Európai Bizottság: online vásárlás során a fogyasztók gyakran nem kapnak egyértelmű tájékoztatást
Gyakran nem tájékoztatják egyértelműen a fogyasztókat az árakról és az engedményekről az internetes vásárlások során, a vizsgált webshopok 60 százalékánál szabálytalanságokra derült fény – közölte az Európai Bizottság.
A tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok a brüsszeli testület koordinációjával mintegy 560 honlapot világítottak át 24 európai uniós országban, illetve Norvégiában és Izlandon.
A vizsgált webshopok nagyjából 60 százalékánál találtak fogyasztóvédelmi szabálysértést, főként az árak és a különleges ajánlatok feltüntetését illetően.
Az engedményeket kínáló oldalak több mint 31 százalékánál vagy fennállt a gyanú, hogy az akciók nem valódiak, vagy pedig nem tüntették fel egyértelműen az akciós ár kiszámításának módját.
Az ellenőrzött 560 honlap közül 211 az online vásárlás kezdetén alacsonyabb vételárat tüntetett fel, mint fizetéskor. Az ezen honlapokat üzemeltető kereskedőknek 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítés, a fizetés, a foglalás kapcsán felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről.
Az uniós fogyasztóvédelmi jog értelmében a kereskedőknek az árakat úgy kell feltüntetniük, hogy azok az összes kötelező költséget tartalmazzák, ha pedig ezeket a költségeket nem lehet előre kiszámítani, akkor legalább azt jelezniük kell, hogy számítaniuk kell ilyen költségekre.
A kereskedők a vizsgált honlapok 59 százalékánál megszegték azon kötelezettségüket, hogy könnyen hozzáférhető linket tegyenek közzé, mely az online vitarendezési platform oldalára vezeti a fogyasztót, holott ez kötelező a hatályos jog alapján.
A honlapok csaknem 30 százaléka esetében az ellenőrök szabálytalanságokat tártak fel az elállási jogról való megfelelő tájékoztatással kapcsolatban.
„Megdöbbenéssel tölt el a problémás weboldalak nagy száma. Az online kereskedők kötelesek teljességgel tiszteletben tartani az EU-s fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti hatóságok az Európai Bizottság segítségével most megteszik a szükséges lépéseket a tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére” – közölte Vera Jourová illetékes uniós biztos. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Hónapokat várhatunk egy hibás termék javítására – mit tehet ilyenkor a fogyasztó?
Egyre több panasz érkezik a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ)…
Tovább olvasom >Új szabályok az energiaitalok értékesítésében: gyerekeknek tilos, felnőtteknek biztonságos marad
Április végétől új szabályozás lépett életbe Magyarországon az energiaitalok értékesítésével…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >