Értékben 2 százalékkal nőtt, mennyiségben 4 százalékkal csökkent a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 01. 30. 13:24

Mintegy 313 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem háztartási vegyiáruból és kozmetikumból tavaly; 2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Mennyiség szempontjából 4 százalékkal csökkent a forgalom, egyik évről a másikra, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat által mért 70 kategóriából.

Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás, értéket tekintve például szájvízből 11, mosogatószerből, arc- és szemránckrémből 7-7 százalékkal, éves összehasonlításban.

Szájvíz mellett növekedést regisztráltak fogkrémnél 3, fogkefénél 1, elektromos fogkefénél pedig 27 százalékkal, értékben, egyik évről a másikra.

A háztatási papíráruk mintegy 48 milliárd forintos éves piacán papírzsebkendőből 4, toalettpapírból és konyhai törlőkendőből 3-3 százalékkal nőtt a kiskereskedelem bevétele.

A bolttípusok közül az átlagot jóval meghaladó mértékben emelkedett a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna forgalma forintban, 9 százalékkal. A hagyományos kis üzletek közül az 51-200 négyzetméteresek eladása 5 százalékkal emelkedett háztartási vegyiáruból és kozmetikumból, míg az 50 négyzetméteres és kisebbeké 4 százalékkal, értéket tekintve.

Koncentrált a bolti eladás továbbra is. A 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból tavaly, ahogyan egy évvel korábban is. Azon belül 1-1 százalékponttal nőtt a drogéria, továbbá a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna részesedése.

A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus 2011 2012

2 500 nm felett 38 36
401-2 500 nm 17 18
201-400 nm 3 3
51-200 nm 8 8
50 nm és kisebb 3 3
Vegyiáru szaküzlet 27 28
Patika 4 4

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.

Táblázat. A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a régiók piaci részesedése. Százalékban.

Régió 2011

2012 Részarány az ország

lakosságából

Centrum

(Bp. és Pest megye)

36 36 28
Északkelet 19 19 24
Északnyugat 18 18 18
Délkelet 15 15 17
Délnyugat 12 12 13

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.

Megjegyzés:

Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.
Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok.
Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.

Kapcsolódó cikkeink