Ellenállóképesség, refinanszírozás és recessziós kockázat – ez várható a negyedik negyedévben
A piacok mindeddig ellenállónak bizonyultak a recessziós kilátásokkal szemben, de hogy ez ezután is így lesz-e, az koránt sem biztos. Az év utolsó negyedéve általában jól jelzi, hogy mi várható a későbbiekben – ennek alapján a Fidelity három olyan témát vázol fel, melyek meghatározhatják majd a piacokat 2024 küszöbén.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/04/Crisis.jpg)
Nem szeretnék alábecsülni az inflációs nyomások jelentőségét
Ellentmondásos jelzések
A harmadik negyedév során csökkent az infláció, de figyelembe kell vennünk, hogy a headline adatok mögött meghúzódó kép ennél jóval árnyaltabb. Egyes jelek arra mutatnak, hogy a monetáris politika szigorodásának hatása nem érvényesül a reálgazdaságban olyan gyorsan, ahogy azt a jegybankok várták. Például jó néhány vállalat már kamatbevételhez jut a betétben elhelyezett pénze után, de (mivel többéves szerződést kötött) még nem fizet többet járvány idején ultra-alacsony kamattal felvett hiteleiért. A Fidelity szakértői úgy vélik, a transzmissziós mechanizmus ennek ellenére inkább csak késik, de nem siklott ki, és a helyzet gyorsan megfordulhat, főleg, ha a vállalatok jövőre elkezdik refinanszírozni a hiteleiket.
A Fidelity elemzői eközben a következő hat hónap vonatkozásában összességében mérsékelt áremelkedésekre számítanak, és egyes szektorok, például az ipar és a távközlési szolgáltatások kapcsán az ellátási láncot érintő nyomást emlegetnek. A Fed egyelőre nem talált megoldást az infláció problémájára.
Hosszabban magasabban?
A jegybankárok tanultak a két évvel ezelőtt elkövetett hibáikból, és ezúttal nem szeretnék alábecsülni az inflációs nyomások jelentőségét. Az üzenet ennek megfelelően világos: a kamatlábak tartósan magasabban maradnak.
„Persze ez kockázatos stratégia, főleg, mivel gyorsan közeledik a vállalati kötvények lejáratának „fala”. Elemzőink nem elhanyagolható hányada arra számít, hogy az általuk figyelemmel kísért vállalatok kamatkiadásai 15-25%-kal emelkedni fognak. A helyzet ezután is kellően bizonytalan lesz ahhoz, hogy azt feltételezzük: a recesszió bekövetkezésének valószínűsége még mindig nagyobb, mint az elmaradásáé. Becslésünk szerint a ciklikus recesszió esélye 60%-os, ennek során az USA munkanélküliségi rátája a következő 12 hónap során 4,4-6,5% közé fog emelkedni”
– teszi hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.
Kína – egy lehetőség a sok bizonytalanság közepette?
A világjárvány óta Kína talpra állásának egyik akadálya a fogyasztói bizalom hiánya volt. Ezt részben az éveken át tartó karantén hátrányos pszichológiai következményei okozták, de a szakpolitikusok a kulcsfontosságú ágazatok, például az ingatlanpiac hangulatára gyakorolt hatást is ide sorolják. A kínai fogyasztók nemigen látnak neki a költekezésnek mindaddig, amíg vagyonuk jelentős része a hanyatló ingatlanpiacon van lekötve.
Az ágazat fellendítése érdekében Peking enyhítette a lakásvásárlás és a jelzáloghitelek elé gördített akadályokat, ám tömeges ösztönzőkre nem számít a Fidelity, mivel a döntéshozók erősen tartanak az adósságspirál kialakulásától. Mindenesetre ezek a fogyasztói bizalmat javítani hivatott erőfeszítések kedvező hatással lehetnek a piacra, az olyan üdítő kivételekhez hasonlóan, mint az átlagosnál jobb teljesítményt nyújtó szolgáltatási szektor. Nem kerülte el a Fidelity elemzőinek figyelmét az sem, hogy a részvények mindeközben a globális piacokhoz képest csaknem historikus rekordnak számító diszkonttal forognak.
Kapcsolódó cikkeink
Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >K&H: a szén-dioxid-kibocsátás magától nem csökken
Fenntarthatósági stratégia és konkrét karbonlábnyom-csökkentési tervek híján a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Így költöttek a magyar drukkerek a válogatott meccseinek helyszínein
A németországi futball Európa-bajnokság városai jelentős anyagi forrásokat fordítottak arra,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >