Értéket vár el a pénzéért a vevők zöme
A magyarok szeretik, ha ismerik az árakat, és egy üzletről az a hír járja, hogy olcsóbb a versenytársainál –derül ki a Nielsen piackutató vállalat felméréséből.
A boltválasztásnál kimagaslóan fontos szempont a magas minőségű
márkák és termékek széles választéka is – többek között ezt állapítja meg a
Nielsen piackutató vállalat 48 országban, 2007 novemberben készült online felmérése.
A megkérdezett magyarok 87 százaléka számára lényeges, hogy
vásárláskor a pénzéért jó értéket kapjon. Pontosan ekkora az európai átlagos
mutató is. (A globális középérték 84 százalékos). Utána másutt is, a mi
országunkban is a magas minőségő márkák és árucikkek bő választéka következik.
Harmadik szempont egy bolt közelsége, könnyő elérhetősége, míg negyedik a
kedvező parkolási lehetőség. Az újrahasznosítható csomagolás használata egyelőre
kis szerepet játszik a döntésekben.
A magyarok igényei sok tekintetben eltérnek a nemzetközi
átlagtól. Honfitársaink számára különösen számítanak a minőségi márkák. Viszont
más nemzetekhez képest kevésbé fektetnek súlyt a kényelmes parkolásra vagy a
környezetbarát csomagolóanyagok használatára.
– Felmérésünk globális pillanatfelvételt ad vásárlási
szokásainkról és napi élelmiszereink vásárlásának motivációiról – állapítja meg
Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. – A vevők elvárásai jelentősen
eltérnek régiónként is, országonként is, és a kiskereskedelem növekvő
koncentrációja következtében szinte létfontosságú a kereskedők számára, hogy
ismerjék a fogyasztók adott országban érvényes preferenciáit.
A magas minőségő termékek iránti elvárást legnagyobb
arányban a gyorsan fejlődő gazdasággal rendelkező oroszok (93 százalék),
indiaiak (79) és kínaiak (78) fogalmazták meg, valamint a lettek (79) és litvánok
(77). A többi európai ország közül a magyarokat megelőzik még az írek, svédek
és lengyelek. Ezzel kapcsolatban a Nielsen igazgatója rámutat:
– A minőségre szinte mindenütt erős a kereslet, ami jellemző
napjaink meghasonlott vásárlójára. Egyrészt vadásszák az akciókat és értéket
szeretnének kapni forintjaikért. Másrészt elvárják, hogy az üzletek készleten
tartsák a magas minőségő márkatermékek nagy választékát, hogy hozzájussanak
kedvencükhöz. Az igényes vevők a legjobbat akarják korunk kereskedőitől. Egyazon
fogyasztó szeretné megkapni egyes termékcsoportokban a lehető legolcsóbbat,
ugyanakkor pedig másokban a lehető legjobbat.
Mit értenek a válaszadók azon, hogy egy bolt értéket
nyújtson a kiadott pénzösszegért? A Nielsen kutatásában tovább kérdezte azon
vásárlókat, akik legfontosabb boltválasztási tényezőként a jó ár/érték arányt
jelölték meg, hogy hogyan határoznák meg azt. A magyaroknál a tájékoztatás
került az élre, hiszen a legtöbbre azt a kereskedőt értékelik, aki árait
közzéteszi szórólapokon,
óriásplakátokon vagy más módon. Második szempont volt, ha
egy üzletnek az a híre, hogy olcsóbb, mint a versenytársak. Utána következik a
különböző üzletek árainak a vásárló által történő összehasonlítása, majd – még
mindig a magyar vevők nagyobb fele szerint – a sok promóció és a rendszeres
árengedményes akciók. Magyarországon a minden nap alacsony árak ígérete már
kevesebbet nyom a latban. Az olcsóbb kereskedelmi márkák széles választéka
ugyanúgy kisebb súlyú, mint a barátok ajánlása. A törzsvásárlói kártyák tulajdonosainak
adott
árkedvezményeket többen tartják lényegtelennek, mint
fontosnak.
A magyar véleményektől eltérően, legtöbb európai országban
az határozza meg a vásárlók számára a jó ár/érték arányt, hogy mely kereskedőnél
fut sok promóció és rendszeres árakciók, valamint az, hogy egy üzlet ismert
legyen olcsóságáról.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >