Európai Bizottság: online vásárlás során a fogyasztók gyakran nem kapnak egyértelmű tájékoztatást
Gyakran nem tájékoztatják egyértelműen a fogyasztókat az árakról és az engedményekről az internetes vásárlások során, a vizsgált webshopok 60 százalékánál szabálytalanságokra derült fény – közölte az Európai Bizottság.
A tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok a brüsszeli testület koordinációjával mintegy 560 honlapot világítottak át 24 európai uniós országban, illetve Norvégiában és Izlandon.
A vizsgált webshopok nagyjából 60 százalékánál találtak fogyasztóvédelmi szabálysértést, főként az árak és a különleges ajánlatok feltüntetését illetően.
Az engedményeket kínáló oldalak több mint 31 százalékánál vagy fennállt a gyanú, hogy az akciók nem valódiak, vagy pedig nem tüntették fel egyértelműen az akciós ár kiszámításának módját.
Az ellenőrzött 560 honlap közül 211 az online vásárlás kezdetén alacsonyabb vételárat tüntetett fel, mint fizetéskor. Az ezen honlapokat üzemeltető kereskedőknek 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítés, a fizetés, a foglalás kapcsán felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről.
Az uniós fogyasztóvédelmi jog értelmében a kereskedőknek az árakat úgy kell feltüntetniük, hogy azok az összes kötelező költséget tartalmazzák, ha pedig ezeket a költségeket nem lehet előre kiszámítani, akkor legalább azt jelezniük kell, hogy számítaniuk kell ilyen költségekre.
A kereskedők a vizsgált honlapok 59 százalékánál megszegték azon kötelezettségüket, hogy könnyen hozzáférhető linket tegyenek közzé, mely az online vitarendezési platform oldalára vezeti a fogyasztót, holott ez kötelező a hatályos jog alapján.
A honlapok csaknem 30 százaléka esetében az ellenőrök szabálytalanságokat tártak fel az elállási jogról való megfelelő tájékoztatással kapcsolatban.
„Megdöbbenéssel tölt el a problémás weboldalak nagy száma. Az online kereskedők kötelesek teljességgel tiszteletben tartani az EU-s fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti hatóságok az Európai Bizottság segítségével most megteszik a szükséges lépéseket a tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére” – közölte Vera Jourová illetékes uniós biztos. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >EUDR országértékelések – avagy melyek az erdőirtás szempontjából kockázatos országok
Az Európai Bizottság május 23-án közzétette az EUDR (erdőírtás mentes…
Tovább olvasom >Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel
Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Marika hazatér
A magyarországi Ír Nagykövetség a Szent Patrik-napot március 17-én a…
Tovább olvasom >Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >