Erősödő márkatermékek a szaloncukrok között
A tavalyi karácsony után a szaloncukorpiac szereplőinek egyik szeme sírhatott, a másik nevethetett. Hiszen az eladások (részben a takarékoskodóbb fogyasztói hangulat miatt) összességében csökkentek, ám saját értékesítésük – az egyik vezető gyártó kiesése következtében – jellemzően nőtt. Hogy a tavalyi szezon valóban az „átmeneti” idők tükre volt-e vagy egy tartós elmozdulás jele a mennyiség felől a minőség felé, arra minden bizonnyal az idei szezon ad választ.Komoly csökkenést mutatott ki a GfK háztartás panelje a tavalyi szaloncukor-eladásokban az előző évhez képest. Nehéz eldönteni, hogy ez a mínusz mennyire szól hosszú távra, hiszen a tavalyi év vége több szempontból is különleges volt.
Mindenekelőtt, ha a fogyasztó takarékoskodni akart a kiadásaival – márpedig a szándék az ismert gazdasági körülmények miatt megvolt –, a szaloncukor erre alkalmas termékcsoport. Fél kilogrammal kevesebb a karácsonyfán még mindig jobb, mintha az ajándékokból lenne kevesebb a fa alatt.
Jobban drágult a PL
Másrészről tavaly az évek óta ismert és keresett „angyalkás” szaloncukrok gyakorlatilag eltűntek a piacról (sok nagy láncba 2007-ben már be sem listázták), mivel gyártójuk, a Sweet Point felszámolás alá került. A többi cég ugyan törekedett a keletkezett piaci rés betöltésére – mindegyikük sikeres szezonról, megnövekedett eladásokról számolt be lapunknak –, de a kisebb kínálatnak így is lehetett forgalomcsökkentő hatása.
Fontos tendencia a GfK felmérésében, hogy a kereskedelmi márkák áremelkedése nagyobb volt, mint a gyártói márkáké, ezért veszítettek pozícióikból. Harmadával kevesebbet vettek belőlük az előző évhez képest, a gyártói márkák ennél lényegesen kisebb forgalom-visszaesést könyvelhettek el.
Ha az árkülönbség közöttük tovább csökken az idén, a PL egyetlen piaci előnyét veszíti el a gyártói márkákkal szemben. Azt is hozzá kell tenni, hogy a Sweet Point kiesésével eggyel kevesebb olyan cég maradt, amelyik volumenben képes országos szinten ellátni egy-egy láncot saját márkás szaloncukorral – így kedvezőbb tárgyalási pozícióba kerültek a saját márkás szegmensben érdekelt gyártók.
Mézes szaloncukorral bővül a Bonbonetti Disney-családja
A hagyományos ízek továbbra is meghatározók a szaloncukorpiacon. A zselés, marcipános, vajkaramellás szaloncukrok évről évre stabilan hozzák az elvárásokat.
– Ugyanakkor az egyedi, különleges ízek is keresettek, így a Bonbonetti szaloncukor-szortimentjében a rumízű-mazsolás és a földimogyorós szaloncukor is egyre jobb eredményeket produkál – teszi hozzá Halászné Boldizsár Ilona, a Bonbonetti Kft. termékmenedzsere. – A prémium kategóriás Tibi szaloncukorcsaládunk egy különleges, új ízű – étcsokoládés, rumízű-diós krémmel töltött – szaloncukorral bővül.
De nem feledkeznek meg arról sem, hogy a karácsonyi külsőségek a gyerekek számára a legfontosabbak. A középkategóriában az elmúlt évben sikeresen bevezetett Disney-választék mézes szaloncukorral bővül, amely valódi mézport tartalmaz.
A legnagyobb volument Bonbonetti márkanév alatt forgalmazzák, amely középkategóriás, tasakos szaloncukraikat fogja össze. Prémium kategóriában a Tibi szaloncukor, illetve a Tibi Mikulás megjelenése igazodik a táblás csokoládé grafikájához.
– A nagyobb hálózatokban egész palettás Tibi-displayeken helyezzük ki az összes Tibi szezonális termékünket – beszél az ehhez kapcsolódó eladáshelyi aktivitásról Halászné Boldizsár Ilona. – Kisebb alapterületű üzletekben pedig negyed palettás displayeken tesszük még látványosabbá, áttekinthetőbbé választékunkat.
Megújuló Milka szaloncukrok
A prémium kategóriába pozicionált Milka szaloncukrok a 2008-as szezonban teljes megújuláson mennek keresztül.
Mindenekelőtt változik a jól megszokott színvilág. Habár a milkás jelleg marad, a lila fóliát egy színesebb design váltja fel. Az egyedi csomagolás új világa jobban tükrözi a karácsony megszokott színeit: az aranyat, az ezüstöt, a pirosat, a zöldet.
A Milka szaloncukrok doboza is változik. A különleges nyomdai eljárásoknak köszönhetően szebb, és a prémium pozicionálást még inkább kifejező csomagolásban kerülnek a szezonális édességek a fogyasztókhoz.
Frissül az ízválaszték. A továbbra is hat ízből álló szortiment (amelyet egy hetedik, a 700 grammos, minden ízt felvonultató szaloncukor-kollekció tesz teljessé) egyik tagja idén megújul (feketeerdő). Két teljesen új íz is megjelenik a Milka szaloncukor-portfóliójában: a kakaókrémes töltésű csokoládédesszert, valamint az egész mogyorót is tartalmazó mogyorókrémes variáns. Ezek az ízek a Milka szaloncukrok prémium helyzetét emelik ki, mint ahogy a többi változtatás is, húzza alá Kepe Zoltán, a Kraft Foods szenior termékmenedzsere:
– Célunk az, hogy a megújult szortiment még jobban megfeleljen az egyre nagyobb csoportot alkotó, prémium minőséget kereső fogyasztók igényeinek. Cégünk az újrabevezetést ATL- és BTL-kampánnyal is támogatja. Idén is látható lesz a tv-ben a Milka karácsonyi reklámfilmje, amelyben külön hangsúlyt kap a szaloncukor. Nyomtatott sajtóban, elsősorban női magazinokban is népszerűsítjük a terméket.
Terveik között szerepel egy hangsúlyos BTL-aktivitás is.
Szamos-újdonság Mátyás nevében
Ugyancsak a prémium kategóriában versenyez a Szamos Marcipán Kft. Idén – részben épp a Sweet Point kiválása miatt – 40 százalékkal több szaloncukor eladását tervezi. Ez 50 tonnát jelent. A cég minden értékesítési csatornában jelen van. Jelentős mennyiséget értékesít a Szamos-logó alatt működő 25 franchise boltban.
– Jó eredményeket hoznak a multinacionális kiskereskedelmi láncok is, beleértve a Metro hálózatát. Itt nagy számban megjelennek az ajándékot kereső üzleti vásárlók, akiket egyébként a szaloncukor díszített, egyedi változatával közvetlenül is kiszolgál a Szamos Marcipán – mondja Pászti Balázs, a Szamos Marcipán Tulajdonosi Tanácsadó Testületének tagja.
Minden Szamos-termék, köztük természetesen a szaloncukor is, magas kakaótartalmú belga csokoládé felhasználásával készül. Ez az érték szaloncukor esetében 54 százalék. A minőséget javítja még, hogy a csokoládé nem tartalmaz kakaóvajon kívül más zsiradékot. A beltartalom valódi marcipán. A megszokott „sima” marcipán mellett idén pisztácia- és narancsízesítésűvel is találkozhatnak a vásárlók.
– Igazi újdonság 2008-ban a desszertszaloncukrunk, ami a Mátyás desszert sikeres ízeiből kettőt igyekszik átvinni e karácsonyi csemegébe, mégpedig a legnépszerűbb csokoládést és a meggyest, ezek a marcipán töltelékeként jelennek meg – informálja lapunkat Pászti Balázs. – A dobozos csomagolás is megújul, megtartva ugyanakkor a vallási ünnepre utaló designt. A szaloncukor szemenkénti csomagolásán nem változtatunk, marad a selyempapír+fémgőzölt fólia. Színekben is elsősorban a tradicionálisakat favorizáljuk így a legtöbb piros és arany színben készül. A fólia a desszertszaloncukornál eltér a megszokott szőnyegnyomott megoldástól, a nyomat „szárnyacskái” az új Szamos-logó elemét idézik.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >