Enyhén romlott a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban januárban

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2021. 01. 18. 11:20

Enyhén romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban januárban a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.

A pénteken közölt előzetes adatok szerint 79,2 pontra süllyedt a fogyasztói hangulatindex értéke a decemberi 80,7 pontról. Elemzők enyhébb visszaesésre, 80 pontos értékre számítottak.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 74,6 pontról 73,8 pontra, a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke pedig 90,0 pontról 87,7 pontra csökkent.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 3,0 százalékra nőtt az előző havi 2,5 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,5 százalékról 2,7 százalékra emelkedett.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: a fogyasztók hangulata alig változott az év elején, jóllehet rendkívül nagy mértékben nőtt a koronavírus-járvány halálos áldozatainak száma, nem is beszélve a Capitolium ostromáról és a Donald Trump leköszönő elnök ellen indított alkotmányos felelősségre vonási eljárásról. Ezek negatív hatását két tényező tompította: a Covid-19 betegség elleni hatásos védőoltások engedélyezését követően elindult a tömeges oltási kampány, valamint tovább emelkedett a január 20-án hivatalba lépő Joe Biden elnök gazdaságpolitikájának várható hatását kedvezően megítélők aránya. Emellett a válaszadók a pénzügyi következményeknél fontosabbnak ítélték a Covid-19 betegség testi és lelki egészséget fenyegető veszélyeit.
Curtin figyelmeztetett, Biden számára nemcsak az a legkritikusabb feladat, hogy teljesítse azt az ígéretét, miszerint elnöksége első száz napja alatt 100 millió védőoltást adnak be, hanem hogy közelebb hozza egymáshoz az eltérő politikai preferenciákkal rendelkezőket a társadalmi egyensúly megőrzésének érdekében.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)

 

Kapcsolódó cikkeink