Uniós utalványrendszer
Szigorú és a jelenleginél jóval komplikáltabb szabályozás vonatkozik majd a 2019. január 1. után kibocsátott utalványokra, miután az EU elfogadta az utalványok áfakezelését módosító irányelvet – hívja fel az érintett cégek figyelmét a MAZARS.
A kibocsátói áfakötelezettség bevezetése mellett az új szabályozás adózási szempontból különbséget tesz majd „egycélú” és „többcélú” utalvány között. Egycélú utalványok esetén az áfafizetési kötelezettség főszabályként az utalvány átadásakor keletkezik. Az utalvány értéke az adót is tartalmazó ellenérték, így állapítható meg a tranzakció után fizetendő adó összege. Az utalvány beváltása ebben az esetben már nem lesz adóköteles ügylet. Ezzel szemben a többcélú utalványok esetén az utalvány beváltásakor keletkezik adófizetési kötelezettség, az értékesítéskor nem kell áfát fizetni. Rossz hír, hogy az ilyen esetekben az utalvány ellenében teljesített termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás adóalapjának megállapítása nem lesz egyszerű.
A szabályozás a nevesített névértékű utalványokra, kuponokra vonatkozik, az adott termék vagy szolgáltatás árából százalékban meghatározott kedvezményt nyújtó utalványokra nem. Az már egyértelmű, hogy nehezebb dolga lesz a vegyesáru-üzleteknek és a bevásárlóközpontoknak is, ha kupont vagy utalványt adnának a vevőiknek. A szabályozás egységesítésére törekvő uniós irányelv két alapvető elvárást fogalmaz meg. Az utalványt legalább részben el kell fogadni egy termék vagy szolgáltatás ellenértékeként, illetve az utalványon kifejezetten meg kell nevezni az értékesítők vagy a szolgáltatók lehetséges körét, vagy azt, hogy az milyen termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban használható fel.
Kapcsolódó cikkeink
EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >Lengyel kormányfőhelyettes: az EU-Mercosur együttműködési szerződés veszélyezteti a lengyel mezőgazdaságot
Az Európai Unió és a dél-amerikai Mercosur szabadkereskedelmi övezet tagállamai…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: a gazdák nem akadályai, hanem partnerei a zöld átállásnak
Az európai gazdákra nem akadályként, hanem nélkülözhetetlen partnerként kell tekinteni…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >