Észak-Európában terjeszkedik a Costco: új raktáráruházat nyit Malmö közelében

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 05. 29. 09:47

A nyilvánvaló trenddel megy szembe a Costco modellje, amikor egy olyan kiskereskedelmi környezetben igyekszik Európában terjeszkedni, ahol a nagy alapterületű formátumok folyamatos térvesztésben vannak. Az amerikai nagykereskedelmi óriás 2025 júliusában nyitja meg második svédországi raktáráruházát Malmö közelében. Sebastian Rennack alábbi elemzése a Costco Stockholm közelében működő első és jelenleg egyetlen észak-európai üzletében a kereskedő növekedése mögött álló stratégiát igyekszik feltárni.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail

Folytatja a Costco szelektív európai terjeszkedését, és 2025 júliusában megnyitja Malmö közelében második svédországi raktáráruházát. A kereskedő három évvel ezelőtt lépett be az észak-európai piacra Stockholm melletti első üzletével, és a mostani bővülés az egyelőre kicsi európai lábnyomának növekedéséhez hivatott hozzájárulni. 2024 augusztusában a Costco 29 raktáráruházat üzemeltetett az Egyesült Királyságban, ötöt Spanyolországban, kettőt Franciaországban, valamint egyet-egyet Izlandon és Svédországban

A Costco 250 milliárd dolláros nettó árbevételével az ötödik helyen áll a National Retail Federation világ legnagyobb kiskereskedőit rangsoroló 2025-ös listáján. A vállalat a 2024 augusztusával végződő pénzügyi évben adatai szerint 3,0%-os nettó nyereséghányadot ért el, ami az alacsony árpozíció ellenére is szilárd nyereségességről tanúskodik. A világszerte 890 raktárat üzemeltető vállalat 2024-ben újonnan megnyitott üzleteinek éves átlagos árbevétele 170 millió dollár, míg a régebbi, 2015 előtt megnyitott boltoké 280 millió dollárhoz közelít.

A Costco fizetős tagságra épülő üzleti modellje egyaránt célozza a kis- és középvállalkozásokat, valamint a háztartásokat. A tagság világszerte érvényes, mind a fizikai üzletekben, mind pedig online a Costco.com oldalon. Míg a választék élelmiszereket, friss termékeket és nem élelmiszer jellegű árucikkeket foglal magában, a kereskedelmi stratégia a nagy kiszerelésekre és a korlátozott választékra összpontosít. Ennek eredményeképpen az üzletek csak körülbelül 4000 SKU-t tartanak az átlagosan 13500 négyzetméteres eladótérben. Az eladások nagyjából egyharmadát a kereskedő több élelmiszer és non-food kategóriát felölelő Kirkland Signature saját márkája hozza.

A kiskereskedelmen túl a Costco saját gyártási részlegén keresztül integrálja működésébe a beszerzéshez, logisztikai előkészítéshez kapcsolódó upstream műveleteket is – olyan területeket lefedve, mint az élelmiszercsomagolás, a húsfeldolgozás, az optikai szolgáltatások és az ékszerforgalmazás –, ami a szigorúbb költségellenőrzésre és termékdifferenciálásra ad lehetőséget a kulcsfontosságú kategóriákban.

A Stockholm melletti Arninge-ben található Costco raktáráruház 13300 négyzetméteres eladótérben kínál széles választékot klasszikus raktári elrendezésben

A bejáratnál megkerülhetetlenek a non-food kategóriák – a vásárlókat az üzletbe lépve tévékészülékek, ruházati cikkek és szezonális termékek fogadják

Az elrendezés előtérbe helyezi a hatékonyságot az esztétikával szemben: a termékek egyszerű környezetben – ipari magas polcrendszeren – kerülnek bemutatásra

A ruházati cikkek kihelyezése puritán: a nadrágok esetében a választást például a méreteket jelölő színkód könnyíti meg. Az effajta megjelenítés a gyors vásárlói döntéshozatalt hivatott támogatni.

A textilrészleg a működési hatékonyságot helyezi előtérbe. Az árucikkek ömlesztve, dekorációs elemek nélkül kerülnek a vásárlók elé.

A Costco szigorúan követi az egy SKU per raklap politikát, amely a feltöltés egyszerűsödését és a mennyiségi forgalom maximalizálását célozza

A promóciós kihelyezések is a „sok sokat vonz” elvet követik – a nagy kiszerelések is ezt az üzenetet erősítik

Mint azt az öt avokádót tartalmazó háló is mutatja, a nagyméretű kiszerelés a sztenderd a Costco ár-érték stratégiáját támogatva

A pékség kínálata kompakt, de a személyre szabott süteményrendelési lehetőség és a látványsütöde vonzza a vásárlókat. A cukrászkonyha egyedi megoldás.

A friss kategóriák mind önkiszolgáló formában elérhetők, a hátsó helyiségben zajló előállítási folyamatba az üvegfalak engednek betekintést. Ez a környezet a frissesség és átláthatóság érzetét kelti.

Valamennyi frissáru-előállítási zónában komoly hangsúlyt kap a magas szintű higiéniai előírásoknak való megfelelés. A nyitott elrendezés a termékminőségbe vetett bizalmat hivatott növelni.

A frissáru-részleg számos termékkel összpontosít a kényelemre: dominálnak az azonnal fogyasztható gyümölcstálak és készételek.

A Kirkland Signature saját márka minden részlegen jelen van – beleértve a friss kényelmi termékeket is –, ami a Costco saját márkák terén meglévő erősségét mutatja.

A kereskedő a Kirkland Signature márka alatt food-to go ételeket, például a helyben készített kézműves pizzákat is kínál. Több tucat ilyen termékcsoport szól a családoknak és a nagybevásárlóknak.

A nagy kiszerelésű tejtermékeket és sajtokat a kereskedő polckész csomagokban forgalmazza. A Costco ezekben a kategóriákban a gyorsaságot előnyben részesíti a változatossággal szemben.

Az italokat több egyenes raklapos sor mentén tárolják. Az elrendezés a vásárlóforgalom számára nagy áteresztőképességet, a termékeknek pedig kiváló láthatóságot biztosít

A sorvégi raklapos kihelyezések a nem hűtött termékkategóriákban agresszív árazásra utalnak

A széles, jól megvilágított sorok a raktárhangulatot fokozzák. Itt nem szól zene és nincs dekoratív feliratozás

A kiszerelés-méretek szembeötlőek a többi svéd élelmiszerbolthoz képest. A 10 literes palackokban kínált repceolaj híven tükrözi a nagy tételekre alapozó formátumot

A bevásárlókocsik – a Costco nagy tételben történő értékesítési modelljét támogatva – a nagy volumenű vásárlásokhoz szabottan nagyok

A nem hűtött élelmiszer részlegeken több mint egy tucat termékkóstolót kínálnak. A kóstoltatások a nagy kiszerelésű termékek kipróbálására ösztönöznek

A pénztár felé vezető úton az egészségmegőrzéshez kapcsolódó kategóriák – kozmetikumok, babaápolási és wellness termékek – kaptak helyet

A képzett egészségügyi szakemberekkel működő gyógyszertárban vényköteles humán és állati gyógyszerek kaphatók

A Costco háromszemélyes pénztári rendszert használ: egy ember kipakol, egy szkennel és egy csomagol. A bevásárlókocsikat a hatékonyság érdekében a vásárlóktól elveszik

A pénztárral szemben egy ülőhelyeket kínáló étkezde található. Itt a legkedveltebb a házon belül készített pizza és hot dog

Az üzlet kijáratának közelében található gumiközpont lehetővé teszi, hogy a vásárlók vásárlás közben lecseréltessék a gumiabroncsokat

A Costco utalványokkal igyekszik tagokat toborozni. Az ajánlók pénzbeli kedvezményt és éttermi kuponokat kapnak

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink