Európai Nielsen-körkép VII. – Kellemes vásárlási környezetet igényelnek a dánok

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 09. 05. 08:00

Az 5,5 millió lakosú Dániában európai összehasonlításban igen elterjedtek a modern boltláncok. Ennek következtében az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma erősen koncentrált. A fogyasztást kiemelkedően befolyásolja a törekvés az egészség megőrzésére. Ugyanakkor figyelemre méltó kereslet érzékelhető a drága és luxustermékek iránt. Többek között ezt állapítja meg Anne Merete Pedersen, a Nielsen dán vállalatának ügyfélszolgálati igazgatója.Európában az egymillió lakosra jutó modern üzletek száma Norvégiában 442-vel a legmagasabb, majd Ausztria következik 408-cal, Dánia 366-tal és Németország 257-tel. (Magyarország ezen a listán alulról a negyedik.)

Erős pozícióban a szupermarket
Dániában 1927 szuper- és hipermarketet, 1238 diszkontot, 2087 kioszkot és 917 élelmiszert is árusító benzinkutat regisztrált a Nielsen ottani cenzusa.
Jellemző a koncentrációra, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának 58 százalékát három vállalat öt lánca bonyolította le tavaly. Közülük négy szupermarket (Super Best 204 üzlettel, Kvickly 80, Super Brugsen 271 és Fotex 78 üzlettel), egy pedig diszkont (Netto 381 üzlettel).
A szupermarket erős pozícióját mutatja egy érdekes kutatási eredmény. A dán fogyasztók több mint fele leggyakrabban szupermarketben vásárolja a következő kategóriákat: friss hús, mosószer, friss zöldség és gyümölcs.
Halnál fontos szerepet játszanak a szaküzletek. Diszkontban sokan, gyakran vásárolnak szénsavas üdítőitalt, sós rágcsálnivalót, friss zöldséget és gyümölcsöt. Ugyanez hipermarketben – kisebb mértékben – érvényes mosószerre, samponra és friss húsra.
Ebben az összefüggésben a hagyományos üzleteket a különböző kategóriáknál a dán fogyasztók mindössze 1-2 százaléka említi.

Biovásárlásban az élen
Dániában az FMCG-szektor bolti eladásainak 24 százaléka jut csomagolt élelmiszerre, 22 italra, 15 tejre és tejtermékre. További sorrend: friss áru (13), háztartási vegyi áru (8), édesség, mélyhűtött élelmiszer, továbbá testápoló (6-6).
A fogyasztási trendek jelenlegi kulcsszavai Dániában: egészség, kényeztetés, bio és globális felmelegedés. Közülük kiemelkedő szerepet játszik az egészség.
Ugyanakkor a kényeztetés jó eladási lehetőségeket kínál drága vagy luxustermékek számára. Ilyen például a különleges sör, finom vörösbor, prémium minőségű csokoládé, szeszes ital, kozmetikum vagy testápoló szer.
A biotermékek kedveltségét bizonyítja, hogy kiskereskedelmi forgalmuk a legutóbbi időszakban értékben egyik évről a másikra 28 százalékkal emelkedett.
Egy felmérés során a megkérdezett dánok kétharmada mondta azt, hogy az elmúlt négy hét során vásárolt legalább egyszer bioterméket. Európában ez a legmagasabb arány.
A biotermékekkel együtt említik az úgynevezett fair kereskedelmet, amikor a fogyasztók humánus meggondolásból hajlandók egy-egy termékért önként magasabb árat fizetni. Mégpedig azért, hogy a termelésben részt vevők méltányos jövedelemhez jussanak. Itt a forgalom a legutóbbi évben 41 százalékkal emelkedett Dániában az előző évhez viszonyítva.

Lojalitási program: a sor végén
A dánok számára legfontosabb a friss élelmiszerek magas minősége mellett az üzlet kellemes környezete. Továbbá legyen könnyen és gyorsan megközelíthető, tiszta és higiénikus.
Elvárják a jó szolgáltatásokat, a magas minőségű márkatermékek kínálatát, és ugyanezt külön halból, illetve zöldségből és gyümölcsből is.
Fontosnak tartják még: vonzó promóciók, kényelmes megközelíthetőség és a pénzért megfelelő érték.
Legkevésbé fontos a boltválasztásnál a készétel, kereskedelmi márkás termék, könnyű parkolás, hosszú nyitvatartási idő és egy-egy lánc lojalitási programja.

Kapcsolódó cikkeink