Magazin: Előre menekülés a kereskedelemben
A változásokra változtatással reagálnak a kereskedők, ami fejlődést gerjeszt minden szinten, hangzott el a Laurel Siófokon megrendezett kétnapos Retail 2011 kereskedelemszakmai konferenciáján. A legnagyobb változásokat a digitális és mobiltechnológiák, az online értékesítés és a virtuális közösségek fejlődése indukálja.
Az emberek azt gondolták, a virtuális közösségek, az okostelefonok megjelenése jó szórakozás lesz, de ez kőkemény hatással van a boltokra és a kereskedelemre – összegezte bevezető előadásában a Laurel tulajdonos ügyvezetője. Bessenyei István kiemelte, ezek a változások beleivódnak az emberek hétköznapi életébe, amelyeket a bolti kereskedelem sem hagyhat figyelmen kívül, sőt, ki kell tudnia használnia.
– Előadásomhoz gyászjelentést kellene kivetíteni – kezdte előadását Dr. Kupa Mihály közgazdász, volt pénzügyminiszter. Véleménye szerint Európát és Magyarországot leginkább a bizonytalanság és a bizalmatlanság sújtja.
A hazai megszorítás 700 milliárd forintról indult, most már 1400 milliárdnál tartunk, és még nem látható a vége. Az adók 7 százalékkal növekednek jövőre, 1,5-2 százalékkal nő az adócentralizáció. A reálkeresetek jövőre 2,5 százalékkal csökkennek, a vásárlóerő a hiteltörlesztések miatt is gyengül, 5 százalék körül lesz az infláció, emiatt a fogyasztás visszaesik.
Lánclépések
– Az immáron több mint ezer boltot magába foglaló egységes kereskedelmi rendszerének további több száz boltra való kiterjesztésével és a törzsadatbázis továbbfejlesztésével fejleszt a Coop – közölte Murányi László, a CO-OP Hungary Zrt. vezetője. Erre alapozva saját, egymilliós nagyságú országos törzsvásárlói bázist építenek ki 2012 végére, valamint az elektronikus adatcserére térnek át mind több beszállítóval, amelytől a pilot projekt alapján komoly költségcsökkenést várnak.
Az idén 20 éves fennállását ünneplő Spar Magyarország erőteljes reklám- és marketingkampányt végzett ebben az évben, amelynek célja a „minőségi, de drága” áruház képének átalakítása volt. Számos agresszív kedvezményes akciót, újszerű kuponfüzetet, óriásplakátokat, reklámfilmet készítettek – számolt be Bene Nikoletta marketingvezető-helyettes.
– A magyarországi internetes vásárlások értéke 2011-ben 160 milliárd forint volt, amely 3500, értékesítéssel foglalkozó weboldalon realizálódott – számolt be az online piacról Nagy Sándor, a G-Roby Netshop Kft. képviselője.
A kereskedelemből egyre nagyobb szeletet kihasító internetes áruforgalom jövőjét szerinte a német mintájú internetes plázák térhódítása; a közösségi vásárlások, kuponozások gyors felfutása, majd lecsengése; az ajánlórendszerek elterjedése; és végül az EU-ból beáramló értékesítés jellemzi majd.
– Nagy népszerűségre tettek szert az országban elsőként a Tescónál üzembe helyezett önkiszolgáló pénztárgépek – mondta Dolmányos Gábor operációs igazgató.
A nyolchónapos időszak tapasztalata teljesen pozitív, a vásárlók 25 százaléka ezt használja, 15 százalékkal kevesebb a lopás, mint a hagyományos kasszák esetében, és gyorsabb a kiszolgálás.
A visszaesést
tudomásul kell venni
Az első napot záró kerekasztal-beszélgetés a politika és a kereskedelem viszonyát járta körül. A kereskedelem oldaláról elhangzott, hogy az állami intézkedések nincsenek tekintettel az ágazatra. Egy amúgy is veszteségbe fordult szektor terheit próbálják növelni, holott például a feketekereskedelem gyengítése ugyanennyi, ha nem több pluszbevételt jelentene.
Murányi László, a Coop vezetője és Feiner Péter, a Spar irányítója szerint a fogyasztáscsökkenés tényszerű állapot, a válság állandó életkörülmény immár, legalább három évig jelentős változás nem lesz. Ezért minden üzlettulajdonosnak ehhez kell igazítania üzletpolitikáját.
Szöllősi László, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára többek között elmondta, hogy a recesszió már 2006 óta tart, azért ne a kormány gyors döntéshozatalát tegyék felelőssé, ráadásul a képviselők intenzív törvényalkotási munkája az elmúlt évek elvesztegetett idejét kell, hogy behozza.
A második napon a kereskedelem legmodernebb formáiról és a korszerű információtechnológiai eszközökről esett szó. n
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >