Enyhén csökkent egyik legnépszerűbb élelmiszerünk, a tészta átlagára
A száraztészta éves kiskereskedelmi forgalma éppúgy meghaladja a 26 milliárd forintot 2008. december-2009. novemberben, mint egy évvel korábban. A bolti eladás stabilan 52 ezer tonna feletti – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat.
A tészta az egyik legkedveltebb élelmiszer Magyarországon. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – forgalom szerinti ranglistáján a 11. helyen áll. Megelőzi többek között a hűtött szeletes édességet, a margarint és a táblás csokoládét.
Legnépszerűbbek a négy tojásos tészták, amelyek elviszik a forgalom majdnem felét, mind értékben, mind mennyiségben.
Érzékelhetően nőtt a nyolc tojásos termékek forgalma, értékben 25 százalékról 27-re, egyik évről a másikra; főként a kereskedelmi márkás termékek terjedése következtében.
Miközben az élelmiszerek átlagára általában emelkedett az elmúlt évben, a tészta némileg olcsóbb lett. Egy kilogramm száraz tészta mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 509 forint, 2008. december-2009. novemberben. Ez 6 forinttal elmarad az egy évvel korábbi 515-től. A csökkenést elsősorban az magyarázza, hogy 2008-ban kiugróan nőtt a száraztészta alapanyagának ára, majd 2009-re stabilizálódott.
Az alacsonyabb átlagár további oka, hogy növekszik a kereslet a többnyire olcsóbb kereskedelmi márkák iránt. A láncok sajátmárkás tésztáinak értékben mért részaránya 27 százalékról 34-re emelkedett.
A vásárlási szokások változását jelzi, hogy a főleg diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése 30-ról 33 százalékra nőtt a vizsgált időszakban. Figyelemre méltó a hagyományos üzletek átlagon felüli részaránya a tészta bolti eladásából. Az 51-400 négyzetméteres üzletek mennyiségben is, értékben is tudták tartani 31, illetve 34 százalékos részarányukat. Az 50 négyzetméteres és kisebb boltok viszont számottevően veszítettek fontosságukból.
A tésztánál kiszerelés méretek szerint legnépszerűbb a 251-500 grammos. Értékben stabilan az összes eladás kétharmada jut rá.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Frissesség, kényelem, érték – újradefiniálja a hipermarket formátumot Svédországban az ICA Maxi
Szembemegy a svédországi ICA Maxi a hipermarketek Európa-szerte tapasztalható hanyatlásával.…
Tovább olvasom >Marika hazatér
A magyarországi Ír Nagykövetség a Szent Patrik-napot március 17-én a…
Tovább olvasom >Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >