Európai Friss Kalandok: fél millió embernek hívták fel a figyelmét a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara az Európai Friss Kalandok kampány első évében mintegy félmillió embernek hívta fel – személyesen – a figyelmét a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára. A kampány elsődleges célja, hogy a kisgyermekes családok körében növelje friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás mennyiségét, ami jelenleg napi 262 gramm. A program keretében idén a hazai termelők által felajánlott több, mint 3000 kilogramm friss zöldséget és gyümölcsöt kóstoltattak a gyermekes családokkal.
A hazánkban első ízben megvalósuló programmal a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Interfel francia zöldség-gyümölcs szakmaközi szervezet a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára kívánta felhívni a családok és a gyermekek figyelmét. Az Európai Friss Kalandok nevű programsorozat első évében országszerte 15 települést érintett Frutti és Veggi, a kampány két központi figurája, akik több mint 14 ezer kilométert utazva hozták közelebb a gyümölcsök és zöldségek szeretetét a 6-14 éves korú gyermekekhez és családjaikhoz. Emellett a program keretében megvalósuló Európai Friss Kalandok roadshow, áruházi megjelenések (Tesco, Auchan, Coop, CBA) és a Gyerek Szigeten megrendezett Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepe keretében a magyar lakosság több mint 5 százaléka, mintegy félmillió ember nyerhetett bepillantást Vegapolisba, a zöldségek és gyümölcsök mesés világába és tapasztalhatta meg az egészséges étkezés örömét. A kampányban hazai termelők felajánlása révén közel 2400 kilogramm gyümölcsöt és 800 kilogramm zöldséget kóstoltattak a gyermekek között.
A kampány aktualitása vitathatatlan, hiszen, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai igazolják, hogy a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása lényeges szerepet játszik a gyermekek fejlődésében, a betegségek megelőzésében, az egészségügyi állapot javításában és fenntartásában, azonban a nemzetközi trendekkel párhuzamban Magyarországon is folyamatosan csökken ezen termékek fogyasztása a lakosság körében. A KSH 2016-os kutatása szerint a magyarok fejenként csak napi 262 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, amellyel az Európai Unióban az utolsók között vannak, a rossz étkezési szokások pedig komoly egészségügyi problémákhoz vezethetnek. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) 2014-es kutatásában a 4-10 éves korú gyermekek étkezési szokásaival kapcsolatban kimutatta, hogy a túlsúly és az elhízás mértéke évről évre egyre magasabb. A TÉT Platform 11-18 évesek körében vizsgálta a túlsúly, elhízás mértékét – 24 %-uk, azaz minden 4. gyerek túlsúlyos vagy elhízott ebben a korosztályban.
„A tudatos nevelést nem lehet elég korán elkezdeni, azt a lehető legszélesebb körben és fórumon alkalmazni is kell. A kampány egyfajta marketing jellegű tevékenység is. Meggyőződésem, hogy a marketingnek – ha azt megnyerően, jól megalapozva szervezzük és végezzük – átütő ereje van. Hiszem, hogy a kampány üzenete célba ért és bízom a kampány folytatásában” – véli Benedek Orsolya, a kampányban résztvevő Benedek Farm képviselője.
„A kampánnyal nemcsak népegészségügyi célokat kívánunk támogatni, hanem hazánk agrárgazdasági törekvéseit is. Ugyanis, ha a jelenlegi napi fogyasztást 262 grammról 460 grammra sikerülne emelni, az önmagában 730 ezer tonna termelésbővülésre és több mint 100 milliárd forint új érték előállításra adna lehetőséget a magyar gazdák számára.” – foglalta össze a program első éves tapasztalatait Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke.
Antal Emese, dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője is elmondta, hogy már kiskorban nagyon fontos, hogy megszerettessük a gyermekekkel a zöldségeket és gyümölcsöket, az egészséges táplálkozást. „A gyümölcsök és zöldségek alapvető táplálékaink, amelyek vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat tartalmaznak, amelyeknek kiemelkedő egészségmegőrző, betegség megelőző szerepe van. Ezért fontos, hogy a gyermekek minél előbb ismerkedjenek meg a zöldségekkel és gyümölcsökkel. Vonjuk be őket az ételkészítésbe, díszítsünk, szobrászkodjunk együtt velük, vigyük el őket magunkkal a piacra.”
Bár a kampány 2018-as programsorozata lezárult, Fruttitól és Veggitől nem kell még elköszönni idénre a kisgyermekeknek, ugyanis november elején indul egy nyolc részes miniprogramsorozat a Minimax és Disney Channel mesecsatornákon, amelynek keretében a családok legkisebb tagjai betekintést nyerhetnek a zöldség és gyümölcs testvérpár kalandjaiba és tanúi lehetnek annak, hogy a két mesés hős miképpen állítja meg Káosz, Vegapolis gonoszának csínytevéseit.
Kapcsolódó cikkeink
„Mindannyian különbözőek vagyunk” – A Pepco szívhez szóló karácsonyi kampánya
A Pepco idei karácsonyi kampánya a „Mindannyian különbözőek vagyunk” szlogennel…
Tovább olvasom >„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >Magyar sertéshúsból készült ételek kerüljenek az ünnepi asztalra!
Nem csak a halas ételek kerülnek középpontba az ünnepi időszakban,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >