Életbe lépett az EPR rendszer, a gyártók és forgalmazók mégsem tudják, hogy mit kell tenniük
Július 1-től lép életbe az EPR rendszer, a legtöbb gyártó és forgalmazó azonban továbbra is csak találgat, hogy mit is kell tennie, milyen hatással lesz mindez az üzletre, ráadásul, ha érdeklődnek, mindenhonnan más információt kapnak. Emellett az is nehezíti a vitaminok és étrend-kiegészítők piacán a kereskedők helyzetét, hogy a reálbérek jelentős csökkenése mellett a vásárlók elsőként az egészségmegőrzésről és a prevencióról mondanak le, így a megelőzés jelenleg egyre több családban abszolút a háttérbe szorul. Míg egyes forgalmazók már Budapesten és Pest megye környékén is kisebb visszaeséseket tapasztalnak, addig az ország szegényebb régióiban már a forgalom jelentősebb fogyatkozásáról számolnak be.
Kié is lesz a felelősség?
Az EPR, vagyis az extended producers responsibility lényegében a kiterjesztett gyártói felelősség, egészen pontosan az Európai Unió hulladékpolitikájának alapvetése, amely szerint az egyes termékek életciklusa végén szükséges hulladékkezelési költségeket a gyártóknak, termelőknek kell megfizetni. Ezzel az alapvetéssel a hulladéktermelés visszafogása és a környezetterhelés csökkentése lenne a cél, és bár hazánkban július 1-től vezetik be a rendszert, a legtöbb gyártó és forgalmazó még mindig nincsen tisztában a részletekkel.
„A legtöbben hiába próbálnak érdeklődni, mindenhonnan ellentétes információt kapnak. Sajnálatos módon a szabályozás bevezetése előtt 2 nappal is hiába kerestem rá a »gyakran ismételt kérdések EPR-rel kapcsolatosan« témában különbözőképpen beírva, a mai napig nincsen ilyen elérhető oldal, vagy ha igen, akkor nagyon nehéz lehet megtalálni. Egyelőre kérdéses, hogy mi történik azokkal a csomagolóanyagokkal, amiket a forgalmazók korábban szereztek be, és azokkal, amiket július 1-je után. Lesznek olyan csomagolóanyag-gyártók és forgalmazók, akik a számláikon feltüntetik majd a díjat, ezzel növelve a termékek árát, és lesznek, akik áthárítják a lejelentését a vevőre. Az egészen biztos, hogy mindez tovább fogja bonyolítani a cégek adminisztrációját. És akkor még nem említettük a szabályok ismeretén túl a háttérrendszereket, amiknek támogatniuk kellene az adminisztrációt és a számlázást, mert ezek is olyan dolgok, amiket nem lehet egy nap alatt megvalósítani. Ha nem tudjuk, hogy mire van szükség, akkor a fejlesztők se tudják, hogy mit is fejlesszenek nekünk”
– részletezte Jánvári András, e-kereskedelmi szakértő, a multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
„Egy ezzel a témával foglalkozó oldalon találtam a következő mondatot: »kivéve a fogyasztó részére az értékesítés helyén csomagolókat«. Ez tipikusan egy olyan mondat, amit lesz, aki így értelmez, és lesz, aki úgy! Ami biztos, hogy holnaptól hatalmas káosszal fog indulni a rendszer, és csak remélni lehet, hogy majd a döntéshozók is megértők lesznek azokkal a cégekkel, akik önhibájukon kívül rosszul tudták a szabályozást!
– mutatott rá Jánvári András.
Lemondunk az egészségünkről – Egyre kevesebb pénz jut a prevencióra
Míg egyes forgalmazók Budapesten és Pest megye környékén kisebb visszaeséseket tapasztalnak, addig a szegényebb régiókban a forgalom jelentősebb fogyatkozásáról számolnak be.
„Ezt sajnos az indokolja, hogy az emberek pénztárcája sajnos egyre inkább megérzi az inflációt, a reálbérek jelentősen csökkennek. Így nem meglepő, hogy a fontossági sorrendben az egészségmegőrzés sokaknál elkezdett háttérbe szorulni” – hangsúlyozta Jánvári András. „A visszaesés továbbá annak is köszönhető, hogy a Covid sokak számára már a múlté, így étrend-kiegészítők forgalma elkezdett a 2019-es szint felé közeledni. Azonban éppen a Covid miatt, a 2020-as és 2021-es évben sokan jelentős összegeket költöttek a gyártókapacitások fejlesztésére, hogy ne függjenek a külföldi behozataltól, emellett a konkurencia is növekedett, így a csökkenő forgalom sokakat csődbe vihet”
– tette hozzá a szakértő. Emellett sajnos sok kicsi bolt egyre kevésbé bírja a jelenlegi árversenyt, ami leginkább a webáruházak esetében indult el. Emellett a nagyon változó és árérzékeny vásárlói szokások is megnehezítik a helyzetet, sokan az árak csökkentésével próbálják elcsábítani a vásárlókat, de ha az árrés romlik és a bevételek nem nőnek, akkor ugyanúgy nem tudják kitermelni a megélhetési költségeket, amik természetesen a kisboltosoknak is ugyanúgy nőttek.
Egyelőre megjósolhatatlan, hogy mi fog történni ősszel
„A vitaminok és étrend-kiegészítők piacán sosem számított a nyári egy erős szezonnak, hiszen a szabadságolás, nyaralás alkalmával inkább elengedni szokták magukat az emberek. A vitaminok és étrend-kiegészítők eladása ilyenkor jelentősen csökken, és bár a fogyást segítő termékek piaca élénkül május-június folyamán, de ez se kompenzálja a nyári kiesést! A piac így mindig ősszel szokott új lendületet kapni, azonban jelenleg nehéz megjósolni, hogy ez idén is érzékelhető lesz-e szeptembertől”
– mutatott rá a Jánvári András. Általánosságban elmondható, hogy a többség már most a szokásos alatti forgalomban teljesít, esetleg egy kicsivel felette vannak az infláció miatt, azonban a költségeik így is jobban emelkedtek.
Kapcsolódó cikkeink
AM: a méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán
A méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán, mézet lehet importálni, beporzást…
Tovább olvasom >A méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán
Mézet lehet importálni, beporzást viszont nem – jelentette ki Nagy…
Tovább olvasom >EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >