Este és délután szeretjük: minden harmadik magyar rendszeresen iszik koffeinmentes kávét
A Costa Coffee itthon is belépett a koffeinmentes kávék piacára. A márka egy Nespresso kávégépekkel kompatibilis kapszulás termékkel érkezik a kiskereskedelembe, így mostantól azok is kompromisszumok nélkül tapasztalhatják meg a Costa Coffee prémium minőségű ízélményét, akik valamilyen okból kifolyólag alkalomszerűen vagy soha nem fogyasztanak koffeines italokat. A Costa Coffee és a gkid közös kutatása alapján magas a koffeinmentes kávék kedvelőinek aránya: minden harmadik válaszadó fogyasztja rendszeresen, leginkább azért, mert szeretik a kávézás élményét, de nem szeretnének több koffeint magukhoz venni.
2021-ről 2022-re 20 százalékkal nőtt a koffeinmentes Nespresso kompatibilis kávékapszulák forgalma értékben a teljes kávépiacon, míg a koffeines termékeknél ez az arány 17 százalékos volt. Annak ellenére, hogy a koffeinmentes kávék forgalma értékben 2 százalékát, volumenben pedig mindössze egy százalékát adják a teljes kávépiacnak, mégis elmondható, hogy a kávéfogyasztók több mint harmada valamilyen rendszereséggel fogyaszt koffeinmentes kávét.
A Costa Coffee portfólióbővítésének célja, hogy minél több kávéfogyasztót érjen el és minél több kávéfogyasztási alkalomra kínáljon megoldást – összhangban a Coca-Cola HBC Magyarország üzleti stratégiájával, melynek célja, hogy a nap minden órájában megoldást tudjon kínálni az összes felmerülő fogyasztási alkalomra.
Az idei első negyedévben a Costa Coffee és a gkid közel 3000 hazai kávékedvelőt kérdezett meg kávéfogyasztási szokásaikról: főként arra voltak kíváncsiak, hogy mi a véleményük a koffeinmentes kávéról, és vajon milyen okok miatt választják azt? A reprezentatív kutatásból az derült ki, hogy a válaszadók 34 százaléka fogyaszt koffeinmentes kávét (is), a legtöbben délután és este.
Minden harmadik kávéfogyasztó koffeinmentest is iszik
A Costa Coffee 2020-ban lépett be, akkor még csak koffeines termékeivel, a hazai prémium kávék piacára. A kávépiacot jelenleg két szegmens dinamikus fejlődése húzza: a Nespresso kompatibilis kapszulás kávéé, ahol a Costa Coffee-t is forgalmazó Coca-Cola HBC Magyarország piaci részesedése 5,5 százalékos, valamint a szemes kávé szegmense, ahol a vállalat piacrésze 3,4 százalék. Mivel az adatok szerint a kapszulás kávék szegmense növekszik a legdinamikusabban, valamint a most készült kutatás szerint ebben a szegmensben látható a legnagyobb fogyasztói nyitottság a koffeinmentes alternatívákra, ezért döntött a vállalat úgy, hogy ezzel a változattal lép piacra.
A kutatásban részt vevő kávéfogyasztók 34 százaléka iszik valamilyen rendszerességgel koffeinmentes kávét: negyedük naponta egyszer, míg a válaszadók fele naponta többször is iszik kávét, azonban kevesen vannak azok, akik kizárólag ezt fogyasztják (3%). Közülük nagyobb arányban vannak a nők (4%), és a fiatalok körében is kedveltebb – a 18-24 évesek 5%-a csak ezt választja. Sőt, úgy tűnik, a fiatalok között egészen magas azok aránya, akik jobban kedvelik a koffeinmentes kávé ízét a hagyományosénál: a 18-29 évesek 14 százaléka ezért issza.
Az adatokból az derült ki, hogy a legtöbb megkérdezett alkalmanként választja a koffeinmentes változatokat, minden negyedik válaszadó ezt mondta el szokásairól. Persze vannak, akik ragaszkodnak jól megszokott koffeines kávéjukhoz: 34 százalékuk számára a koffeinmentes kávé szóba sem jöhet.
Ha túl sok volt a koffein
Természetesen a koffeinmentes kávék piacára most belépő Costa Coffee és a gkid annak is utánajárt, hogy miért isznak az emberek koffeinmentes kávét: a mellette szóló legfontosabb érvként a válaszadók mintegy fele azt hozta fel, hogy ez jó megoldást jelent akkor, ha már nem szeretnék túllépni a megszokott napi kávémennyiséget, vagy aznap már nem kívánnak több koffeint bevinni a szervezetünkbe. Minden ötödik válaszadó azért iszik koffeinmentes kávét, mert napszaktól függetlenül bármikor fogyaszthatja, míg 13 százalékuk a kávézáshoz, mint szertartáshoz ragaszkodik, ám nincs szüksége koffeinre. Minden tizedik válaszadó egészségügyi okokból nem fogyaszt koffeint, míg ugyanennyien azért, mert így kompromisszumok nélkül élhetik ki a kávézás iránti szenvedélyüket. A minőségi kávézás szenvedélye a Nielsen 2022-es magyarországi adatai szerint a változó gazdasági környezet ellenére továbbra is fontos igény: úgy tűnik, hogy a magyarok ragaszkodnak ahhoz, hogy a mindennapokba élményt csempésszenek egy magas minőségű kávéval – mostantól ezt koffeinmentesen is megtehetik.
Mivel fogyasztásában fontos szerepet játszik, hogy a koffeinmentes kávé nincs hatással az alvásra, pihenésre, így a válaszadók mintegy fele a délutáni, esti időszakban fogyasztja, de közel negyedük a reggeli órákban is a koffeinmentes verzióra szavaz.
A koffeinmentes kávé is igazi kávé
A Costa Coffee arra is kíváncsi volt, hogy vajon miért nem iszik a válaszadók harmada koffeinmentes kávét, ha egyébként rendszeresen kávézik? A válaszadók 29 százaléka szerint a kávézás lényege a koffein, így, ha koffeinmentes italra vágynak, inkább isznak egy teát, kakaót (23%). A kávészakértő ezt másként látja:
„A legnagyobb tévhit a koffeinmentes kávéval kapcsolatban az, hogy az nem is kávé. Ez azért nem igaz, mert a legfejlettebb technológiai eljárások alkalmazása mellett a koffeinmentes kávé ugyanolyan élvezeti értékkel bír, mint a klasszikus ital”
– mondta Gávris Iván, a Coca-Cola HBC Magyarország kávészakértője.
„A koffeinmentesítési folyamat során a kávé koffeintartalmának nagyjából 97 százaléka tűnik el, tehát nem igaz az a felvetés, hogy a koffeinmentes kávé 100 százalékban mentes a koffeintől, csak épp olyan alacsony mennyiségben tartalmazza azt, hogy az emberi szervezet érdemben nem reagál rá”
– tette hozzá a kávészakértő.
A válaszadók közel ötöde még nem gondolkozott el azon, miért nem fogyaszt koffeinmentes kávét – számukra is nyitva áll a lehetőség, hogy kipróbálják a Costa Coffee vadonatúj, koffeinmentes kapszulás változatát.
A Costa Coffee az őrölt és szemes kávék mellett a Nespresso kompatibilis kapszulás kávék piacán olyan kiváló italokkal van jelen, mint a selymes és mogyorós Signature Blend Espresso, vagy ennek hosszú kávéra hangszerelt változata a Signature Blend Lungo. A mézzel testesített The Bright Blend Espresso, a karamellás The Colombian Roast Espresso és az erős, mandulás The Lively Blend Ristretto. Ez a kínálat egészül most ki a válogatott Arabica és Robusta kávébabból készülő Decaf Blend koffeinmentes kávéval.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >