Érdemes alszámlát nyitni az internetes vásárláshoz
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság legutóbbi felmérése szerint a válaszolók 60 százaléka már fizetett interneten keresztül bankkártyával, rossz tapasztalata mindössze a válaszadók 1 százalékának volt. Előfordult, hogy az online vásárlás során az árfolyamváltozás miatt más összeget emeltek le a kártyáról, illetve technikai hiba miatt kétszer emelték le a termék, vagy a kifizetett termék nem jutott el a vevőig. Az NFH szerint az a legbiztonságosabb, ha valaki egy külön alszámlát nyit online ügyleteihez.
Az Európai Fogyasztói Központ (EFK) Magyarország felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy a határon átnyúló internetes vásárlások során is legyenek különösen körültekintőek a fizetési módozatok megválasztásánál. Bár sok esetben a külföldi eladó nagyon kedvező árakat kínál, érdemes fokozott figyelmet szentelni a felajánlott fizetési módoknak. A tapasztalatok alapján a külföldi székhelyű kereskedő által üzemeltetett webáruházból való rendelés esetén az eladó általában a vételár előzetes megfizetése után vállalja a termék leszállítását.
Az internetes vásárlások esetén a fizetés során a legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy a bankkártya adatainak megadását követően az eladó esetleg a megrendelés ellenértékén felül további összegeket is jogosulatlanul leemelhet a fogyasztó számlájáról. Léteznek azonban biztonságos fizetési megoldások is, melyekkel kivédhető ez a veszély.
A tapasztalatok alapján az egyik legbiztonságosabb megoldásnak az tekinthető, ha a fogyasztók egy külön, csak internetes vásárlásra használt alszámlát nyitnak számlavezető bankjuknál, melyhez egy külön bankkártya is tartozik. Ez azért biztonságosabb a fogyasztó számára, mint ha a főszámlájához tartozó kártyát használná a vásárlás során, mert ebben az esetben az eladó nem férhet hozzá a főszámla adataihoz és az azon található pénzösszeghez. Ebben az esetben a fogyasztó dönti el, hogy mennyi pénzt tart az elkülönített számláján, így ha esetleg az eladó további összeget próbálna jogosulatlanul leemelni a számláról, a főszámlán lévő összeg biztonságban van.
Egy másik alternatíva lehet egy harmadik-, az internetes fizetésben közreműködő fél bevonása a fizetési folyamatba. Ennek előnye, hogy az eladó egyáltalán nem fér hozzá a fogyasztó banki adataihoz, csak a harmadik fél által megküldött adatokat láthatja, melyhez az előző megoldáshoz hasonlóan, szintén csak annyi pénzt rendel a fogyasztó, amennyi az aktuális vásárláshoz szükséges.
További fontos előnye ennek a fizetési módnak – az alszámlás megoldással együtt – a kifizetések visszakereshetősége, így később vita esetén bizonyítani tudja a fogyasztó, hogy a fizetés megtörtént, illetve, hogy mikor történt. Az EFK az internetes vásárlások lebonyolítása előtt fokozott körültekintést és alapos előkészületeket tanácsol a fogyasztók számára az esetleges későbbi bosszúságok és nem utolsó sorban a pénzügyi veszteségek elkerülése érdekében – írja az NFH – Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyszerre rajongunk a mesterséges intelligenciáért és tartunk tőle
Az Ipsos 2024 júniusában megjelent, 32 ország bevonásával és közel…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >Megnőtt a vegán ételek iránti kereslet a brit reptereken
Az Egyesült Királyság legnagyobb, a London Stansted, az East Midlands…
Tovább olvasom >