Értékben 2 százalékkal nőtt, mennyiségben 4 százalékkal csökkent a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma
Mintegy 313 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem háztartási vegyiáruból és kozmetikumból tavaly; 2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Mennyiség szempontjából 4 százalékkal csökkent a forgalom, egyik évről a másikra, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat által mért 70 kategóriából.
Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás, értéket tekintve például szájvízből 11, mosogatószerből, arc- és szemránckrémből 7-7 százalékkal, éves összehasonlításban.
Szájvíz mellett növekedést regisztráltak fogkrémnél 3, fogkefénél 1, elektromos fogkefénél pedig 27 százalékkal, értékben, egyik évről a másikra.
A háztatási papíráruk mintegy 48 milliárd forintos éves piacán papírzsebkendőből 4, toalettpapírból és konyhai törlőkendőből 3-3 százalékkal nőtt a kiskereskedelem bevétele.
A bolttípusok közül az átlagot jóval meghaladó mértékben emelkedett a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna forgalma forintban, 9 százalékkal. A hagyományos kis üzletek közül az 51-200 négyzetméteresek eladása 5 százalékkal emelkedett háztartási vegyiáruból és kozmetikumból, míg az 50 négyzetméteres és kisebbeké 4 százalékkal, értéket tekintve.
Koncentrált a bolti eladás továbbra is. A 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból tavaly, ahogyan egy évvel korábban is. Azon belül 1-1 százalékponttal nőtt a drogéria, továbbá a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna részesedése.
A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2011 | 2012
|
2 500 nm felett | 38 | 36 |
401-2 500 nm | 17 | 18 |
201-400 nm | 3 | 3 |
51-200 nm | 8 | 8 |
50 nm és kisebb | 3 | 3 |
Vegyiáru szaküzlet | 27 | 28 |
Patika | 4 | 4 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Táblázat. A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a régiók piaci részesedése. Százalékban.
Régió | 2011
|
2012 | Részarány az ország
lakosságából |
Centrum
(Bp. és Pest megye) |
36 | 36 | 28 |
Északkelet | 19 | 19 | 24 |
Északnyugat | 18 | 18 | 18 |
Délkelet | 15 | 15 | 17 |
Délnyugat | 12 | 12 | 13 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.
Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.
Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok.
Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >