Magazin: Európa élbolyában a magyar kiskereskedelem
Értékben 8,2 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ez majdnem az európai átlag kétszerese, amely a vizsgált időszakban 4,4 százalékon állt, 2012 első negyedéve óta nem volt ilyen magas. A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
A mennyiségi eladás 3,6 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 1,8 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,7 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,6 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 8,7%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 7,6%-kal. Az elmúlt két év során mindkét piacon rekordnak számít ez a bővülési ütem.
Az erős utolsó negyedév összességében 5,9%-os éves növekedést hozott a napi fogyasztási termékek magyarországi piacán 2017-ben, ami több mint a kétszerese a tavalyi teljes éves bővülésnek (+2,8%). Elsősorban az élelemiszerek piaca „gyorsított”: a 2016-os 2,3% után 2017-ben 6,2%-kal növekedett. A vegyi áruk piaca 4,6%-kal nőtt. Európában hasonló a trend: a 2016-os teljes évi 1,6% után 2017-ben 3,1%-kal növekedett a Nielsen által mért élelmiszerek és vegyi áruk európai piaca.
– Természetesen vannak jól beazonosítható trendek, de a növekedés általános – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. – Minden megakategória és csatorna növelte az értékbeli eladását, ami a fogyasztás általános és stabil bővülésének a jele. A kedvező külső és belső gazdasági környezet és a várhatóan tartósan három százalék alatt maradó infláció hasonló pályán tarthatja a hazai kiskereskedelmet.
Kontinensünk mind a huszonegy vizsgált országának kiskereskedelme növekedett. A legnagyobb arányú növekedést 2017 második negyedévében, hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+16,8%). Majd következik Magyarország (+8,2%), Szlovákia (+7,5%), Portugália (+6,7%), Görögország (+6,4%). A sereghajtó Svájc (+1,6%), őt előzi Finnország (+1,7%), Belgium (+1,8%), Svédország (+2,0%) és Dánia (+2,2%). //
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban (2017 utolsó negyedéve 2016 utolsó negyedévéhez viszonyítva, százalékban)
Értékbeli változás |
Árszínvonal-változás |
Mennyiségi változás |
|
Európai átlag |
4,40 | 2,60 | 1,80 |
Svájc |
1,60 | 0,20 | 1,40 |
Finnország |
1,74 | 3,19 | –1,45 |
Belgium |
1,80 | 2,10 | –0,30 |
Svédország |
2,00 | 3,00 | –1,00 |
Dánia |
2,20 | 2,80 | –0,60 |
Írország |
2,20 | 0,60 | 1,60 |
Ausztria |
2,49 | 2,33 | 0,16 |
Norvégia |
2,50 | –0,22 | 2,72 |
Franciaország |
2,77 | 1,36 | 1,41 |
Hollandia |
2,93 | 3,19 | –0,26 |
Olaszország |
3,07 | 1,34 | 1,73 |
Németország |
3,72 | 3,20 | 0,51 |
Egyesült |
3,98 | 1,18 | 2,79 |
Spanyolország |
5,30 | 2,10 | 3,20 |
Lengyelország |
6,00 | 1,98 | 4,02 |
Csehország |
6,11 | 5,45 | 0,67 |
Görögország |
6,40 | 0,60 | 5,80 |
Portugália |
6,68 | 3,82 | 2,86 |
Szlovákia |
7,53 | 3,47 | 4,06 |
Magyarország |
8,20 | 4,65 | 3,55 |
Törökország |
16,79 | 12,28 | 4,51 |
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >A hazai kiskereskedelem egyik fő motorja a gyógyszerkereskedelem
A gyógyszeripar nagyon fontos iparág a magyar gazdaságban – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >