Emelkedőben a libamáj exportára
A világ libamájexportjának 90 %-át hazánk adja, bár a nemzetközi sajtóban megjelent nemtelen támadások érezhetően visszavetették a kivitelt. A válság érezhető negatív hatásai átmenetinek bizonyultak, de az ágazat helyzete így is nehéz.
A magyar libatenyésztést és az ágazat dolgozóit a kiskunfélegyházi Libafesztiválon ünnepelték. A fesztivál hangulatával idén sem volt baj, a libaszépségverseny, a főzőverseny és a Baromfi Termék Tanács (BTT) baromfibusza kicsiknek és nagyoknak egyaránt jó szórakozást nyújtott, ám a szakma hangulata távolról sem rózsás. Az elmúlt három évben a nemzetközi, de főleg osztrák lapokban igazságtalan rágalmak és támadások sorozata indult meg a magyar libatermékekkel szemben, ami érzékeny veszteségeket okozott. A felvásárolt mennyiség három év alatt háromezer tonnával, vagyis mintegy 10 százalékkal csökkent. "Tavaly a libamáj, a minőségi magyar libahús, de még a libatoll kivitele is megérezte, hogy a fogyasztók Európa-szerte az olcsóbb termékek felé fordultak. 2009-ről 2010-re már sikerült minimális, de nem elégséges áremelést végrehajtani" – mondja Dr. Csorbai Attila a BTT igazgatója. Az igazi problémát a hosszabb időszakra való visszatekintés érzékelteti a legjobban: míg 1990-ben ugyanis mintegy 71 ezer tonna ludat vágtak le, tavaly már csak 30 ezer tonnát.
Az eseményen először jelent meg a BTT baromfibusza, amely ismeretterjesztő és szórakoztató programokon keresztül szólítja meg a gyermekeket és szüleiket, mutatja be a magyar baromfit, hívja fel a figyelmet a magyar baromfitermékek fogyasztásra. "Nem csak exportban, pl. a libamáj kivitelében vagyunk világrekorderek, de a baromfihús fogyasztásban is a világelsők között állunk, mintegy 30 kg/fő éves mennyiséggel. Mégis fontos bemutatni a magyar baromfit, a baromfitenyésztés körülményeit, és a hazai minőségi baromfitermékek kedvező élettani hatásait. Az import baromfitermékek, általában gyengébb minőségi paramétereik miatt, néha olcsóbbak, mint a terméktanácsba tömörült tenyésztőké és vágóhidaké, ami nehéz helyzetbe sodorhatja az ágazat szereplőit" – mondja Dr. Csorbai Attila. A BTT ezért is indította útjára a baromfibuszt, amelynél a gyerekek és szüleik egyaránt fontos és hasznos információkat kaphatnak a magyar baromfitermékek előállításáról, minőségéről és egészséges fogyasztásáról.
A 2010-es Libafesztivált az Agrármarketing Centrum, a Baromfi Termék Tanács és a Lúdszövetség is támogatta – írja a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >