Elkészült az MHC Mobility 2025-ös Országos Flottafelmérése a legfontosabb iparági trendekről és a vállalatokat érintő kihívásokról
Az MHC Mobility által végzett friss Országos Flottafelmérés kimutatta, hogy a magyar vállalatok flottakezelési szokásai jelentős változásokon mennek keresztül. A felmérés eredményei rávilágítanak arra, hogy egyre több cég keresi a költséghatékony megoldásokat, miközben a professzionális flottakezelés és az operatív lízing szerepe folyamatosan növekszik.
Piac szinten az egyik legnagyobb változás, hogy az operatív lízing iránti kereslet 10%-kal nőtt az előző évhez képest, ami elsősroban a konstrukció kiszámíthatóságának köszönhető. Vagyis a vállalati flottaüzemeltetők számára mérettől függetlenül egyre inkább felértékelődik a tervezhetőség kérdése.
A saját tulajdonú céges járművek átlagéletkora tovább emelkedett, meghaladva a 6 évet. Ez ugyan messze elmarad a magyarországi 4,2 millió autó átlagos életkorától, de munkaeszköznek öregnek számít a 6 év feletti autóéletkor. Ez arra utal, hogy a cégek többsége inkább halogatja a járművek cseréjét, amíg a fenntartási költségek el nem érik a kritikus szintet, más esetben keresi a megfelelő megoldást. Az öregedő flottákban a két legnagyobb problémát a szerviz- és karbantartási költségek kiszámíthatatlansága és a műszaki ügyintézés nehézségei jelentik. „Egyre több cég felismeri, hogy a saját tulajdonban tartott autók rejtett költségei hosszútávon meghaladják az operatív lízing kínálta kiszámíthatóságot” – mondta Lauscher András az MHC Mobility cégvezetője.
Egyre később cserélnek saját autót a magyar cégek
A kutatás rámutatott arra, hogy a cégek egyre később cserélik le saját tulajdonú járműveiket, ami megnövekedett szervizköltségekhez és üzleti kockázatokhoz vezethet. A saját tulajdonú járműveket birtokló vállalatoknál az autók lényegesen idősebbek, mivel a cégek a beruházásuk minél hosszabb megtérülésére törekednek.
A KKV-k esetében gyakori, hogy a flotta jelentős része 7 év feletti is lehet. Az elöregedett autópark miatt ezeknél a cégeknél a fenntarthatósági szempontok és az üzemeltetési költségek (pl. üzemanyagfogyasztás, karbantartás) is problémát jelenthetnek. Ezzel szemben az átlagos járműéletkor az operatív lízing üzemeltetésű gépjárművel esetében 2-4 év, a pénzügyi lízing esetén pedig 4-6 év.
Flottamenedzsment: szakértelem hiánya és rejtett kockázatok
A válaszadó vállalatok közel 80%-a nem rendelkezik dedikált flottamenedzserrel, a járművek üzemeltetésével kapcsolatos ügyintézést pedig jellemzően nem szakértők végzik. Ennek következményeként könnyen előfordulhat, hogy a cégek nem a számukra optimális autót választják ki, nem kapják meg a legkedvezőbb árakat beszerzéskor, nem használják ki a legjobb szervizmegoldásokat, vagy nem tartják naprakészen a járművek állapotát és a kapcsolódó adminisztratív feladatokat.
„A flottakezelés számos speciális területet érint, így a nem megfelelő kezelés rejtett költségeket és hatékonyságcsökkenést eredményezhet. Operatív lízing szolgáltatással ezt a szakértelmet a megbízó automatikusan kapja a havi bérleti díj részeként”
– tette hozzá Banovic Aleksandra, az MHC Mobility kereskedelmi vezetője.
Tudatos flotta-beszerzés
A piac vizsgálatából az látszik, hogy sok érintett vállalkozás nem ismeri pontosan a pénzügyi lízing és az operatív lízing fő jellemzőit. A vállalati autóbeszerzés és -üzemeltetés tekintetében a legnagyobb kitettséget a saját tulajdonú járművek jelentik. Ez elsősorban azért hátrányos egy vállalkozás számára, mert szükségtelenül lefoglalja a cég erőforrásait; a tőke nem a fő tevékenységbe áramlik és értékes munkaidőt köt le az autók menedzselése. Ennél kedvezőbb verzió, ha a vállalati flotta finanszírozása pénzügyi lízing formájában történik. Ebben az esetben a vállalkozás tőkéje (a kezdőrészlet kivételével) már nem a járművekben áll, viszont a gépjárművek kezelése továbbra is erőforrást igényel. Az operatív lízing esetében viszont csak havidíjat fizet az ügyfél, amiért cserébe a szolgáltató minden üzemeltetési tevékenységet és költséget magára vállal: az autó beszerzését, karbantartását, szervízelését, csereautót, asszisztenciát, gumicseréket, és a futamidő végi értékesítést. A konstrukció ezen felül költséghatékony is, mert nincs lekötött tőke, nincs kezdőrészlet, a havidíj költségként elszámolható és a havidíj ÁFÁ-jának legalább 50%-a visszaigényelhető. Vagyis ilyen szempontból jelenleg ez a vállalati autóbeszerzés és -üzemeltetés legkorszerűbb és legkiszámíthatóbb módja.
„Iparági szakértőként konzultálunk a minket megkereső cégekkel: tanácsot adunk a megfelelő kategória, típus, hajtáslánc kiválasztásában. Ismerjük a céges flották napi, valós problémáit és ezeket átvállaljuk az autó használójától”
– teszi hozzá Lauscher András.
Elektromobilitás: Lassul az átállás?
Bár az elektromos járművek iránti érdeklődés folyamatosan növekszik, az idei felmérés szerint a vállalatok 39%-a megfontolja elektromos vagy plug-in hibrid járművek beszerzését a következő két évben, ami visszaesés a tavalyi 45%-hoz képest.
„A legnagyobb kihívásokat továbbra is a töltési infrastruktúra kiépítése és a teljes birtoklási költség (TCO – Total Cost of Ownership) pontos meghatározása jelenti. Sok cég még mindig kivár, mert nem látják tisztán, milyen előnyöket hozhat számukra az elektromos flotta hosszútávon. Ilyenkor is felértékelődik egy flottakezelő szerepe: konzultánsként tudjuk támogatni az érdeklődő cégeket”
– mondta Banovic Aleksandra.
Kapcsolódó cikkeink
Az amerikai vásárlók 8%-kal nagyobb élelmiszer-kiadásra számítanak idén nyáron
A KPMG friss felmérése szerint a fogyasztók úgy látják, átlagosan…
Tovább olvasom >Megadealek kora
Bár az ügyletszám 17%-kal csökkent, de a nagy értékű vállalat-adásvételi…
Tovább olvasom >A brit vásárlók szerint nagyobb figyelmet érdemelne az élelmiszerpazarlás témája
A vásárlók 70%-a úgy véli, hogy a kiskereskedőknek fenntarthatósági (ESG)…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: nagy az esélye az árréscsökkentés fenntartásának
Nagy esélye van annak, hogy az árréscsökkentési intézkedést nem vezetik…
Tovább olvasom >A magyar mellett a szlovák malomiparosok is elutasítják a rovarokat az élelmiszerekben
A Szlovák Malomipari Szövetség csatlakozott a hazai pékek kezdeményezéséhez, és…
Tovább olvasom >Új uniós útmutatók segítik a felkészülést az EUDR alkalmazására
Az Európai Bizottság új útmutatót és gyakran ismételt kérdéseket tartalmazó…
Tovább olvasom >