Értéket vár el a pénzéért a vevők zöme
A magyarok szeretik, ha ismerik az árakat, és egy üzletről az a hír járja, hogy olcsóbb a versenytársainál –derül ki a Nielsen piackutató vállalat felméréséből.
A boltválasztásnál kimagaslóan fontos szempont a magas minőségű
márkák és termékek széles választéka is – többek között ezt állapítja meg a
Nielsen piackutató vállalat 48 országban, 2007 novemberben készült online felmérése.
A megkérdezett magyarok 87 százaléka számára lényeges, hogy
vásárláskor a pénzéért jó értéket kapjon. Pontosan ekkora az európai átlagos
mutató is. (A globális középérték 84 százalékos). Utána másutt is, a mi
országunkban is a magas minőségő márkák és árucikkek bő választéka következik.
Harmadik szempont egy bolt közelsége, könnyő elérhetősége, míg negyedik a
kedvező parkolási lehetőség. Az újrahasznosítható csomagolás használata egyelőre
kis szerepet játszik a döntésekben.
A magyarok igényei sok tekintetben eltérnek a nemzetközi
átlagtól. Honfitársaink számára különösen számítanak a minőségi márkák. Viszont
más nemzetekhez képest kevésbé fektetnek súlyt a kényelmes parkolásra vagy a
környezetbarát csomagolóanyagok használatára.
– Felmérésünk globális pillanatfelvételt ad vásárlási
szokásainkról és napi élelmiszereink vásárlásának motivációiról – állapítja meg
Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. – A vevők elvárásai jelentősen
eltérnek régiónként is, országonként is, és a kiskereskedelem növekvő
koncentrációja következtében szinte létfontosságú a kereskedők számára, hogy
ismerjék a fogyasztók adott országban érvényes preferenciáit.
A magas minőségő termékek iránti elvárást legnagyobb
arányban a gyorsan fejlődő gazdasággal rendelkező oroszok (93 százalék),
indiaiak (79) és kínaiak (78) fogalmazták meg, valamint a lettek (79) és litvánok
(77). A többi európai ország közül a magyarokat megelőzik még az írek, svédek
és lengyelek. Ezzel kapcsolatban a Nielsen igazgatója rámutat:
– A minőségre szinte mindenütt erős a kereslet, ami jellemző
napjaink meghasonlott vásárlójára. Egyrészt vadásszák az akciókat és értéket
szeretnének kapni forintjaikért. Másrészt elvárják, hogy az üzletek készleten
tartsák a magas minőségő márkatermékek nagy választékát, hogy hozzájussanak
kedvencükhöz. Az igényes vevők a legjobbat akarják korunk kereskedőitől. Egyazon
fogyasztó szeretné megkapni egyes termékcsoportokban a lehető legolcsóbbat,
ugyanakkor pedig másokban a lehető legjobbat.
Mit értenek a válaszadók azon, hogy egy bolt értéket
nyújtson a kiadott pénzösszegért? A Nielsen kutatásában tovább kérdezte azon
vásárlókat, akik legfontosabb boltválasztási tényezőként a jó ár/érték arányt
jelölték meg, hogy hogyan határoznák meg azt. A magyaroknál a tájékoztatás
került az élre, hiszen a legtöbbre azt a kereskedőt értékelik, aki árait
közzéteszi szórólapokon,
óriásplakátokon vagy más módon. Második szempont volt, ha
egy üzletnek az a híre, hogy olcsóbb, mint a versenytársak. Utána következik a
különböző üzletek árainak a vásárló által történő összehasonlítása, majd – még
mindig a magyar vevők nagyobb fele szerint – a sok promóció és a rendszeres
árengedményes akciók. Magyarországon a minden nap alacsony árak ígérete már
kevesebbet nyom a latban. Az olcsóbb kereskedelmi márkák széles választéka
ugyanúgy kisebb súlyú, mint a barátok ajánlása. A törzsvásárlói kártyák tulajdonosainak
adott
árkedvezményeket többen tartják lényegtelennek, mint
fontosnak.
A magyar véleményektől eltérően, legtöbb európai országban
az határozza meg a vásárlók számára a jó ár/érték arányt, hogy mely kereskedőnél
fut sok promóció és rendszeres árakciók, valamint az, hogy egy üzlet ismert
legyen olcsóságáról.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az eurózóna gazdaságának növekedése héthavi csúcsra gyorsult márciusban
Hét hónapja a leggyorsabb ütemű volt az euróövezet gazdasági növekedése…
Tovább olvasom >Drágulás és árcsökkenés egyszerre – az árrésstop hatása már az első héten érezhető
Jelentős átrendeződés indult el az élelmiszerárakban a március 17-én bevezetett…
Tovább olvasom >Komoly reklámellenőrzések jönnek
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai…
Tovább olvasom >