Értékben nőtt, mennyiségben csökkent az élelmiszerek elmúlt 12 havi kiskereskedelmi forgalma

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 03. 19. 13:00

Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele 4 százalékkal nőtt, és meghaladja az 1 370 milliárd forintot a Nielsen által folyamatosan mért 90 élelmiszer kategória értékesítéséből, 2012. február-2013. január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiség szempontjából 1 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Értéket tekintve az átlagosnál jóval nagyobb mértékű, kétszámjegyű növekedést ért el többek között a margarin, jégkrém, vodka, gabonapehely és szelet, továbbá a kakaópor.
A Nielsen által mért tíz legnagyobb forgalmú kategória közül mennyiségben többet adtak el sajtból, ásványvízből és tejfölből, egyik évről a másikra.

Megállt az élelmiszer-kiskereskedelem évek óta tartó koncentrálódása. A 400 négyzetméter feletti üzlettípusok értékben mért piaci részesedése ugyanis a legutóbb felmért tizenkét hónap során ugyanúgy 65 százalék, ahogyan egy évvel korábban is. A 400 négyzetméteres és kisebb üzletekre stabilan 35 százalék jut.

Hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltból a Nielsen legutóbbi teljes, országos felmérése során összesen 17 405-öt regisztráltak. Ez 89 százalékot jelent az összesen 19 544 egységből álló magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem hálózatából.

A teljes bevételből 27 százalékkal részesednek a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok, amelyek zöme a lakóhelyek közelében működik, és a vásárlók többsége kényelmesen, gyorsan tudja megközelíteni őket.

Főleg milyen árucikkeket szereznek be a fogyasztók a hagyományos kiskereskedelmi egységekben? A Nielsen folyamatosan kilencven élelmiszer kategória kiskereskedelmi eladásait méri. Ebből az értékben legnagyobb forgalmú harminc kategória közül tizenöt piaci részesedése éri el vagy haladja meg a 27 százalékos átlagot. A tizenöt, viszonylag nagy bevételt hozó termékcsoport a következő: feldolgozott hús, sör, szénsavas üdítőital, kávé, gyümölcslé, tejföl, ostyaszelet, cukorka, szeletes csokoládé, vodka, macskaeledel, energia- és sportital, jeges tea, fűszer, valamint bitter.

Nőtt a 0-200 négyzetméteres üzletek piaci részesedése, éves összehasonlításban, a legnagyobb forgalmú 30 élelmiszer kategória közül a következőkből: margarin, vodka, praliné, liszt, energia- és sportital, továbbá bitter.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus 2011. február-

2012. január

2012. február-

2013. január

2 500 nm felett 31 29
401-2 500 nm 34 36
201-400 nm 8 8
51-200 nm 18 18
50 nm és kisebb 9 9

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket feltáró és szolgáltató globális vállalat.

A Nielsen által mért élelmiszerek – értékben mért – kiskereskedelmi                              forgalmából a nyolc legnagyobb forgalmú kategória piaci részesedése a 0-200 négyzetméteres üzletekben. Százalékban.

Kategória 2011. február-

2012. január

2012. február-

2013. január

Feldolgozott hús 28 27
Sör 37 37
Sajt 14 14
Szénsavas üdítőital 41 41
Kávé 27 26
Ásványvíz 20 20
Gyümölcslé 30 30
Tejföl 29 29

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket feltáró és szolgáltató globális vállalat.

Kapcsolódó cikkeink