Életbe lépett a Kína és Szerbia közötti szabadkereskedelmi megállapodás
Életbe lépett hétfőn a Kína és Szerbia közötti szabadkereskedelmi megállapodás, amelynek köszönhetően mintegy húszezer termék válik vámmentessé.
A megállapodást 2023 októberében írták alá, és 10 412 szerb, valamint 8930 kínai terméket érint. Ezek 60 százaléka hétfőtől vámmentessé vált, míg a fennmaradó termékekre a következő tíz év során fokozatosan törlik el a vámot.
A szerbiai statisztikai hivatal adatai szerint a kétoldalú kereskedelmi áruforgalom tavaly 6,09 milliárd dollárt (2250 milliárd forint) tett ki, ebből viszont a szerbiai export mindössze 1,23 milliárd dollár (454 milliárd forint) volt. Belgrád azt várja a megállapodástól, hogy jelentősen megnő a Kínába irányuló kivitel.
Tomislav Momirovic bel- és külkereskedelmi miniszter szerint ez óriási lehetőség a szerbiai termelőknek, hiszen a megállapodás főleg a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékeket érinti.
Eddig Szerbia a leginkább rezet exportált Kínába, a piac azonban most megnyílik egyebek mellett az alma, az aszalt szilva, a csonthéjasok és a bor előtt is.
A hivatalos adatok szerint 2016 óta Kínából mintegy 5,3 milliárd euró (2094 milliárd forint) közvetlen befektetés érkezett Szerbiába. A Szerbiában bejegyzett mintegy 1614 kínai vállalat több mint húszezer embert foglalkoztat.
Kapcsolódó cikkeink
MTÜ: élénkül a kínai beutazó turizmus
Egyre jobban élénkül a kínai beutazó turizmus Magyarországon és Európában…
Tovább olvasom >Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője,…
Tovább olvasom >Forrólevegős fritőzben készíthető termékeket vezet be a Nestlé
A Nestlé air fryerben való elkészítésre alkalmas termékcsaládot fejlesztett válaszul…
Tovább olvasom >További cikkeink
Máté Krisztina: „A fontos dolgokat nem lehet utólag pótolni”
Folytatódik a Trade magazin Business Podcastja Az üzleti élet szereplői…
Tovább olvasom >Tisztségviselőket választottak az MMSZ-tagok
A Magyar Marketing Szövetség május 15-ei éves közgyűlésén új Elnökséget,…
Tovább olvasom >AI-együttműködéssel segít az Amazon a márkáknak a hirdetések teljesítményét mérni
Egy mesterséges intelligenciát alkalmazó piacelemző platformmal lépett együttműködésre az Amazon,…
Tovább olvasom >