Európa-szerte nő a saját márkák népszerűsége
Az európai kontinensen továbbra is erősödésben vannak a kereskedelmi márkák. Országonként nagyrészt egységes piaci arányokat látunk, és egy-két kisebb eltéréssel ugyan, de átlagban jelenleg 30%-os részt követelnek maguknak a teljes forgalomból. Iparági szakértők szerint ezzel a trenddel együtt jár egyes vezető gyártói márkák csökkenő népszerűsége is. A PLMA legfrissebb híreiből készítettük összeállításunkat.
A PLMA 2019-es Nemzetközi Saját Márkák Évkönyvében közzétett adatai alapján 19 európai ország összesített eredménye szerint a saját márkák piaci részesedése jelenleg 30% körüli értéken áll. A Nielsen kutatása szerint Spanyolország, Svájc és az Egyesült Királyság vezet a legmagasabb, 50% körüli vagy a fölötti piaci részesedéssel.
Brian Sharoff, a PLMA elnöke úgy fogalmaz:
– A legutóbbi Nielsen-statisztikákból világosan látszik, hogy a saját márkák népszerűsége a fogyasztók körében, szerte Európában továbbra is óriási. A 19 országban elvégzett felmérés azt mutatja, hogy legalább minden harmadik eladott termék saját márkás, a két vezető országban, Spanyolországban és Svájcban pedig minden második termék kereskedői márka.
Nyugat-Európa élen jár
Európa legnagyobb gazdaságában, Németországban a saját márkás termékek piaci aránya már a harmadik egymást követő évben 44% fölött van. Az Egyesült Királyságban a saját márkás termékek piaci aránya 47%-on áll. Érdekesség, hogy a PLMA megbízásából a Nielsen által 1997 óta gyűjtött adatok szerint az országban a kereskedelmi márkák aránya mindvégig 40% fölött maradt.
Belgiumban most először, közel 44%-os értékkel minden idők legmagasabb arányát érték el a kereskedelmi márkák, rajta kívül még Svédország, Norvégia, Hollandia és Törökország piacain üdvözölhetik a saját márkák eddigi legmagasabb részesedésüket. A legnagyobb erősödést a kategóriában az elmúlt két egymás utáni évben Törökország jelentette be, ahol közel 2 pontos növekedéssel megközelítette a 29%-ot. Svédországban, Norvégiában és Finnországban a piaci erősödést követően a saját márkák aránya jelenleg meghaladja a 30%-ot, a legnagyobb erősödést közülük Norvégia produkálta több mint 1 pontos növekedéssel.
Kelet-Európát Magyarország vezeti
Szintén 30% körüli vagy a fölötti aránnyal vesznek részt a forgalomban a saját márkák négy közép- és kelet-európai országban, Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is. Itt a sort 34%-os arányával Magyarország vezeti. A szomszédos Ausztriában ez az érték 40% fölött áll, Olaszországban viszont a kereskedelmi márkák 20% körüli arányon maradtak a hetedik egymást követő évben is.
Nem hiányzik a gyártói márka
A PLMA egy, az Oliver Wyman tanácsadócég által végzett kutatás eredményére hivatkozva úgy fogalmaz, hogy Németországban a vásárlókat nem érinti meg, ha kedvenc boltjaik kilistáznak gyártói márkákat a polcaikról. A felmérés azt találta, hogy amikor az Edeka vagy a Kaufland az elmúlt egy évben gyártói márkákat levett a polcairól, ez a vásárlóikat általában nem zavarta. A tanulmány szerint a fogyasztók kb. 52%-a alig veszi észre, ha bizonyos termékek nem elérhetők a polcokon, 4 vásárlóból 3-nak pedig egyáltalán nem tűnik fel. A tanácsadócég ügyvezetője úgy fogalmazott, hogy számos nagy márka fontossága hanyatlóban van.
A saját márkák országonkénti megoszlása volumenben
Forrás: plmainternational.com
Kapcsolódó cikkeink
Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Tovább hangsúlyozza az Aldi árvezető szerepét Németországban
Németországban elsőként lépett az Aldi és csökkentette tartósan az olívaolaj…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >