Európa-szerte növekvő tendenciát mutat az újrahasznosítás
Rekordmagasságokba szökött 2008-ban a háztartási üveghulladék újrahasznosításának mértéke Európában, derül ki az Európai Csomagolóüveg Szövetség (FEVE) által elkészített felmérésből.
A 64 százalékos arány egyfelől a fogyasztók növekvő környezettudatosságát, másfelől a kormányok elkötelezettségét jelzi hulladékgyűjtési és újrahasznosítási programok továbbfejlesztése iránt. Ezzel szemben Magyarországon ez az arány sajnos még csak 28 százalék, mely adat nagyon messze áll az EU célkitűzésektől.
A felmérés adatait az 59 csomagolóüveg-gyártót (többek között az O-I-t, a világ legnagyobb csomagolóüveg-gyártóját is) tömörítő FEVE tette közzé.
2008-ban Európában mintegy 25,5 milliárd üvegpalack, azaz 11 474 000 tonna üveg került az üveggyűjtő konténerekbe, szemben a 2007-ben mért 10 972 000 tonnával. A már eddig is az újrahasznosítási táblázat élén álló országok, mint például Svájc (ahol az üveghulladék 95%-át újrahasznosítják) és Svédország (94%-al) fenntartották kiemelkedő eredményeiket, de érdekes például, hogy a régióban levő Csehországban 50 százalékról 62 százalékra emelkedett az újrahasznosítási arány.
A csomagoló-üveg hulladék mennyisége az elmúlt 10 évben 26%-kal csökkent, annak ellenére, hogy a fogyasztás 8%-kal nőtt. Az újrahasznosított üveg felhasználása az üvegből készülő új tárolóeszközök gyártásában nyersanyagot és energiát takarít meg, mivel az üvegtörmelék megolvasztásához 25%-kal kevesebb energia szükséges, mint a nyersanyagok megolvasztásához.
Az ÖKO-Pannon legfrissebb adatai szerint hazánkban az újrahasznosítási arány 2009-ben 28 százalékra emelkedett a 2008-as adatokhoz képest, amikor ez az arány 24 százalék volt.
Tavaly az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. rendszerében közel 24,6 ezer tonna üveghulladék került a szelektív gyűjtőkbe, majd hasznosításra, ami a forgalomba kerülő üvegcsomagolás mintegy 28 százaléka. A 2008-as szinthez képest némi visszaesés tapasztalható a begyűjtésben, mivel a gazdasági válság miatt a lakossági fogyasztás, ezzel együtt a lakosságnál képződő csomagolási hulladék mennyisége is számottevően csökkent.
A FEVE és az O-I egy egész Európára kiterjedő mozgalmat indított el, melynek keretében az üveg értékes tulajdonságaira kívánják felhívni a figyelmet. Az immár második éve futó „Friends of Glass” elnevezésű online platform (www.friendsofglass.hu) köré épülő kampányra máris sokan felfigyeltek; a „Hank, az éneklő palack” című vicces animációs filmet például már félmillióan nézték meg a youtube-on.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >