Nielsen: erősödik a fogyasztók bizalma, növekszik az élelmiszerek bolti forgalma
Tovább nőtt a magyar fogyasztók vásárlási kedve a legutóbbi tíz hónap során. Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma ugyanis értéket tekintve 5 százalékkal emelkedett, mennyiség szempontjából pedig 4-gyel 2013. december-2014. szeptember között, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva.
A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória a kiskereskedelemnek mintegy 1 225 milliárd forint bevételt hozott a legutóbbi tíz hónap alatt.
Tavaly december-szeptember között értékben még stagnált, mennyiségben pedig 4 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása, az egy évvel azelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva. A kedvező változás egyik lényeges oka, hogy erősödik a magyar fogyasztók bizalma. Tavaly negyedévről negyedévre emelkedett a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Idén ez tovább folytatódik, és az index a legutóbbi négyéves időszak rekordját érte el a második és a harmadik negyedév során. A 2013. december-2014. szeptemberi forgalom kedvező adatai igazolják tapasztalatunkat: ha a fogyasztói bizalom változik, akkor hatása mintegy fél év múlva érvényesül a kiskereskedelmi eladásoknál is.
Értéket tekintve két számjeggyel bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória között a sajt piaca 11, míg a gyümölcslé és tejföl eladása egyaránt 12 százalékkal.
Az eladáshelyek piaci pozíciójával kapcsolatban megállapíthatjuk, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja nem nőtt 2013. december-2014. szeptember között. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok stabilan tartják 26 százalékos piaci részesedésüket, érték szempontjából. Ahogyan a 201-400 négyzetméteres üzletek 8 százalékos mutatója sem változott.
Viszont a 2 500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya 30 százalékról 28-ra csökkent, értéket tekintve, tíz hónapos összehasonlításban. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna piacrésze pedig emelkedett, 36-ról 38 százalékra.
Ha a régiók trendjeit nézzük, akkor átlag felett délnyugaton 7, északkeleten és északnyugaton pedig 6-6 százalékkal nőtt a boltok forgalma. Átlag alatti trendeket jelez a délkeleti 3 és a Budapestet valamint Pest megyét magában foglaló centrumban mért 4 százalékos bővülés.
Ezek a változások azonban nem olyan mértékűek, hogy befolyásolták volna a régiók piaci részesedését. Így a centrumra továbbra is 33 százalék jut az értékben mért eladásokból. Északkeletre 20, északnyugatra 19, délkeletre 16, míg délnyugatra 12 százalék. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az Érték és Minőség Nagydíj Védjegy használatára május 29-ig lehet pályázni!
A gazdaság és a kultúra területét érintő 45 főcsoport több,…
Tovább olvasom >Nagy Márton szerint az árrésstop hatására átlagosan 16 százalékkal csökkent az érintett élelmiszerek ára
Az árrésstop 30 termékkategória mintegy 1000 termékét érinti, a hétfő…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: már a hétfői ellenőrzések igazolják, hogy a kereskedők elkezdték csökkenti az árakat
A kormány mindent megtesz a családok, idősek anyagi biztonságáért, védelméért,…
Tovább olvasom >