Erősödik a szervezett borkereskedelem
Egyre több bort adnak el a szervezett kereskedelem nagy boltláncaiban. Mennyiségben 3, értékben 10 százalékkal emelkedett a forgalom a Nielsen által mért kilenc kereskedelmi láncban 2007. június–2008. májusban, az előző évhez képest. A kilenc lánc összes eladásai borból meghaladják az évi 19 milliárd forintot, illetve a 36 millió litert. Jobban keresik a vörösbort, mint fehéret. A bolti eladásokból mennyiségben is, értékben is évi 54 százalék jut a vörösborra. Amíg azonban értékbeni részesedés tekintetében stagnálást tapasztalt a Nielsen a vörösbornál, addig mennyiségben több mint 3 százalékpontos emelkedést.
A fehérbor piaci részesedése viszont mindkét szempontból kisebb lett egyik évről a másikra.
Ugyanakkor a kis forgalmú rosé iránti kereslet bővült; mennyiségben 5, értékben 7 százalék jut rá az eladásokból a kilenc láncban.
Összességében átlagosan drágult a bor. Egy liter átlagosan még 448 forintba került tavalyelőtt április–májusban, a múlt évben már 509, az idén pedig 550 forintba.
Ha lassan is, de változnak az ízlések: több édes bort adtak el 2007. június–2008. májusban, mint az előző évben. Részaránya értékben 19 százalékról 20-ra emelkedett. Ugyanakkor a félédes 26 százalékos mutatója 2 százalékpontnyi csökkenést jelez. Listavezető értékben továbbra is a száraz, mennyiségben pedig a félédes, a negatív trend ellenére.
A forgalom zömét 0,75 literes palackban értékesítik. Értékben 74 százalék jutott erre a kiszerelésre 2007. június–2008. májusban; 1 százalékponttal több, mint az előző hasonló időszakban.
Utána következik 10 százalékos mutatóval a félliteres, majd 10 százalék alattival a kétliteres kiszerelés. A többiek aránya egyenként 3 százalék alatt marad.
Bornál csekély szerepet játszanak a kereskedelmi márkák. Részarányuk mindössze 5 százalék az április–májusi bolti eladásokból, ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Igaz, tavalyelőtt a negyedik–ötödik hónap mutatója még 3 százalékos.
Farkas Monika, a Nielsen
ügyfélszolgálati menedzsere
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >