Érezhető optimizmus jellemzi az üzleti szférát
Tíz éve, 2001 elején voltak utoljára a 2011. februárihoz hasonlóan kedvezőek az üzleti várakozások. A fogyasztók is viszonylag optimisták, de várakozásaik negyedik hónapja romlanak. Mindennek eredőjeként februárban tovább emelkedett a GKI-Erste konjunktúra- index értéke.
Februárban az üzleti szférán belül a kereskedelem kivételével minden ágazatban erősödött az optimizmus. Februárban javult a termelési kilátások és a rendelésállományok – különösen az exportrendelések – megítélése. Az elmúlt időszaki termelés és a saját termelésű készletről alkotott vélemény azonban kissé romlott. A kereskedelmi bizalmi index értéke februárban több hónapi javulás után a januári emelkedésnél kisebb mértékben csökkent. A rendelések megítélése kedvezőbb lett, a készletszinté és az eladási pozícióé azonban romlott. A szolgáltatócégek várakozása érezhetően emelkedett. Jobb lett az üzletmenet és az előző, valamint a következő negyedév forgalmának megítélése is.
Az ipar kivételével minden ágazatban erősödött a foglalkoztatási szándék, s csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Az áremelési szándék minden ágazatban kisebb-nagyobb mértékben erősödött, miként a fogyasztók inflációs várakozása is. Az iparban nőtt a tervezett áremelés mértéke és köre, az építőiparban pedig – bár a csökkenő termelői árra számítók aránya továbbra is meghaladja a növekvő árakat valószínűsítőkét –, e két arány különbsége csökkent. A kereskedelmi cégek körében nem változott az áremelést tervezők aránya, az árnövelés átlagos mértéke azonban kissé emelkedett. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban, különösen az építőiparban, javult, a fogyasztók körében viszont érezhetően rosszabb lett.
A GKI fogyasztói bizalmi index értéke a 2010. októberi csúcs óta lassan, de folyamatosan csökken. Februárban a lakosság a saját pénzügyi helyzetét lényegesen rosszabbnak, a következő egy évben várható megtakarítási képességét viszont kissé kedvezőbbnek látta, mint januárban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: októberben 3,2 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
2024. októberben a fogyasztói árak átlagosan 3,2 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Tépett sertéshússal érkezik a McDonald’s legújabb szendvicse
A hazai McDonald’s november 14-én mutatja be országszerte Maestro burgercsaládja…
Tovább olvasom >Az ételmentés menő! De vajon mennyire?- Lezajlott a Munch sajtóeseménye
“Miért menő az ételmentés?” címmel szervezett sajtóeseményt a Munch, melynek…
Tovább olvasom >