Erre költ a legifjabb vásárlói réteg
A 14-18 éves korosztály kétharmada kap, átlagosan havi 22 ezer forint zsebpénzt. Öltözködésre és ajándékra a lányok, online játékra és elektromos kütyükre a fiúk költenek többet. Megtakarítani alig tudnak.
Ha volna szülő-gyerek érdekegyeztető fórum, bizonyára sürgősen napirendre vennék a zsebpénzemelés témakörét. Kérdés persze, hogy a szülők képesek lennének-e kigazdálkodni a nagyobb zsebpénzt. Nem kétséges azonban, hogy a gyerekek érvei előtt előbb-utóbb kénytelenek lennének meghajolni.
A K&H arra volt kíváncsi, hogy mennyi pénzből gazdálkodnak a fiatalok, milyen bevételeik és kiadásaik vannak. A Bank által indított, a fiatalok pénzügyi tudatosságával kapcsolatos reprezentatív felméréséből az derül ki, hogy a 14-18 éves fiatalok szinte mindegyike gazdálkodik valamennyi pénzzel: tízből kilenc fiatalnak van valamilyen bevétele. Kétharmaduk kap zsebpénzt a szüleitől – havonta átlagosan 22 ezer forintot. A korosztály ötöde számíthat ösztöndíjra, amelynek átlagos értéke havonta 29 ezer forint. Értelemszerűen a szakiskolások, szakgimnáziumi tanulók és az egyetemisták kapják a legtöbb pénzt – igaz, valószínűleg nekik vannak a legnagyobb kiadásaik is. Itt nem csak a ruhaneműről vagy a szórakozásról van szó (nem mintha az nem lenne fontos), jövedelmük majd felét élelmiszerre költik.
Lányok és fiúk ‒ eltérő költési szokások
A K&H kutatásából kiderül az az érdekesség is, hogy a lányok közül többen kapnak zsebpénzt (63 százalék), mint a fiúk közül (52 százalék). Azonban a megkérdezett fiúk nagyobb arányban (13 százalék) számíthatnak inkább ösztöndíjra, mint a lányok (3 százalék) – így a két nem bevételei nagyjából megegyeznek.
A kiadások között messze az öltözködés vezet (63 százalékuk költ ruházatra), természetesen a lányok némileg többet. A ruházatot kicsivel lemaradva a szórakozás követi (59 százalékuk fordít ilyesmire pénzt). Élelmiszerre a fiatalok közel fele (47 százalékuk) költ. Jut pénz – bár nyilván nem túl sok – ajándékvásárlásra (ebben is a lányok járnak élen), hobbira, könyvre és újságra, meg persze online játék-előfizetésre is – amiben viszont a fiúk jeleskednek, ahogyan a kisebb értékű elektronikai cikkek vásárlása is az ő specialitásuk. Félretenni, megtakarítani azonban csak a megkérdezett fiatalok 3 százaléka tud.
Elengedhetetlen a pénzügyi tudatosság
Ahhoz, hogy a fiatalok be tudják osztani a pénzüket, érdemes költségvetést készíteniük. Többek között ehhez is segítséget nyújt a K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak meghirdetett vetélkedősorozatához készült játékos oktatóanyag. Ugyan az idei verseny nevezése már lezárult, a tananyag versenyidőszakon kívül is elérhető a vetélkedő honlapján (www.kh-vigyazzkeszpenz.hu). Az idei megmérettetés már a középdöntőknél tart, ahova régiónként és korcsoportonként már csak a legügyesebb 5-5 csapat került be. Az idei nevezések minden eddigi rekordot túlszárnyaltak, több mint háromezer csapat összesen több mint 12 ezer diák jelentkezett az ország minden részéből.
Kapcsolódó cikkeink
Az okostelefonos fizetés biztonsága felér a bankkártyáéval
A huszonévesek többsége ugyanolyan biztonságosnak tartja digitalizált kártyával történő okostelefonos…
Tovább olvasom >5+1 aranyszabály digitális eszközeink védelmére
A digitális eszközök használata vitathatatlanul megkönnyíti az életünket, az online…
Tovább olvasom >K&H kkv bizalmi index: Kettészakadt a kkv szektor – a nagyobbak már pozitívan látják a jövőt
A K&H kkv bizalmi index kutatás második negyedéves eredményei alapján…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >