Európai Nielsen-körkép IX. – Kis boltok és nagy láncok Olaszországban
Olaszország a hat nagy európai piac egyike, 59 millió lakossal. Mégis viszonylag kevés a nagy olasz kereskedelmi vállalat. Az európai kereskedelmi vállalatok rangsorában az első 30 között egyetlen olasz céget találunk, a 27. helyen. Az olasz kiskereskedelem ugyanis még mindig elaprózott.A bolthálózat 77 százalékát hagyományos üzletek alkotják, de a forgalomból mindössze 7 százalékkal részesedtek idén az első negyedévben. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen olasz leányvállalata.
A szupermarket a legnépszerűbb
Az olasz élelmiszer-kiskereskedelem további fontos jellemzője, hogy évek óta a szupermarketre jut a legnagyobb piaci részesedés: 40 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen az elmúlt tíz év során, kivéve az ezredfordulót megelőző, illetve az azt követő évet, ugyanakkor a teljes bolthálózat mindössze 6 százaléka szupermarket.
A hipermarket növekedési görbéje egyre laposabb az utóbbi években. A legnagyobb eladóterű bolttípus piaci részesedése az idei első negyedévben ugyanúgy 26 százalék, mint a legutóbbi négy év során. Tíz évvel ezelőtt még 19 százalék jutott rájuk az FMCG kiskereskedelmi forgalmából. Utána gyorsan felfejlődött 25 százalékra, és azóta lassú a növekedés üteme. A kiskereskedelmi hálózatban 6 százalék a hipermarket részaránya.
Az önkiszolgáló boltok tíz éve szintén 19 százalékkal részesedtek az eladásokból. Veszítenek azonban jelentőségükből, és tavaly, valamint idén az első negyedévben 15 százalék az arányuk. Részarányuk a bolthálózatból 12 százalék.
Utánuk a piaci részesedések ranglistáján a diszkont, a hagyományos, majd a speciális üzlet következik.
Hipermarket és diszkont a terjeszkedés éllovasa
A csatornák forgalmának növekedése összefügg terjeszkedésükkel. A Nielsen idén, az első negyedév végén 9 százalékkal több olaszországi hipermarketet regisztrált, mint egy évvel korábban. A diszkonthálózat 7, míg a speciális üzletek 5 százalékkal bővültek egyik évről a másikra. A szupermarketek mutatója már csak 2 százalék pluszról tájékoztat.
Az önkiszolgáló boltok száma stagnál, míg a hagyományos kis üzletekből 2 százalékkal kevesebb működött idén március végén, mint tavaly.
A bolthálózat elaprózottságának következtében nem alakultak ki olyan nagyméretű olasz kereskedelmi vállalatok, amelyek külföldön is jelentős pozíciókat tudtak volna szerezni. Így az olaszországi Coop Italia földrészünk 27. legnagyobb forgalmú kereskedelmi vállalata a tavaly elért 11,8 milliárd eurós forgalmával. (Ez árfolyamtól függően közel 3000 milliárd forint), ugyanakkor a legnagyobb tíz európai kereskedelmi vállalat mezőnyét négy francia, öt német és egy brit cég alkotja.
Olaszországban a legnagyobb forgalmú cégek rangsorát vezető Coop Italia után a francia Carrefour és az Auchan csoport áll, 7,9, illetve 7,3 milliárd euró forgalommal.
Követi őket az olasz Conad, Esselunga, majd a német Metro. A tíz legnagyobb forgalmú olaszországi cég közé tartozik a német Rewe is, amely többek között a Penny Market tulajdonosa.
Márkák versenye
Figyelemre méltó a márkák pozíciójának változása. Olaszországban a kereskedelmi márkák piaci részesedése viszonylag alacsony, de növekszik. A Nielsen által mért élelmiszerekből és háztartási vegyi árukból, kozmetikumokból 2007. szeptember–2008. augusztusban mért 14,6 százalékos részarányuk az előző hasonló időszakhoz képest plusz 1,2 százalékot jelent. Itt is érződik a modern láncok terjeszkedése. Mindeközben a piacvezető márkák 0,8 százalékpontot veszítettek, és mutatójuk 27,8 százalék. Az utánuk jövő „követők”, azaz második, harmadik és negyedik legnagyobb forgalmú márkák piaci részesedése 0,4 százalékponttal csökkent, 25 százalékra. Az egyéb márkák mutatója változatlanul 32,6 százalék.
Száraztészta, liszt, ásványvíz…
Az olasz Nielsen által mért termékcsoportok trendjei változatosan alakultak. A friss élelmiszerek forgalma értékben 7 százalékkal emelkedett 2007. szeptember–2008. augusztusban az előző évhez képest. A csomagolt élelmiszerek mutatója plusz 5 százalék, a non food termékek bolti eladása viszont 4 százalékkal csökkent.
Augusztusban, az előző nyolcadik hónaphoz képest a kiskereskedelemben kiemelkedő növekedést értek el a következő kategóriák: száraz kemény tészta (35), búzaliszt (30), szénsavas ásványvíz (28), probiotikus termékek (26), kész tea (21) és pármai sonka szeletelve, egalizált csomagolásban (20).
Ezek a számok azonban nem hosszú távú trendeket jeleznek. Az említett kategóriák közül 2007. szeptember–2008. augusztusban jelentős, 30 százalékot meghaladó növekedést csak a búzaliszt és a száraztészta produkált. A probiotikus termékek és a szeletelt pármai sonka növekedésének üteme éves szinten 10 százaléknál bizonyult nagyobbnak.
Az olasz élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomból a bolttípusok piaci részesedése az utóbbi években. Százalékban
Bolttípus 1998 2000 2002 2004 2006 2007 2008. első negyedév
Szupermarket 40 39 40 40 40 40 40
Hipermarket 19 23 25 26 26 26 26
Önkiszolgáló 19 18 17 16 16 15 15
Diszkont 9 7 6 7 8 8 7
Hagyományos kis bolt 11 11 10 9 8 8 9
Speciális üzlet 2 2 2 2 2 3 3
Forrás: Nielsen
Néhány élelmiszer olaszországi – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának növekedési üteme 2007. szeptember–2008. augusztusban, az előző hasonló időszakhoz képest, százalékban
Kategória Százalék
Száraz kemény tészta 33
Búzaliszt 43
Szénsavas ásványvíz 2
Probiotikus termékek 19
Kész tea 2
Szeletelt pármai sonka,
egalizált kiszerelésben 16
Mozzarella sajt egalizált
kiszerelésben 15
Jégkrém multipack csomagolásban 6
Szénsavas üdítőitalok 3
Tonhal olajban 8
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >