Ellentétes fogyasztói trendek csatája az energiahatékonyságért
A műszaki fogyasztási cikkek (Technical Consumer Goods – TCG), például okostelefonok, számítógépek, televíziók vagy mosógépek vásárlásakor milyen fogyasztói trendek érvényesülnek valójában napjainkban? A GfK Consumer Life® által megfigyelt fogyasztói attitűdök, valamint a kiskereskedelmi értékesítési helyszíneken tapasztalható vásárlói magatartás egyaránt szilárd bizonyítékkal szolgálnak arra, hogy az alábbiak befolyásolják legnagyobb mértékben az emberek vásárlási döntéseit:
1. Teljesítmény: A kifinomult termékjellemzők által élmények széles választéka érhető el
2. Egyszerűsítés: Az ismétlődő feladatok automatizálása, vagy a feladatok elvégzésének egyszerűbbé tétele
3. Prémium: Saját identitás kifejezése
4. Határtalan vásárlás: Fogyasztók: Most akarom!
További nagy hatással bíró fogyasztói trendek
A fenntarthatóság egy másik olyan döntő fogyasztói trend, amely erőteljesen jelen van a háztartási gépek világában, például a mosógépeknél és a hűtőszekrényeknél. Manapság a fogyasztók törekszenek rá, hogy jelentős mennyiségű energiát spórolhassanak meg, ami azt jelenti, hogy az energiacímkék fontos szerepet játszanak a döntési folyamatban.
Ebben az értelemben az elmúlt évtizedben Európában az értékesítés egyik fontos sikertényezője a megkülönböztetést segítő energiacímke –mivel így elérhetővé tették a gyártók számára, hogy megkülönböztessék magukat, és ez hozzájárult a megnövekedett fogyasztói elégedettséghez.
2012-ben az európai országokban1 mindössze a termékek 24%-a rendelkezett A++/+++ címkével, 2018-ra azonban a „Legjobb” címkével értékesített háztartási gépek részesedése 62%-ra nőtt. A+++ címkével mosógépeket adtak el, a hűtőszekrények és a fagyasztók piacán még mindig ritka ez a címke.
Ez azonban csak az igazság egyik fele!
Egyrészt az azonos méretű háztartási gépek az elmúlt évek során egyre energiatakarékosabbá váltak (például a no-frost technológiával ellátott kombinált hűtő-fagyasztók átlagosan 9 százalékkal kevesebb energiát fogyasztottak 2018-ban, mint 2014-ben), másrészt azonban egyre több fogyasztó vált át nagyobb kapacitású készülékre.
A műszaki cikkek esetében is a nagyobb teljesítmény került előtérbe. A vásárlók törekednek a gazdag és kényelmes fogyasztási élményre, azaz nagyobb kapacitású hűtőszekrényeket vásárolnak, amelybe több élelmiszert helyezhetnek el egyszerre, és így ritkábban kell vásárolni menniük. Azonban egyre több fogyasztó érez felelősséget a környezetünk iránt — jó példa erre a globális felmelegedés elleni mozgalmak számossága. A GfK Consumer Life® kutatása is megerősíti a fenntarthatóság előretörését: 2018-ban világszerte a válaszadók 45%-a mondta azt, hogy lelkiismeret furdalása van, ha valami olyat tesz, ami nem környezetbarát. Ez a gondolkodásmód folyamatos növekedést mutat a 2015-ös 37%- hoz képest.
Nyilvánvaló, hogy két fogyasztói igény csap itt össze egymással: A fenntarthatóság (energiatakarékosság) és a nagyobb teljesítmény (energiaéhség).
Valójában mi fontos a műszaki fogyasztási cikkeket, például mosógépeket, szárítógépeket és hűtőszekrényeket vásárló fogyasztók számára? Infografikánkból megtudhatja, milyen fenntarthatósági trendek érvényesülnek Európában a háztartási gépek terén. (Infografika: Fenntarthatósági trendek az európai háztartási gépek terén)
Az energiahatékonyságot is figyelembe vevő tudatos vásárlás hazánkban is teret nyert, amihez hozzájárultak a kormány csereprogramjai is. A 2014-2018 közötti hazai adatokat vizsgálva, megállapítható, hogy 4 év alatt a nagyobb háztartási gépek (mosó- és mosogatógépek, szárítógépek, hűtők, fagyasztók, sütők) esetében jelentősen nőtt az A plusz(+/+/+) energiaosztály részaránya. A legjelentősebb emelkedés az A+++ -os mosógépek esetében figyelhető meg: arányuk 2014-es 20,6%-ról 2018-ra 67,8%-ra növekedett. A mosógépeken belül leginkább a 6 kg alatti kapacitásúakkre adnak választ. Mit kínálunk kutatóként és elemzőként partnereinknek világszerte?
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb kávét ittak tavaly a németek
A Német Kávészövetség (Deutscher Kaffeeverband) friss adatai szerint 2024-ben Németországban…
Tovább olvasom >Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >