Emeli a tétet az Aldi és a Schwarz Csoport a fenntartható kiskereskedelmi működés terén
A német diszkontok elkötelezettek a működésükből származó kibocsátás 2050-ig nettó zéróra csökkentése mellett. Az Aldi Süd és a Schwarz Csoport a teljes értékláncban – így beszállítóik körében is – szén-dioxid-semlegességet kíván elérni. Az ambiciózus cél új mércét állít fel a kiskereskedelmi ágazatban. A nettó zéró célkitűzések megfogalmazására előírt határidőt elmulasztó több mint 200 vállalatot kizárták a Science Based Targets kezdeményezésből.

A Schwarz Group „Reset Plastic” kezdeményezése keretében vállalta, hogy 2025-re 25%-ban újrahasznosított anyagot használ saját márkás csomagolásaiban (a fotón a Lidl Saskia és Freeway saját márkás PET-palackjai Németországban)
A Schwarz Csoport vállalatai ún. nettó zéró kötelezettségvállalást (Net Zero Commitment) nyújtottak be a Science Based Targets (SBTi) kezdeményezéshez, amelyben vállalják, hogy legkésőbb 2050-ig nettó nullára csökkentik a saját működésükben és az értékláncukban keletkező összes kibocsátást.
A Schwarz Csoport 2030-ra 48%-kal kívánja csökkenteni az összes közvetlen és közvetett működési kibocsátást (Scope 1 és 2, bázisév 2019). Ezen túlmenően a vállalat most újabb célokat tűz ki a beszállítói és az értékesítési láncra vonatkozóan (Scope 3, bázisév 2022): az erdészeti, földhasználati és mezőgazdasági kibocsátást 42,4%-kal, míg a közvetett energia- és ipari kibocsátást 35%-kal kívánja csökkenteni 2034-ig. Az új célértékek az SBTi jóváhagyására várnak.
A Schwarz Csoport 2020-ban csatlakozott az SBTi-hez. A kiskereskedő saját „Reset Plastic” kezdeményezésének keretében 2017 óta 34%-kal csökkentette a műanyag-felhasználást a sajátmárkás csomagolásokban és a szállítási segédeszközökben, és ezzel 2025-re meghaladta az eredetileg kitűzött 30%-os célt. A PreZero, a holding környezetvédelmi részlege 2018-ban lépett be a hulladékgazdálkodási piacra, és azóta több mint 10 európai országban bővítette portfólióját hulladékgazdálkodási és újrahasznosítási vállalatok felvásárlásával.
Az Aldi Süd új, tudományos alapokon nyugvó célkitűzései is zöld lámpát kaptak, melyek révén a kereskedő 2050-re nettó zéróra korlátozná az üvegházhatásúgáz-kibocsátást. Az új rövid távú célok értelmében a kereskedő 2030-ig 52%-kal csökkenti Scope 1 és 2, valamint 25%-kal Scope 3 kibocsátását.
A globális felmelegedés csökkentése iránti elkötelezettség
Az SBTi 2015-ben indult az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának csökkentése érdekében. A 2015-ös Párizsi Megállapodásban világszerte 175 ország vállalta, hogy csökkenti az ÜHG-kibocsátást annak érdekében, hogy a globális hőmérsékletnek az iparosodás előtti szinthez képesti emelkedését 1,5 Celsius-fokban korlátozza.
2019-ben pedig megkezdődött a Business Ambition for 1.5°C (BA1.5°C) kampány, mely az ENSZ „Race to Zero” kezdeményezése részeként hivatott a magánszektort mozgósítani. Az SBTi év eleji közlése szerint a több mint 1000 tag közül azonban csak mintegy 350-en fogalmaztak meg, illetve kezdtek el megfogalmazni a kibocsátás nettó zéróra csökkentésére vonatkozó célokat.
Komoly kihívást jelentenek a Scope 3 kötelezettségvállalások
A Schwarz Csoport és az Aldi kötelezettségvállalása iparági mércét állít fel. Az SBTi idén tavasszal törölte annak a több mint 200 vállalatnak a hosszú távú Scope 3 célkitűzéseit, amelyek elmulasztották a teljes nettó zéró célértékek kitűzésére előírt határidőt. E vállalatok közel kétharmadának azonban még voltak ellenőrzött és hitelesített rövid távú célkitűzései.
A Scope 3 kibocsátások olyan gazdasági társaságokra vonatkoznak, amelyek csak közvetve befolyásolják egy vállalat beszállítói és értékesítési értékláncát, és ezért az nem tartozik a közvetlen irányításuk alá.
Kapcsolódó cikkeink
Alumínium csillogás a márkaépítésben
Fenntarthatósággal kapcsolatos aktuális kérdéseket járták körbe a Magyar Marketing Szövetség…
Tovább olvasom >IGD: tovább erősödik a diszkontok szerepe
Az IGD legfrissebb, 2029-ig szóló ötéves előrejelzése szerint a diszkontláncok…
Tovább olvasom >Új fejezetet ír a Rimi Baltic a Salling Grouppal
Csendben megerősítette pozícióját a Rimi Baltic, miközben egyre kiélezettebb verseny…
Tovább olvasom >További cikkeink
Európa legjobb marketingszakembere: magyar győzelem a rangos nemzetközi versenyen
Bánhegyi Zsófia, a Magyar Marketing Szövetség vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke,…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >