Elindult a fogyasztói panaszok elektronikus kezelési platformja
Február 15-től a gyakorlatban is elindult a fogyasztói panaszok hatékony, elektronikus kezelésére létrehozott online vitarendezési platform (OVR). „Az Európai Bizottság által működtetett online platform a mindennapos üzleti gyakorlat szempontjából is hozott lényeges jogi változásokat” – tájékoztat Torsten Braner, a Taylor Wessing e|n|w|c ügyvédi iroda jogásza.
Az új rendszerben többletkötelezettsége az elektronikus – webshop-on keresztüli, vagy más elektronikus módon, pl. e-mailben – kereskedelmet folytató kereskedőknek keletkezett. Az érintett szerződések köre pedig az általuk a fogyasztókkal kötött online adásvételi vagy szolgáltatási szerződések.
A kereskedők kötelesek az OVR létéről tájékoztatni a velük a fenti módon szerződést kötő fogyasztókat. Emellett meg kell jeleníteniük honlapjukon az OVR-re mutató linket, méghozzá a fogyasztó számára könnyen elérhető módon, meg kell adniuk továbbá saját e-mail címüket is. Az OVR az alábbi linken érhető el: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
„Azoknak a kereskedőknek pedig, akik kötelesek egy vagy több alternatív vitarendezési fórumot igénybe venni a fogyasztókkal való viták rendezése érdekében, vagy magukat kötelezik erre, tájékoztatniuk kell online felületükön a fogyasztókat az OVR létéről és arról, hogy az vitarendezéshez igénybe vehető. E-mailben történő ajánlattétel esetén mindezt az e-mailnek kell tartalmaznia” – hívja fel a figyelmet Torsten Braner. Kiemeli: a fenti információkat a kereskedőnek be kell építenie az adott szerződésre érvényes ÁSZF-be is.
Fontos tudni, hogy a fenti kötelezettségek nem teljesítése esetén az érintett kereskedő szankcionálható. A rendelet a tagállamok hatáskörébe utalja a megfelelő szankciókra vonatkozó szabályok megállapítását. Ez a szankció nálunk, Magyarországon a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény rendelkezései szerint, az ügy súlyától és egyéb körülményektől függően 15 ezer forinttól akár 500 millió forintig terjedő fogyasztóvédelmi bírság.
Tehát akit érintenek az OVR-rel kapcsolatos új szabályok, azok mindenképpen tegyék meg a szükséges lépéseket, javasolja a szakjogász. Ezzel egyrészt elkerülhetőek a szankciók, másrészt a várakozások szerint ez a kezdeményezés ténylegesen elő fogja segíteni az Európai Unión belüli online kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói jogviták gyors, hatékony és békés elrendezését.
Kapcsolódó cikkeink
Egy nap alatt kétszer zárta be ugyanazt a két kínai büfét a fogyasztóvédelem
Egy nap alatt kétszer kellett bezárnia ugyanazt a két fővárosi…
Tovább olvasom >Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon
Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon: lejárt élelmiszereket…
Tovább olvasom >Húsvéti sonkákat, gyümölcsleveket és gluténmentes termékeket vizsgál a fogyasztóvédelem
Megkezdte a húsvéti sonkák, gyümölcslevek és gluténmentes termékek vizsgálatát a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az árrés nagyon nem a profit, de akadnak rá nemzetközi példák is
A március 17-től élő árrésstop bevezetése nem volt teljesen váratlan,…
Tovább olvasom >Árrésstop Magyarországon: Kik az érintettek, és valóban indokolt a kormányzati beavatkozás?
A magyar kormány március 17-től – egyelőre május 31-ig –…
Tovább olvasom >Kilőtt Kína kiskereskedelmi forgalma az év első két hónapjában
Kína ipari termelése a decemberinél kisebb, de a várakozásokat meghaladó…
Tovább olvasom >