Előtérben a vásárlói tudatosság
2009-ben a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek forgalma nominálértéken 2008-hoz képest stabil maradt, ám mennyisége szűkült. A kereskedelmi csatornák közül a legnagyobb növekedést a szupermarket csatorna érte el.
A válság körültekintőbbé tette a fogyasztókat. A gazdasági elemzők adatai alapján elmondható, hogy a negatív hatások eredőjeként a reálkeresetek 2,5 százalékkal csökkentek, a háztartások végső fogyasztása pedig 7 százalékkal esett vissza. Mindezek következményeként „a háztartások több boltláncot hajlandóak felkeresni egy-egy jó ajánlat reményében", mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
A GfK Hungária 2009. évi kereskedelmi trendeket összegző legfrissebb tanulmánya, a "Kereskedelmi Analízisek" szerint a háztartások vásárlási szokásaiban lassú, de egyértelmű változás figyelhető meg: a tudatosság kiemelkedő jelentőséggel bír a vásárlási döntésekben.
A háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2009-ben, nominálértékben 2008-hoz viszonyítva stabil maradt, viszont a mennyisége szűkült, ha számításba vesszük azt is, hogy a stabil forgalom 4 százalékos infláció mellett realizálódott.
A kereskedelmi csatornák közül 2009-ben a legnagyobb növekedést a szupermarket érte el, amely növekedés mögött javarészt a csatorna expanziója áll (ideértve a korábbi Plus diszkont lánc Spar szupermarketekké történő alakítását).
A korábbi években dinamikus fejlődést mutató hipermarket csatorna növekedése megállt a csatornába tartozó kereskedelmi láncok ellentétes növekedési trendjeinek következtében.
A diszkont csatornán belül is átrendeződés figyelhető meg, és bár a Plus kiválásával a csatorna piaci részesedése csökkent, a másik négy diszkont lánc összesített piacrésze magasabb volt 2009-ben, mint az előző évben.
Magyarországon a kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő, és jellemző módon a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik a háztartások ilyen módon. A háztartások átlagosan a vásárlásaik értékének 18 százalékát fizették kártyával, ez az arány közel duplája a hipermarketekben és a C&C (Cash and carry) csatornában. Legalacsonyabb (bár lassan növekvő) a kártyahasználat jelentősége a lánchoz tartozó kisboltok, ill. a független kisboltok esetében – írja a piacesprofit.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >