Értékben nőtt, mennyiségben csökkent az élelmiszerek elmúlt 12 havi kiskereskedelmi forgalma
Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele 4 százalékkal nőtt, és meghaladja az 1 370 milliárd forintot a Nielsen által folyamatosan mért 90 élelmiszer kategória értékesítéséből, 2012. február-2013. január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiség szempontjából 1 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Értéket tekintve az átlagosnál jóval nagyobb mértékű, kétszámjegyű növekedést ért el többek között a margarin, jégkrém, vodka, gabonapehely és szelet, továbbá a kakaópor.
A Nielsen által mért tíz legnagyobb forgalmú kategória közül mennyiségben többet adtak el sajtból, ásványvízből és tejfölből, egyik évről a másikra.
Megállt az élelmiszer-kiskereskedelem évek óta tartó koncentrálódása. A 400 négyzetméter feletti üzlettípusok értékben mért piaci részesedése ugyanis a legutóbb felmért tizenkét hónap során ugyanúgy 65 százalék, ahogyan egy évvel korábban is. A 400 négyzetméteres és kisebb üzletekre stabilan 35 százalék jut.
Hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltból a Nielsen legutóbbi teljes, országos felmérése során összesen 17 405-öt regisztráltak. Ez 89 százalékot jelent az összesen 19 544 egységből álló magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem hálózatából.
A teljes bevételből 27 százalékkal részesednek a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok, amelyek zöme a lakóhelyek közelében működik, és a vásárlók többsége kényelmesen, gyorsan tudja megközelíteni őket.
Főleg milyen árucikkeket szereznek be a fogyasztók a hagyományos kiskereskedelmi egységekben? A Nielsen folyamatosan kilencven élelmiszer kategória kiskereskedelmi eladásait méri. Ebből az értékben legnagyobb forgalmú harminc kategória közül tizenöt piaci részesedése éri el vagy haladja meg a 27 százalékos átlagot. A tizenöt, viszonylag nagy bevételt hozó termékcsoport a következő: feldolgozott hús, sör, szénsavas üdítőital, kávé, gyümölcslé, tejföl, ostyaszelet, cukorka, szeletes csokoládé, vodka, macskaeledel, energia- és sportital, jeges tea, fűszer, valamint bitter.
Nőtt a 0-200 négyzetméteres üzletek piaci részesedése, éves összehasonlításban, a legnagyobb forgalmú 30 élelmiszer kategória közül a következőkből: margarin, vodka, praliné, liszt, energia- és sportital, továbbá bitter.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2011. február-
2012. január |
2012. február-
2013. január |
2 500 nm felett | 31 | 29 |
401-2 500 nm | 34 | 36 |
201-400 nm | 8 | 8 |
51-200 nm | 18 | 18 |
50 nm és kisebb | 9 | 9 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket feltáró és szolgáltató globális vállalat.
A Nielsen által mért élelmiszerek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a nyolc legnagyobb forgalmú kategória piaci részesedése a 0-200 négyzetméteres üzletekben. Százalékban.
Kategória | 2011. február-
2012. január |
2012. február-
2013. január |
Feldolgozott hús | 28 | 27 |
Sör | 37 | 37 |
Sajt | 14 | 14 |
Szénsavas üdítőital | 41 | 41 |
Kávé | 27 | 26 |
Ásványvíz | 20 | 20 |
Gyümölcslé | 30 | 30 |
Tejföl | 29 | 29 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket feltáró és szolgáltató globális vállalat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >