Európai Bíróság: a bor nem reklámozható azzal, hogy „könnyen emészthető”

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 09. 06. 11:50

A bor nem reklámozható azzal, hogy „könnyen emészthető”, mert az ilyen megjelölés, amely a csökkentett savasságot jelzi, egészségre vonatkozó állításnak minősül, ami az alkoholtartalmú italok esetében tiltott – szögezte le csütörtökön közzétett ítéletében az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága.

A kérdés annak nyomán került az EU legfőbb bírói fóruma elé, hogy a Deutsches Weintor nevű, Rajna-vidéki borszövetkezet „lágy változat” megjelöléssel és „enyhén savas” kiegészítő felirattal ellátott borokat forgalmaz, és a borosüvegek gyűrűjén található címkén a „Könnyen emészthető lágy változat” felirat szerepel.

Az illetékes német hatóság kifogásolta a „könnyen emészthető” megjelölés alkalmazását. Arra hivatkozott, hogy az uniós jog a több mint 1,2 térfogatszázalék alkoholt tartalmazó italok csomagolása és reklámozása tekintetében mindenfajta „egészségre vonatkozó állítást” tilt. Az alkoholtartalmú italok fogyasztásához kapcsolódó veszélyek miatt ugyanis az uniós jogalkotó védeni kívánta a fogyasztók egészségét, akiknek a fogyasztási szokásait az ilyen állítások közvetlenül befolyásolhatják.

A Deutsches Weintor viszont azzal érvel, hogy a „könnyen emészthető” megjelölés semmilyen módon nem kapcsolódik az egészséghez, és csupán az általános jó közérzetre vonatkozik. E kifejezések értelmezési vitája került végül Luxembourgba.

Ítéletében a bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy az egészségre vonatkozó állítások használatára vonatkozó tilalom érvényes a „könnyen emészthető” megjelölésre is, hiszen ahhoz „valamely általánosan károsnak vélt anyag csökkentett mennyiségére vonatkozó hivatkozás kapcsolódik”.

„A jelen ügyben a vitatott megjelölés, mivel azt sugallja, hogy a bor könnyen felszívódik és könnyen emészthető, arra utal, hogy az az emésztőrendszer számára nem okoz kárt, vagy csak kis mértékű kárt okoz, és e rendszer állapota viszonylag ép és érintetlen marad még az ismétlődő fogyasztás esetén is, mivel a bort csökkentett savasság jellemzi. A kérdéses állítás ezzel alkalmas arra, hogy tartós kedvező élettani hatást sugalljon, amely az emésztőrendszer jó állapotának a megőrzésében áll, ellentétben más borokkal, amelyek tekintetében feltételezett, hogy kumulált fogyasztásuk tartós negatív hatásokat gyakorol az emésztőrendszerre, és következésképpen az egészségre” – indokolta a reklámtilalmat a taláros testület. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink