Magazin: Éttermi rendszerek
A gazdasági válság érzékenyen érinti az éttermi rendszerek hazai forgalmazóit, de a megszólaló szakemberek által adott kép a terület jelenéről, jövőjéről a visszaesés ellenére is inkább pozitívnak tűnik.
Piacelemzéseikben nem egyformán ítélik meg a gazdasági válság hatásait az éttermi rendszereket forgalmazó cégek. A szűkülő vendégkör csökkenti az éttermek bevételeit, akiknek így kevesebb jut fejlesztéseik finanszírozására – ezzel magyarázza a területen az elmúlt évben tapasztalt 20-30 százalékos visszaesést Démy-Gerő Sándor, a Novohost ügyvezetője.
Egyértelmű piacszűkülést érzékel Bagdi Sándor, az UCS ügyvezetője is, ám pozitívumként kiemeli: azok a vendéglátósok, akik talpon maradnak a válság alatt is, szükségét látják egy pontos, szoros elszámoltatásnak, illetve az ezt segítő informatikai rendszereknek. A recesszió időszakában újra lehet gondolni a működési folyamatokat, ekkor kell megvalósítani az informatikai fejlesztéseket is.
– A válság innovációra ösztönzi a piaci szereplőket, és ez a szoftverszállítói oldalon sincs másképp – véli Sasvári Gyula, a Hotelsystem ügyvezetője is, ám ő kissé kevésbé derűlátóan látja a helyzetet. Szerinte az ügyfelek egy kisebb része fejleszt, korszerűsít, bővít, lehetőségként tekintve a jelenlegi helyzetre, sokan azonban kivárnak, vagyis elhalasztják beruházásaikat. Viszont a gyakori üzemeltetőváltások felgyorsítják a fejlődést, hiszen ilyenkor az új vezetők kutatják a lehetőségeket, és korszerű eszközökkel és módszerekkel igyekeznek fellendíteni a forgalmat.
Mérő István, a Hotel Informatika ügyvezetője nem pesszimista. Az elhúzódó válság következtében szerinte megfigyelhető egyfajta immunitás, a piaci helyzet elfogadása az éttermek részéről. Azok az üzletek, akik tavaly vagy tavalyelőtt szerettek volna beruházni, de óvatosságból tartalékoltak, mára beletörődtek abba, hogy kisebb a hasznuk és belevágnak a beruházásokba. Ezt szerencsére a pályázati lehetőségek is elősegítik.
Varga Lilla, a Szintézis marketingmenedzsere a piac alakulásában meghatározó elemként emeli ki a pályázati lehetőségeket, szerinte az új beruházók több mint kétharmada próbálkozik ezek igénybevételével.
A kiválasztás motivációi
Démy-Gerő Sándor meggyőződése, hogy a szakma sokszínűsége miatt nem beszélhetünk általános irányelvekről az éttermi rendszerek kiválasztása területén; a vendéglátósok általában a már bevált, könnyen kezelhető, nagy referenciával és megfelelő vevőszolgálati és szervizháttérrel rendelkező szolgáltatókat választják, és ezek mellett ki is tartanak.
A telefonos érdeklődők nagy része csak árat kérdez, ez a réteg csak az ár alapján választ, feltehetőleg szoftvert fog bérelni, és 5 év alatt a szoftverár 3-szorosát fogja kifizetni – állítja Mérő István. A magasabb szegmensekben azonban nagyon tudatosak a vendéglátósok. Többnyire tökéletesen tudják, mit szeretnének, és milyen pénzügyi keretük van erre. Ezen a szinten az éttermek érintőképernyős rendszert terveznek, kapcsolódó mobil pincérterminállal, de a standolás megkönnyítése, a konyha és a raktár ellenőrzése szintén alapkövetelmény.
Bagdi Sándor szerint is egyre több a tudatos vásárló, aki már az első találkozásra felkészül, és konkrét kérdésekkel, kérésekkel és elképzelésekkel érkezik. A választás arra a rendszerre esik az esetek nagy részében, amelyik ár-érték arányban a legkedvezőbbet kínálja. Fontos számára az adott rendszer által nyújtott lehetőségeken túl az ahhoz kapcsolódó oktatás, támogatás és egyéb szolgáltatások köre is.
– A piac jól szegmentálható – hangsúlyozza Sasvári Gyula –, a főként családi vállalkozásként működtetett egységek kevésbé tudatosan választanak rendszert, árérzékenyebbek, és elsősorban az operatív jellegű alapfunkciók kiszolgálását várják el a szoftvertől. Ez éttermi rendszereknél a rendelésfelvételt és számlázást jelenti. A több egységet üzemeltető vállalkozások igényei bővebbek. Számukra az operatív feladatok támogatásán túl az integrálhatóság az egyik legfontosabb kérdés, vagyis az éttermi célszoftverek és az általános vállalatirányítási/könyvelési rendszerek közötti átjárhatóság, az információcsere lehetőségei, módjai. Itt már nagyobb hangsúlyt kapnak a vezetői információk, kimutatások, statisztikák is.
Rendszerváltók
Rendszert két tipikus esetben vált egy étterem – folytatja a szakember. Az egyik a korábbi, sok esetben még DOS alapú megoldások cseréje korszerűbbekre, a másik a terméktámogatás hiánya, illetve nem megfelelő színvonala. Mindenki ismer olyan történeteket, ahol az ismerős programozó „olcsón” megírt egy-egy egyszerűbb célszoftvert, ám amikor bizonyos idő után módosítani, bővíteni kellett volna azt, már nem volt elérhető, vagy nem volt olyan lelkes, mint a projekt elején. A teljesen egyedi vendéglátós szoftverek hosszú távon szinte biztosan lecserélődnek valamelyik dobozos alternatívára, hiszen olcsón csak abban az esetben lehet fejleszteni, ha a fejlesztés költsége sok ügyfélre elosztva jelentkezik.
Bagdi Sándor úgy véli, a rendszercsere általában csak akkor merül fel a vendéglátósokban, ha az adott rendszerhez kapcsolódó szervizszolgáltatások vagy maga a rendszer nem, vagy nem megbízhatóan működik. Ezért fontos a rendszer- és ügyfélkövetés!
– Napjainkban az ügyfelek több mint fele nem új üzletet nyit, hanem rendszert vált – így látja Mérő István –, és a váltás leggyakoribb oka, az elöregedett eszközök mellett, hogy a tulajdonos profi kézi pincérterminált szeretne használni.
– A vendéglátósok többsége már használt vagy látott éttermi rendszert, tudja, hogy mit vár tőle – szögezi le Varga Lilla. – Viszonylag gyakran előfordul, hogy rendszert vált, ennek oka általában az, hogy a meglévő rendszere nem felel meg az igényeinek, nem fejleszthető tovább. Ha valaki hosszú távra szeretne éttermi rendszert, akkor olyan céget érdemes választania, amelynél biztosított a hosszú távú működés, van fejlesztői csapata, és támogatást is tud biztosítani a rendszer mellé. Lehetnek egyedi fejlesztési igényei is az ügyfélnek, ilyenkor nem szükséges feltétlenül váltania, hiszen van mód egyedi fejlesztésre is, sőt, egy-egy jó ötletet a fejlesztők hozzá is szoktak adni a rendszerhez.
Démy-Gerő Sándor szerint a rendszert váltók általában azok közül kerülnek ki, akik korábban kényszerűségből, vagy a piacon kínált éttermi rendszerek ismerete nélkül választottak olcsóbb, egyszerűbb, szerényebb szolgáltatásokat biztosító éttermi programot.
Digitális világ, web2
– A legújabb technológiák elterjedésének legnagyobb gátja az áruk, annak ellenére, hogy ezek hosszú távon többet is hozhatnak – fogalmaz Sasvári Gyula. – A konyhán használt blokknyomtatónak például bírnia kell a párát, a PDA-s rendelésfelvétel pedig a munkaerőigényt csökkentheti. Az okostelefonok applikációinak vonatkozásában jó irány az asztalfoglalások integrálása, a vendéglátósok oldaláról pedig a vezetői információk elérhetővé tétele – mondjuk, az üzletvezető lefekvés előtt rápillant a telefonjára és nyugtázza: a mai forgalom átlag feletti volt.
– A megfizethető tabletek, PDA-k és az okostelefonok új teret nyitnak a vendéglátásban is – húzza alá Mérő István. – A vendégtérben a hordozható iPOD-ok, illetve a rögzített iPAD-ek jelentenek érdekességet a technika iránt érdeklődő vendégnek, míg az üzletvezető iPhone-ján tájékozódhat a forgalom alakulásáról. Azok az éttermek, ahol a tulajdonos vonzódik a közösségi médiához, meg is jelennek a közösségi oldalakon. Itt az éttermi rendszerekhez való kapcsolódási pont – ugyanúgy, mint a hagyományos internet esetében – az asztalfoglalás, a menürendelés, illetve a házhoz szállítás lehet. Mivel okostelefonokkal jelen pillanatban is több ezren rendelik meg a vacsorájukat hazafelé az autóból, nem nehéz megjósolni, hogy ez a szegmens fog tovább bővülni. Az okostelefont a teremfőnök kézi kasszagépként is használhatja, ha szükséges, rendelhet rajta, vagy csak ellenőrzi, hogy minden rendelést felütöttek-e az asztalra.
– A vendéglátósok általában nyitottak az infokommunikáció adta újdonságokra, csak a legtöbb esetben nem elég tájékozottak. El kell mondani nekik az új lehetőségeket, amelyek között általában mindenki megtalálja a magának valót – teszi mindehhez Bagdi Sándor.
Újdonságnak számít az UCS által tavaly év végén bemutatott digitális étlap: az Apple iPad Tableten futó szoftver segítségével a vendég egy digitális menüből saját maga adhatja le a rendelését, írhat kommentet, és értesülhet az étterem közeljövőben tartandó rendezvényeiről, amelyekre rögtön asztalt is foglalhat.
A Szintézis az UKBA szakkiállításon mutatta be az androidos okostelefonra készült alkalmazását. Az elfoglalt étteremtulajdonos bármikor, bárhonnan szó szerint benézhet éttermébe, kameraképeken nézheti az üzletet, és mellette még számos fontos információt is, mint például a kameraképhez tartozó asztalon lévő fogyasztást.
A szakma újdonságait illetően Démy-Gerő Sándor a Novohost hő- és páratűrő, a fröccsenő víz és folyadékok elleni védettséggel rendelkező blokknyomtatóira, érintőképernyős monitoraira büszke, de konklúziója szerint ma a vendéglátószakma nem az új fejlesztések bevezetésében, hanem a túlélésben érdekelt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Meglepetés a nemzetközi szállodaláncok rangsorában: a nagy nevek alulteljesítettek
A nemzetközi szállodaláncok között végzett felmérésben meglepő eredmények születtek, amelyek…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >