Európai Kereskedelem Napja: átalakul a szektor

Szerző: Barok Eszter Dátum: 2024. 12. 03. 17:21

Huszadik alkalommal rendezték meg az Európai Kereskedelem Napját, amelyen a VOSZ ismételten a hazai kereskedelmi ágazat stratégiai fontosságára hívta fel a figyelmet. A rendezvényen, amelynek fővédnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, szakmai védnöke pedig Gerlaki Bence gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésekért felelős helyettes államtitkár volt, átadták a Klauzál Gábor Elismerő Okleveleket és a Magyar Kereskedelemért Nagydíjat, elismerve a kiemelkedő munkát végző szakembereket. A Trade magazin az esemény médiapartnere volt.

A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.

A jubileumi esemény fényét emelte a tény, hogy idén Budapesten rendezték meg a EuroCom­merce kihelyezett board ülését is. A nemzetközi kiskereskedelmi szektor képviselői, köztük Juan Manuel Morales, a EuroCommerce elnöke, és Christel Delberghe főtitkár, valamint a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének vezetői együtt ünnepelték a kiskereskedelmi ágazatot. Az összejövetel lehetőséget adott arra, hogy megvitassák az iparág jelenlegi helyzetét, a jövőbeni kihívásokat és az előttük álló lehetőségeket is.

Köszöntő: kihívások előtt a kereskedelem

Perlusz László
főtitkár
VOSZ

Christel Delberghe
főtitkár
EuroCommerce

Christel Delberghe, az EuroCommerce főtitkára köszöntőjében kiemelte a kiskereskedelmi szektor gazdasági jelentőségét Európában, amely 26 millió munkahelyet biztosít, ezzel az EU-ban minden hetedik munkavállalót foglalkoztat, és a GDP 10%-át adja. Az ágazat több mint 5 millió vállalkozást képvisel, amelyek túlnyomó többsége (99%) kis- és középvállalkozás. Rámutatott a szektort érintő kihívásokra, például a globális versenyhelyzetre, ellátásilánc-problémákra és a megélhetési költségek válságára, valamint hangsúlyozta, hogy a fenntarthatósági és digitalizációs fejlesztésekhez akár 600 milliárd eurós beruházás szükséges 2030-ig. Az EU egységes piacának megerősítése kulcsfontosságú a magasabb árak és a szűkebb választék elkerülése érdekében – fogalmazott.

Perlusz László, a VOSZ főtitkára is köszöntötte a rendezvény résztvevőit, hangsúlyozva a kereskedelem gazdasági, társadalmi és kulturális jelentőségét, utalva Klauzál Gábor reformkori politikus szavaira. Üdvözölte a EuroCommerce részvételét, és kiemelte, hogy a rendezvény alkalmat ad a magyar kereskedelem helyzetének és kilátásainak áttekintésére, valamint a legjobb teljesítmények elismerésére. Kitért a Skills for Retail projektre is, amely a szakemberek kompetenciáinak fejlesztését célozza a digitális és fenntartható fejlődés érdekében, a hazai szakmai szervezetekkel együttműködve.

550 ezer magyar a kiskereskedelemből él

Krisán László
kereskedelmi tagozati
elnök
VOSZ

Krisán László, a VOSZ kereskedelmi tagozatának elnöke hangsúlyozta: hazai kiskereskedelem évente 18 300 milliárd forintos forgalmat generál, ha nem számoljuk bele a járműkereskedelmet. A szektor több mint 550 ezer embernek biztosít megélhetést, ami a teljes, 4,7 milliós magyar foglalkoztatotti létszám 12%-át jelenti. A GDP-hez való hozzájárulása 11,5%, ami az európai átlag felett van. Az online kereskedelem forgalma az elmúlt évben több mint 7%-kal bővült, ezzel párhuzamosan a hagyományos bolti egységek száma csökkent: 2022 végén még 110 400 bolt működött, míg ez a szám mostanra 106 ezerre esett vissza, mutatva az átrendeződést és a boltok összetételének változását.

Krisán László kiemelte a kormányzati támogatások fontosságát, különösen a digitalizáció terén, amely kulcseleme lehet a szektor jövőbeni versenyképességének és fenntarthatóságának. A kiskereskedelem nem csupán a gazdaságot erősíti, hanem társadalmi és kulturális kapcsolatokat is épít, ezért fontos, hogy elismerjék a kereskedelemben dolgozók mindennapi erőfeszítéseit. Ennek eszköze például a Klauzál Gábor-díj, a legmagasabb állami kitüntetés a kereskedelem területén, valamint a VOSZ örökös elnöke, Demján Sándor által 2004-ben alapított VOSZ Kereskedelmi Nagydíj, amelyet a kimagasló teljesítményt nyújtó szakemberek kapnak meg.

 

 

Az infláció csökken, a fogyasztás nő

Nagy Márton
nemzetgazdasági
miniszter

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter elmondta, hogy 2024 elején a kereskedelmi politika átkerült a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, az infláció mérséklését célzó lépések (az alapvető élelmiszerekre vonatkozó árstopok bevezetése, a kötelező akciózás és az árfigyelő rendszer bevezetése) már ennek égisze alatt kerültek bevezetésre. 2024 augusztusában Magyarországon az éves infláció mértéke 3,4% volt, havi alapon azonban nem volt áremelkedés tapasztalható, ami stabilizációra utal. A minisztérium előrejelzése szerint 2025-ben egy átmeneti emelkedés után – amit bázishatások okoznak – az infláció ismét 3% körüli szintre süllyedhet.

– Az infláció tartósan alacsony szinten tartható, miközben a gazdaság növekedésére is figyelmet fordítunk – fogalmazott Nagy Márton. Fontos szempont a fogyasztók bizalmának visszaszerzése és a fogyasztói óvatosság enyhítése, hiszen a fogyasztási hajlandóság növekedése erősíti a gazdaságot. A kiskereskedelmi forgalom augusztusi 4,1%-os növekedése jelzi, hogy a fogyasztás már pozitív hatást gyakorol a GDP-re, amelyre 2025-ben 1,5%-os bővülést prognosztizálnak. Az élelmiszer-fogyasztás még ennél is magasabb, 7%-os növekedést mutatott. A miniszter szerint a béremelkedés is támogatja a fogyasztás bővülését, amely a vállalkozások beruházási hajlandóságára is kiterjed, segítve az óvatossági motívum oldását.

3-6%-os gazdasági növekedés?

A magyar gazdaság 2025-ben várhatóan 3-6%-os növekedést érhet el, azonban ennek megvalósulása nagyban függ a nemzetközi környezettől, különösen a német gazdaság teljesítményétől és az esetleges kereskedelmi konfliktusoktól. Példaként említette a kínai védővámok kérdését, amely jelentős vitát keltett az Európai Unióban.

Nagy Márton kiemelte, hogy Magyarország világkereskedelmi politikája a semlegességet részesíti előnyben, kelet és nyugat felé is tekint, azzal a céllal, hogy hazánk a gazdaságok összekapcsolódásának találkozópontja legyen.

A miniszter rámutatott arra is, hogy a magyar kiskereskedelmi szektor jelenleg külföldi dominancia alatt áll, mivel a hat legnagyobb forgalmú vállalat mind külföldi tulajdonú. Cél, hogy a top öt vállalat között hazai tulajdonú cégek is megjelenjenek, különösen az élelmiszer-kiskereskedelem területén. Több magyar árut kellene a boltok polcaira juttatni, mivel ezek értékesítése erősíti a hazai gazdák, termelők és a kkv-k – és ezáltal a magyar családok helyzetét – emelte ki. Ausztriában és Németországban a hazai termékek aránya a boltok polcain jóval magasabb, és a fogyasztók is nagyobb hajlandóságot mutatnak azok vásárlására.

Fogyasztóvédelem és NKFH

Az online vásárlási szokások növekvő szerepe is szóba került: a hazai kiskereskedelmi forgalom közel 15%-a már az interneten zajlik. A külföldi szereplők jelenléte azonban dominálja a piacot, ahol a 15 legnagyobb online kereskedő közül csak három magyar tulajdonú. Ez fogyasztóvédelmi és kereskedelmi kihívásokat is felvet, mivel a fogyasztók gyakran szembesülnek azzal, hogy az online vásárolt termékek nem felelnek meg az elvárásoknak.

2024 augusztusától a minisztériumhoz került a fogyasztóvédelem felügyelete is, amely szorosan kapcsolódik a kereskedelemhez. A fogyasztóvédelem megerősítésére új intézkedéseket vezettek be, például az áremelési gyakorlatok elleni fellépést, a zsugorinfláció megfékezését és a banki csalások bejelentési rendszereinek fejlesztését.

Egy új hatóság, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) létrehozása is bejelentésre került, amely 2025-től kezdi meg működését, amely négy fő feladatkörre épül: a kereskedelmi politika szakmai támogatására, a fogyasztóvédelmi hatósági irányítás ellátására, a kereskedelem élelmiszer-biztonsági felügyeletére, valamint kereskedelmi és fogyasztóvédelmi laborvizsgálatok végrehajtására.

A hazai kiskereskedelmi szektor versenyképességének megőrzése érdekében ösztönözni kell a mesterséges intelligencia használatát: a fogyasztói viselkedés és magatartás elemzése, valamint az ebből levont következtetések alapján történő üzletpolitikai módosítások jelentős kihívást jelentenek a szektor számára, ami komoly beruházásokat igényel. Az állam kész támogatást nyújtani ehhez a digitális átálláshoz, hogy a vállalatok versenyképesek maradjanak, és a fogyasztók a piaci verseny előnyeit élvezhessék.

Kerekasztal a kereskedelem kihívásairól

A kerekasztal-beszélgetést Prosits Attila, a Bevásárlóközpontok Szövetségének elnökségi tagja és a Granite Invest ügyvezető igazgatója moderálta. A résztvevők között volt Christel Delberghe, az EuroCommerce főtitkára; Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára; Krisán László, a VOSZ kereskedelmi tagozatának elnöke; dr. Kozák Tamás, az OKSZ főtitkára; valamint Zs. Szőke Zoltán, az ÁFEOSZ-COOP Szövetség elnöke.

Krisán László kifejtette: a szabályozások egyszerűsítésére, vagyis „akadálymentesítésére” van szükség. A különféle három- és négybetűs szabályozások gyakran túlzott bürokráciát és adminisztrációt jelentenek, ami főleg a kisebb üzletek és mikrovállalkozások számára jelent komoly terhet. Az államnak az átláthatóság jegyében kellene jogilag kezelnie a szabályozásokat, hogy a vállalkozások működése egyszerűbbé váljon. Hozzátette, hogy a szövetségek feladata a vállalkozások támogatása az ilyen szabályok követésében, míg az állami szerveknek egyensúlyt kell találniuk a szükséges szabályozás és a vállalkozások túlterhelése között. Véleménye szerint a versenyképesség megőrzése és a szabályok egyszerűsítése központi jelentőségű a kereskedelmi szektor fejlődése szempontjából.

Christel Delberghe hangsúlyozta, hogy a kiskereskedelmi szektor komoly erőfeszítéseket tesz a fenntarthatóság, a körforgásos gazdaság és a klímavédelem érdekében, ugyanakkor a szabályozási terhek a kkv-kat is sújtják. Fontosnak tartotta a koherens, átlátható jogszabályok alkalmazását, amiben az EuroCommerce támogatja a cégeket, különösen a kisebb szereplőket, ugyanakkor együttműködik az uniós intézményekkel is annak érdekében, hogy a szabályozás egységes és jól adaptálható legyen. A versenyképesség visszaállítása szerinte is létfontosságú, hiszen a piac széttagoltsága magasabb árakat és szűkebb választékot eredményez, ami gátolja az innovációt.

Neubauer Katalin kiemelte, hogy a gyorsan változó jogszabályi környezet különösen a kkv-kat és mikrovállalkozásokat érinti hátrányosan, mivel ezek a cégek nehezen tudják követni az új rendeleteket: a szabályozásoknak való megfelelés gyakran elvonja a figyelmet a core üzleti tevékenységről. Felvetette, hogy a hazai jogalkotás gyakran még további terheket is ró a vállalkozásokra, ami versenyhátrányt eredményez, miközben az online rendelések során a külföldről érkező termékek csomagolása többnyire nem felel meg a helyi környezetvédelmi előírásoknak, ami globális szintű szabályozási és együttműködési problémát jelez. Az információáramlás javítása érdekében a szövetségek és kamarák együttműködésére van szükség, hogy a kötelező feladatokat időben megismerhessék és végrehajthassák a vállalkozások, különös tekintettel a kkv-kra.

Zs. Szőke Zoltán kifejtette, hogy az Európai Unió szabályozási elvárásai, pl. a minimálbér emelése jelentős nyomást helyeznek a magyar gazdaságra, megvalósításuk komoly kihívásokat jelent. A kereskedelem szereplői gyakran szembesülnek gyorsan változó jogszabályokkal, előfordul, hogy az éjszaka megjelenő rendeleteket reggelre kell végrehajtaniuk. A jogszabályok szigorú betartatásának rugalmasságot kellene mutatnia, különösen a kisebb vállalkozások esetében, hogy elkerüljék a bírságokat. Emellett kiemelte, hogy a kereskedelem az egyik legnagyobb nemzetgazdasági ágazat, és fontos, hogy a kormányzat hivatásszerűen foglalkozzon ezzel a szektorral, ami pozitív lépésként meg is valósult.

Az online kereskedelemről szólva felhívta a figyelmet arra, hogy a non-food területen dolgozó cégek súlyos nyomás alá kerültek a külföldi szereplők agresszív piacpolitikája miatt, amelyek alacsony áraikkal és adóelkerülő stratégiáikkal nehezítik a hazai cégek versenyképességét.

Dr. Kozák Tamás hangsúlyozta, hogy bár az ESG, DRS, PPWR, ESRS, CISD jogszabályok célja üdvözlendő, gyakran háttérbe szorul a kereskedelmi cégek versenyképességének megőrzése. A kereskedelem ugyan az uniós GDP 10%-át adja, Magyarországon ez az arány csökkenő tendenciát mutat, és a hozzáadott érték alatta marad az uniós átlagnak. A magyar online kereskedelem forgalma 1500 milliárd forint körüli, ami a teljes kereskedelmi forgalom 7%-a, míg például Csehországban ez 14, és több, 1 milliárd eurós (!) forgalmú on­line áruház is működik. Az élelmiszer-kereskedelemben az online részesedés mindössze 2-3%, ruházati és elektronikai cikkeknél viszont 20-40% közötti.

Hozzátette, hogy az online kereskedelem nemzetközi szinten is lassul, amit az Amazon éves növekedésének csökkenése is mutat: a korábbi 40%-os növekedés mára 20%-ra mérséklődött. Kozák Tamás szerint komoly gazdaságpolitikai lépéseket kell tenni a hazai kereskedelmi szektor versenyképességének javítására. //

 

Az Európai Kereskedelem Napjának 2024. évi kitüntetettjei

Klauzál Gábor Elismerő Oklevél:

Anticsné Tajti Mária beszerzési osztályvezető, Mecsek Füszért Zrt.

Daradics Kinga Ágnes ügyvezető, eMag Magyarország Kft.

Grósz Jenő több országért felelős igazgató, Lidl International

Jeszenszki Lívia ügyvezető igazgató, Reál Hungária Élelmiszer Kft.

Keczer Péter országos ingatlangazdálkodási vezető, TESCO Global Áruházak Zrt.

Pálmay Flóra nemzetközi igazgató, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Zsiga Krisztián elnök igazgató, Abaúj Coop Zrt.

Magyar Kereskedelemért Nagydíj:

Bonusné Mihály Ilona, Auchan Magyarország Kft.

Csik Miklós Tibor, 68. sz. felsőtelekesi COOP ABC, Abaúj COOP Zrt.

Fodor Józsefné, TESCO-GLOBAL Zrt.

Gyökeres László, Vöröskő Kft.

Kókai Anikó, 110. sz. Gödöllő Áruház, Gödöllő COOP Zrt.

Németh Orsolya, SPAR Magyarország Kft.

Sípos Mária Erzsébet, sóskúti COOP Terasz csemege, Budavidék Zrt.

Szigethy Zsolt Gyuláné, 111. sz. celldömölki üzlet, Harmadik Forrás- COOP Kft.

Tóth József Gergő, dm Kft.

Vőneki Gabriella, Lidl Magyarország Bt.

Kapcsolódó cikkeink