Európai Bizottság: online vásárlás során a fogyasztók gyakran nem kapnak egyértelmű tájékoztatást
Gyakran nem tájékoztatják egyértelműen a fogyasztókat az árakról és az engedményekről az internetes vásárlások során, a vizsgált webshopok 60 százalékánál szabálytalanságokra derült fény – közölte az Európai Bizottság.
A tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok a brüsszeli testület koordinációjával mintegy 560 honlapot világítottak át 24 európai uniós országban, illetve Norvégiában és Izlandon.
A vizsgált webshopok nagyjából 60 százalékánál találtak fogyasztóvédelmi szabálysértést, főként az árak és a különleges ajánlatok feltüntetését illetően.
Az engedményeket kínáló oldalak több mint 31 százalékánál vagy fennállt a gyanú, hogy az akciók nem valódiak, vagy pedig nem tüntették fel egyértelműen az akciós ár kiszámításának módját.
Az ellenőrzött 560 honlap közül 211 az online vásárlás kezdetén alacsonyabb vételárat tüntetett fel, mint fizetéskor. Az ezen honlapokat üzemeltető kereskedőknek 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítés, a fizetés, a foglalás kapcsán felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről.
Az uniós fogyasztóvédelmi jog értelmében a kereskedőknek az árakat úgy kell feltüntetniük, hogy azok az összes kötelező költséget tartalmazzák, ha pedig ezeket a költségeket nem lehet előre kiszámítani, akkor legalább azt jelezniük kell, hogy számítaniuk kell ilyen költségekre.
A kereskedők a vizsgált honlapok 59 százalékánál megszegték azon kötelezettségüket, hogy könnyen hozzáférhető linket tegyenek közzé, mely az online vitarendezési platform oldalára vezeti a fogyasztót, holott ez kötelező a hatályos jog alapján.
A honlapok csaknem 30 százaléka esetében az ellenőrök szabálytalanságokat tártak fel az elállási jogról való megfelelő tájékoztatással kapcsolatban.
„Megdöbbenéssel tölt el a problémás weboldalak nagy száma. Az online kereskedők kötelesek teljességgel tiszteletben tartani az EU-s fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti hatóságok az Európai Bizottság segítségével most megteszik a szükséges lépéseket a tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére” – közölte Vera Jourová illetékes uniós biztos. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >Reptéri kitelepüléssel várja az érdeklődőket a Nemzetgazdasági Minisztérium
A légi utasok jogainak védelme, fogyasztói tudatosságuk erősítése érdekében a…
Tovább olvasom >NAK-elnök: nem a gazdatársadalmat szolgálja az Európai Bizottság által indított stratégiai párbeszéd
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke szerint az Európai Bizottság…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >