képest. Kivételek az általános tisztítószerek és a borotválkozás kellékei.
Mennyiségi szempontból vegyes a kép. Kevesebbet adtak el hajápolóból, mosószerből, általános tisztítószerből és borotválkozási kellékből. A többi felsorolt kategória forgalma viszont emelkedett.
Szupermarketek dominálnak
Az FMCG-kiskereskedelem Portugáliában erősen koncentrálódott.
Ana Barbosa tájékoztatása szerint, ha a diszkontot figyelmen kívül hagyjuk, akkor az élelmiszer kiskereskedelméből 59 százalék jutott a szupermarketre tavaly, ami 1 százalékpont pluszt jelent az előző évhez képest.
A hipermarket részaránya 28 százalékról 26-ra csökkent. A hagyományos, kis alapterületű üzletek tavalyi mutatója 15 százalék.
Háztartási vegyi áruból 2 százalékponttal lett nagyobb, 53 százalékos a szupermarket mutatója. A hipermarket 34, a hagyományos csatorna pedig 13 százalékra csökkent.
Az FMCG-kereskedelem fejlődése Portugáliában (az előző hasonló időszakhoz képest, százalékban)
2007. 2008. 2008. 2008. 2008. 2008.
I. negyedév II. negyedév III. negyedév IV. negyedév
Mennyiség 4,9 4,3 7,5 4,2 3,3 3,7
Érték 5,0 7,8 11,4 8,2 7,8 4,2
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >