Éttermi szoftverek ‒ a minimum ma már kevés

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 07. 09. 11:45

Az NTAK adatszolgáltatás bevezetése óta a legkisebbek kivételével mára minden étterem, kifőzde, vendéglátóhely rendelkezik valamiféle szoftverrel. A gyakran kényszerűségből bevezetett ingyenes eszköz azonban csak a pénzügyi alapfunkciókra szorítkozik, így nem jelent sem hatékonyságnövekedést, sem versenyelőnyt. Mindezt annak ellenére, hogy a Falatozz.hu friss kutatása alapján egy korszerű, informatikai megoldás és az abból következő új lehetőségek akár megkétszerezhetik egy egység bevételét.

A legfelkészültebb éttermeknél már alap, hogy szerződésben és automatizált kapcsolatban állnak mindhárom nagy online rendelő platformmal

Az integrált rendszerek az alapanyag beszerzésétől a megrendelésen át egészen a borravalóig egységként kezelik a vendéglátás folyamatait, automatikusan kezeli a pénztárgépet és az NTAK jelentéseket és olyan feladatokra is kész megoldást adnak, mint például a standolás és az internetes megrendelések kiszolgálása, raktárkészlet-nyilvántartás, vagy az egység működésének távoli felügyelete ‒ vezette fel a kérdést Veres László, a Falatozz.hu ételrendelő portál vezetője.

Az oldal közelmúltban lezárult kutatása a hazánkban elérhető éttermi rendszereket és a hozzájuk kapcsolódó előnyöket vizsgálta, vendéglátósok véleménye alapján. A piacon több mint 10 komoly szolgáltató kínál ilyen szoftvert, és bár megjelenésükben, árukban, támogatásukban ezek jelentősen különböznek, mindegyik lehetővé teszi a folyamatok integrált kezelését. A jelentős különbségeket érzékelteti, hogy az első bevezetések óta a kötelezettek 13%-a váltott egyik piaci (tehát nem ingyenes) megoldásról a másikra. A sok „átigazolás” oka, hogy az időnyomás, vagy a tapasztalatok hiánya miatt elsőre sokan nem a számukra optimális megoldás mellett döntöttek. Egy integrált vendéglátós, éttermi rendszer munkaerőt, adminisztrációt spórol a vendéglátóhelyeknek, a gördülékeny ügymenet pedig a fluktuációt is csökkenti, mintegy 42%-kal.

A legfelkészültebb éttermeknél például már alap, hogy szerződésben és automatizált kapcsolatban állnak mindhárom nagy online rendelő platformmal (ezek a Wolt, a Foodora és a Falatozz.hu). Az innen érkező megrendelések kiszolgálásához a legegyszerűbb, leginkább automatizált megoldás egy átfogó informatikai rendszer, amit már eleve felkészítettek a három szolgáltatótól érkező adatok fogadására, a funkciót csak be kell kapcsolni. E nélkül szinte lehetetlen hatékonyan értékesíteni az online térben, miközben az ágazat forgalmának nagyon jelentős, talán már túlnyomó része onnan érkezik, sok egység kizárólag a kiszállításból él. Az integrált rendszer bevezetésével és az új lehetőségek, például az online csatornák kihasználásával lényegében minden megkérdezett vállalkozás már az első hónapban legalább 20-25%-os bővülést ért el, de gyakran megduplázták bevételüket. A nyilvánvaló előnyök ellenére a felmérés alapján a hazai, NTAK adatközlésre kötelezett éttermek mindössze 40%-a használ valamilyen komolyabb, piaci alapon működő szoftvert, a többiek még nem léptek túl az ingyenes változaton ‒ mutat rá a vezető.

Hosszú távon azok sincsenek jobb helyzetben, akik egyedi fejlesztésű szoftvert használnak. A piaci szolgáltatók felületei is testre szabhatók, de egy egyedi fejlesztésnél az egyszemélyes fejlesztő gyakran eltűnik, vagy csak nem tudja/akarja megugrani a következő fejlesztési igényt, miközben a piac és a jogszabályi környezet elég dinamikusan változik. A szoftver bevezetésétől, cseréjétől nem kell megijedni, csak fel kell rá készülni, és akkor akár nagyon rövid idő alatt megoldható. A kiválasztott beszállító jellemzően mindenben segíti a vállalkozásokat. Nemcsak a korábbi adatok zökkenőmentes átvételében, de a használat betanításával is ‒ hívta fel a figyelmet Veres László.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink