Élmények és élvezetek az idei Grüne Wochén
A mezőgazdaság és élelmiszeripar év eleji csúcsrendezvényének tartott Grüne Woche idén is igyekezett testközelbe hozni az ágazat legfontosabb témáit a látogatóknak. Alábbi cikkünkben a színvonalas lovas programokkal, kifejezetten fiataloknak szóló programokkal, gasztronómiai túrákkal, kongresszusokkal tarkított rendezvény néhány mozzanatát villantjuk fel.

A jövőre 100 éves Grüne Woche idén 1500 kiállítót és mintegy 310 ezer látogatót fogadott
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
Tíz napig a mezőgazdaság, a táplálkozás és a kertészet körül forgott minden az idei Grüne Wochén Berlinben. A nemzetközi vásár vezértémái idén mások mellett olyan sürgető kérdések köré épültek, mint az élelmezésbiztonság, a fenntartható mezőgazdaság, az innovatív technológiák, és a legújabb táplálkozási trendek, de aktualitása miatt szó esett a száj- és körömfájásjárványról, és annak megelőző stratégiáiról is.
A 99. évét megélt, idén mintegy 120 ezer négyzetméteren elterülő 20 csarnokban 1500 kiállító részvételével lezajlott „Zöld hét” 310 000 látogatója között hat német szövetségi miniszter is volt, és az új európai bizottsági biztos, Christophe Hansen is prezentálta az államszövetség erős európai mezőgazdaság jövőjével kapcsolatos terveit.
Az agrárügyi biztos elmondta, Brüsszel jelenleg az ágazat a klímaváltozás hatásait is figyelembe vevő jövőképén dolgozik annak érdekében, hogy a fiatal gazdák is perspektívát lássanak a mezőgazdaságban. Christophe Hansen ígéretet tett a bürokrácia érezhető csökkentésére is, mondván, a gazdáknak újra több időt kellene a földeken tölteniük, mint az irodában.
Az eseményen az élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat olyan vállalatok révén képviseltette magát, mint a Schwarz Group, a Rewe és az Edeka. Christoph Minhoff, a Német Élelmiszeripari Szövetség (BVE) ügyvezető igazgatója a Grüne Wochéról nyilatkozva kiemelte, hogy a fogyasztók változatosságra és arra vágynak, hogy szabadon dönthessenek arról, mit is esznek-isznak, és ezt jól bizonyította a szervezet standjának különböző témái iránti nagy érdeklődés.
A rendezvényről számos influenszer élőben tudósított, bemutatva annak sokszínűségét.

Christophe Hansen, EU-biztos: „Újra vonzóvá és érdekessé kell tennünk a mezőgazdaságot mint hivatást”
Nemzetköziség
Újfent megmutatkozott a Grüne Woche nemzetközi vonzereje is – az idén már 17. alkalommal rendezték meg az eseménnyel párhuzamosan a Global Forum for Food and Agriculture (GFFA). A zászlójára a biogazdaságok fenntarthatóvá formálását tűző konferencián mintegy 2000 szakértő vitatta meg a globális mezőgazdaság és élelmiszeripar jövőjével kapcsolatos főbb kérdéseket.
Az esemény egyik csúcspontját jelentő agrárminiszteri konferencián 63 ország képviselői közös zárónyilatkozatban erősítették meg a párizsi klímamegállapodás és a biológiai sokféleségről szóló egyezmény iránti elkötelezettségüket.

63 ország agrárminisztere erősítette meg a klímavédelem és a biodiverzitás iránti elkötelezettségét
Díjazott start-upok és regionális kereskedelmi koncepciók
A Grüne Woche kiváló terepül szolgál a kreatív elgondolások és jövőbe mutató koncepciók számára. Nem csoda, ha a startup vállalkozások egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az eseménynek az újszerű termékek és megoldások egyfajta tesztpiacaként: az egyes német tartományok megjelenését mind nagyobb számú saját startup-program, illetve formáció jelenléte kíséri.
Az Andreas Hermes Akadémiával közösen szervezett Startup-Daysen elsősorban a fenntartható jövőt célzó ötletek arattak sikert. Az agrotechnika és az élelmiszeripar számára fejlesztett innovatív ötleteit egyenként 2 percben a közönség elé táró tíz döntős közül a győztes a hamburgi ValueGrain lett. A cég új technológiája a sörgyártás során keletkező sörtörkölyt folyékony lisztté alakítja, amely aztán kenyerekben, tésztákban, de akár húshelyettesítőkben is használható. A ValueGrain szerint a végtermék környezetbarát, olcsó és tápanyagokban gazdag.

A Startup-Days idei díjazottja a folyékony lisztet előállító technológiát fejlesztő ValueGrain lett
A Grüne Woche és a Lebensmittel Praxis szaklap a Regional-Star díjjal a fenntartható regionális élelmiszer-kereskedelmi koncepciókat ismeri el. A megmérettetésen az innováció kategóriában a „Nüsse von hier FS GmbH” nyert Németországban termesztett dióival és manduláival, míg a kereskedelmi együttműködési díjat az „Edeka Südwest Stiftung & Co. KG” kapta a Pestalozzi Gyermek- és Ifjúsági Falu kertészetével való partnerségéért. A „feldolgozói” kategória első helyezettje az Organic Veggie Food GmbH lett, míg a marketing kategóriában a brandenburgi Café Schauwerk győzött.

A Regional Star kereskedelmi együttműködési díjat az Edeka Südwest kapta a Pestalozzi kertészettel való közös munkájáért
Helyi különlegességek, free from és a jövő egy fedél alatt
Az esemény Food-Trend turnéja egy, a Grüne Woche több csarnokán átvezető kulináris utazást ígért, melyben a legújabb trendek és a hagyományok keveredtek. A körtúrán részt vevők kóstolhattak modern street food köntösbe öltöztetett klasszikus berlini ételeket, például jéghideg csülkös, illetve Balti-tengeri halas szendvicset, míg a nemzetközi konyha kedvelői megízlelhették a nepáli momót, a kubai churrost és a svéd hotdog-wrapot. Az italkülönlegességek között a Spreewald régió uborkás limonádéja és gyógynövényes frissítői tűntek fel.
Free-From szekciójában a Grüne Woche idén első alkalommal szentelt külön kiállítóteret és figyelmet a vegán, glutén- és cukormentes alternatíváknak, amelyek ízüket tekintve is szépen helytálltak. Volt itt tofu csicseriborsóból, sajthelyettesítők, tejmentes csokoládék és tejszínhabok, de napraforgóalapú „darált hús” is, amely áztatás nélkül kiválóan felhasználható például egy vegán bolognai szószban. Emellett a 2025-ös év színtrendje, a zöld jegyében vegán avokádólikőr és cukormentes, pisztáciás halva is várta az érdeklődőket.
Az, hogy a rovarok húsalternatívaként átmennek-e a meggyőződéses vegetáriánusok és vegánok szigorú szűrőjén, egyelőre nem tudni, ugyanakkor a például tücskökből készült és itt bemutatott ropogtatnivalók, kencék és szeletek magas tápértéke vitathatatlan. Ezeknek az alternatív fehérjeforrásoknak szarvasmarhákhoz képest tizenkétszer kevesebb takarmányra és tizenötezredannyi vízre van szükségük, miközben az üvegházhatású gázoknak mindössze az 1%-áért felelnek – mondta el az egy brémai raktárban tücsköket tenyésztő EntoSus Food képviselője.
A fiataloknak is szólt
Diák sajtótájékoztató, ifjúsági szakmai tér, Startup-Days – a Grüne Woche egy egész napot szentelt a fiataloknak.
„Hogyan kerül a tej a dobozba?” – ez volt a diákoknak szóló sajtótájékoztató központi témája. A gyerekek kritikus kérdéseire egy táplálkozási szakértő, egy élelmiszer-biztonsági szakértő és a Hesseni Gazdák Egyesületének elnöke válaszolt.
A young generation hub ifjúsági szakmai térben a tizenévesek a földművestől a kéményseprőn át a kertészig és a vízvezeték-szerelőig több mint 80 kétkezi szakmával ismerkedhettek meg többek között a kereskedelem, a gasztronómia, az egészségügy és a mezőgazdaság területéről. Mi több, ásót, kapát és simítólapátot ragadva ki is próbálhatták azokat.
Kelet-Európa? Jelen!
Az isteni kolbászokon, sörön és hagyományokon túl Kelet-Európa idén intenzív ízélményt kínáló meglepő újdonságokkal várta az érdeklődőket.
A lengyel Puffinsnál például a gyümölcsöket és zöldségeket nem fagyasztva szárítják, hanem puffasztják, azaz nagy nyomás alatt gyorsan kivonják belőlük a vizet előzetes fagyasztás nélkül. Az eredmény? Ropogósabb, aromásabb és intenzívebb színű finomságok – legalábbis az eljárást kifejlesztő és szabadalmaztató feltaláló-mérnök tulajdonos, Piotr Barczyk szerint. A módszer sajtok esetében is alkalmazható: a sajtgolyóvá puffasztott cheddar és gouda chipsre emlékeztet, de adalékanyagok nélkül.
A cseh Efko konzervgyártó által szintén szabadalmi oltalom alatt álló eljárással osztrák tormából készített termék hat hónapig az üvegben is tartósítószer nélkül megőrzi fehér színét és csípősségét.
A csehországi Vladimir 2014 mintegy 40 különböző ízű szörpöt kínál, melyek közül tizenkettőt – így málnát, ananász-kiwit, áfonyát, lucfenyő-mentát vagy rooibos teát – a Grüne Woche vendégei is megkóstolhattak. A főként a régió termelőitől származó egész gyümölcsből készülő, 10:1-hez arányban hígítandó sűrű szörpök tartósítószertől és színezéktől mentesek.
Bulgáriából négyféle bivalysajt érkezett a la natur, de chilivel, füstölt paprikával, illetve jellegzetes bolgár fűszernövényekkel ízesített változatban is.
2019 után most először kínálta kóstolóval az érdeklődőket a magára Európa részeként tekintő Ukrajna, amely a közel három éve tartó háború ellenére is meg akarja mutatni, hogy mezőgazdasága minden akadály ellenére erős és versenyképes.

A Puffins puffasztó eljárása révén a gyümölcsök és zöldségek ropogósak, aromásak és intenzív színűek
Zöld étkezés, zöld élet
A Grüne Woche 2025 egyik kiemelt, ha nem a leghangsúlyosabb témája a fenntarthatóság volt. A „grünerleben” szekció az erőforrás-kímélő és tudatos élet, valamint az újrahasználás és újrahasznosítás innovatív megközelítéseit vonultatta fel. A berlini szenátus irányítása alatt felállt Re-Use Superstore-ban interaktív upcycling workshopok irányították a látogatók figyelmét arra, mennyire fontos aktívan foglalkoznia mindenkinek a környezetvédelemmel és a fenntartható fogyasztással.
A gasztronómiai trendek bemutatása közepette is központi szerep jutott a fenntarthatóságnak, legyen szó rovarok, növények és algák kínálta alternatív fehérjeforrásokról vagy a clean eating témakörébe tartozó „újfajta „mentes” élelmiszerekről. A kreatív zero waste ötletek – például a fermentált tealevél-maradványból készült pesto, vagy a kenyérmaradékból előállított fűszeres szószok – is jól példázzák, milyen értékes is lehet a hulladéknak tekintett élelmiszer.
A Grüne Woche legközelebb 2026. január 16–25. között nyitja meg kapuit. Az alkalom különleges lesz, hiszen a rendezvény jövőre ünnepli 100 éves jubileumát. //
Óvatosan optimisták a német kertészek
A német kertészeti ágazat a tavalyinál kicsit jobb évet vár idén, még akkor is, ha a fogyasztók továbbra is visszafogják vásárlásaikat. Ahogy Eva Kähler-Theuerkauf, a német kertészeti szövetség elnöke az esseni Nemzetközi Kertészeti Vásáron (IPM) fogalmazott, „úgy tűnik, mintha legalább 2025 első félévében felfelé haladnánk”.
Az ágazat 2024-ben 8,8 milliárd eurós forgalmat ért el, amely ugyan mérsékelt növekedést jelent a 2023-as 8,6 milliárd euróhoz képest, de még mindig egyértelműen elmarad a járvány legjobb évében, 2021-ben elért 10,1 milliárd eurós rekord eredménytől.
Az idén január 31-ig zajlott esseni Nemzetközi Kertészeti Kiállítás (IPM) továbbra is meghatározó szakmai esemény, amelyen idén 1434 – többségében külföldi – kiállító mutatkozott be. //
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
Megjelent a Trade magazin legújabb, 2025/5. száma, amelynek bővített digitális…
Tovább olvasom >Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >