Értéknövelő újrahasznosítással készült élelmiszereknek indít új kategóriát a Kifli.hu anyavállalata

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 01. 11:18
🎧 Hallgasd a cikket:

A Kifli.hu anyavállalata, a Rohlik újabb lépést tesz a fenntarthatóság felé: minden országban, ahol jelen van – így szeptember 29-én, az Élelmiszer-pazarlás elleni világnapon hazánkban is – bevezette az értéknövelő újrahasznosítással készült (upcycling) termékek kategóriáját. Ezzel a kezdeményezéssel a Rohlik az első európai kiskereskedő, amely széles választékban kínál olyan élelmiszereket, amelyek feleslegként keletkezett alapanyagokból készülnek – második életet adva ezeknek az összetevőknek, hozzájárulva az élelmiszer-pazarlás csökkentéséhez.

Az upcycling olyan innovatív eljárás, amely a termelés során megmaradó vagy mellékterméknek számító alapanyagokat alakítja át új, minőségi élelmiszerekké. Így a sörfőzdékből származó cefre, a kakaóhéj vagy épp a formátlanabb gyümölcsök és zöldségek ezentúl nem a kukában végzik, hanem müzlik, snackek, szószok vagy italok készülhetnek belőlük. Ez a megoldás nemcsak a pazarlást csökkenti, de hozzájárul a természeti erőforrások megóvásához és az élelmiszer-termelés környezeti lábnyomának mérsékléséhez is.

A Rohlik cseh központjában az Upcycling kategóriát 2024-ben vezették be, és rövid időn belül jelentős sikereket ért el. Az első 4 hónapban elérhető, nagyságrendileg 40 termék 120 ezer euró árbevételt generált 32 ezer vásárlásból, valamint 7,3 tonna értékes alapanyagot hasznosított újra, ezzel 51 tonna szén-dioxid-kibocsátást előzve meg. Ez  a mennyiség megfelel annak, mintha egy kisvárosnyi, 11 autót egy évig teljesen kivonnánk a forgalomból. Az innováció elismeréseként a Rohlik.cz 2025 áprilisában elnyerte a Sustainability Star Award díjat.

A Kifli.hu anyavállalata a TransFoodMission szakértőivel együttműködve szeretné felgyorsítani a mozgalom elterjedését Európában.

„Az upcycling többé nem egy rétegmegoldás, hanem a jövő élelmiszer-rendszereinek egyik alapja. Az, hogy Európa első upcycling kategóriáját elindítottuk Csehországban, bebizonyította: a fogyasztók nyitottak, az eredmények magukért beszélnek. Az, hogy mostantól minden Rohlik-piacon elérhető lesz a kategória, megmutatja, mire képes a kiskereskedelem: egyszerre segíti a pazarláscsökkentést, a beszállítói együttműködést, az innovációt és és fogyasztói bizalom növelését”

– mondta Dalmadi Júlia, a TransFoodMission alapító-ügyvezetője.

Exkluzív kínálat, a helyi termelők támogatása

A Kifli.hu online szupermarketben szeptember 29-én, az Élelmiszer-pazarlás elleni világnapon élesedett az új kategória, amelyben 14 márka közel 50 terméke elérhető. A választékban a tervek szerint helyet kapnak olyan márkák is, amelyek nem találhatók meg más szupermarketek polcain: ilyen például a Kamélia Kert, a Secontaste vagy a Zero Guilt. A vásárlók számára az „Upcycled” jelölés teszi egyértelművé, mely termékek tartoznak ebbe a kategóriába, megkönnyítve a fenntartható választást.

Hazai beszállítókkal együttműködve több országspecifikus kedvenc is közül is választhatunk, például a Secontaste, a Grapoila, a Mokyen, a MONYO és a Bányai termékeiből.

Fenntarthatóság: a Rohlik stratégiájának alapja

„A fenntarthatóság régóta a Rohlik egyik legfontosabb pillére”

– hangsúlyozta ki Martin Beháň, a Kifli.hu ügyvezető igazgatója.

„Elkötelezettek vagyunk, hogy ezt a szemléletet közelebb hozzuk a vásárlóinkhoz is – nem csupán elméleti szinten, de a mindennapi döntésekben is. Az upcycling tökéletes példája annak, hogyan csökkenthetjük a pazarlást, támogathatjuk a helyi termelőket és kínálhatunk finom, ugyanakkor a bolygót is kímélő termékeket. Számunkra ez a bevásárlás jövőjének alakításáról szól”

 tette hozzá.

Egyre erősödő globális trend

Az értéknöveléssel újrahasznosított élelmiszerek piaca világszerte gyorsan növekszik: értéke 2021-ben 53,7 milliárd dollár volt, 2031-re pedig várhatóan eléri a 97 milliárd dollárt, évi 6,2 százalékos növekedés mellett. Az Egyesült Államokban az upcycled tanúsítás bevezetése után a fogyasztók 70 százaléka jelezte, hogy jobban érdeklődik az ilyen termékek iránt, 62 százalékuk hajlandó is többet fizetni értük. Az új kategória bevezetésével a Kifli.hu egyszerre reagál a fenntartható megoldások iránt mutatkozó, növekvő hazai vásárlói igényre, valamint erősíti úttörő szerepét az élelmiszer-kiskereskedelemben.

Kapcsolódó cikkeink