Európai Kereskedelem Napja ötödször Magyarországon

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 12. 03. 08:00

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége, mint az EuroCommerce magyarországi tagszervezete összefogva az ÁFEOSZ, az OKSZ, a KISOSZ, az MKIK, a KASZ, az MBSZ országos érdekvédelmi szervezetekkel, a kereskedelmi vállalkozói kör támogatásával idén november 3-án, ötödik alkalommal rendezte meg itthon az Európai Kereskedelem Napját.Herczog László szociális és munkaügyi miniszter nyitotta az Európai Kereskedelem Napját. Beszédében megerősítette, hogy az ágazat a legerősebb foglalkoztató és a legnagyobb áfabefizető, így lényegében megkerülhetetlen a nemzetgazdaságban. Mint mondta, november végén szeretnék összehívni az ágazati párbeszéd kollégiumot, hogy sikerüljön létrehozni a fogyasztóvédelmi törvényben foglalt fogyasztói chartát.
Mester Zoltán, a gazdasági tárca szakállamtitkára arról beszélt, hogy idéntől már a kereskedelmi vállalkozások is hozzájuthatnak a forgóeszköz-hitelekhez, ugyanis tény, hogy a magyar kiskereskedelem, csakúgy, mint a magyar kis- és középvállalati réteg, rendkívül tőkeszegény. Megerősítette, hogy a kormányzat továbbra is támogatja a Széchenyi Kártyát.
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a kormány gyenge gazdaságélénkítő szerepéről beszélt. Leszögezte, az országnak valódi gazdaságpolitikára lenne szüksége, ugyanis jelenleg a fiskális politika mindent elnyom. Szerinte az ország versenyképessége továbbra is katasztrofális, a magas kamatok megfojtják a befektetéseket. Ami a kereskedelmet illeti: Parragh shownak titulálta a mezőgazdasági tárca kiskereskedelemre vonatkozó 80 százalékos magyaráru-arányra tett próbálkozásait.
Demján Sándor, a VOSZ ügyvezető elnöke szerint nincs szégyenkezni valója a magyar kiskereskedelemnek, mind színvonalban, mind szolgáltatásban eléri a nyugati szintet. Hozzátette: addig nem fogja lekörözni a fejlettebb gazdaságok kiskereskedelmét, amíg Magyarországon a belső termelés nem növekszik, amíg a valós árutermeléssel foglalkozók létszáma alacsony. Ha a belső termelés végre újra növekedésnek indul, a kiskereskedelemnek is nőhet a mozgástere.
Demján beszédében leszögezte: patriótaként fontosnak tartja a hazai termékeket, de szerinte a kereskedelemnek nem feladata a piacon nem versenyképes magyar termékek forgalmazása. Az államnak kell megteremteni azt a gazdasági környezetet, amelyben az áru piacképessé válik.
Az Európai Kereskedelem Napját lezáró kerekasztal-beszélgetés résztvevői közül többen kiemelték, hogy a kiskereskedelemmel szembeni elvárások fokozatosan nőnek, miközben a politika rendre az ágazatot veszi elő, ha valamit szeretne elérni.

Kapcsolódó cikkeink