Elemzők: a kiskereskedelmi forgalom az újranyitást mutatja és emeli a második negyedévi GDP-növekedést
A kiskereskedelmi forgalom második negyedévi emelkedése a gazdaság újraindulását mutatja, és hozzájárul a gazdasági növekedéshez, így megjelenik majd a GDP-adatokban is – így kommentálták a KSH legfrissebb adatait az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán kiadott jelentése szerint júniusban a nyers adat szerint 6,2 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelemi forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest. A második negyedévben a nyers és a kiigazított adatok szerint egyaránt 7,2 százalékkal nőtt a forgalom az első negyedévi 3,2 százalékos csökkenés után.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője az MTI-nek küldött kommentárjában arról írt, hogy az elemzői konszenzust felülmúló adat aligha nevezhető meglepetésnek. Egyrészt az előző évi viszonylag alacsony forgalom, másrészt pedig a teljes gazdasági nyitás hónapjában újra jelentős számú turista látogatott az országba a labdarúgó EB budapesti mérkőzéseinek köszönhetően.
Az ING elemzői azt feltételezik, hogy a fogyasztás rendkívül dinamikus növekedést mutat majd a második negyedévben, ami tükröződik majd a GDP növekedésében. A friss adatok alapján továbbra is úgy vélik, hogy megismételhető, sőt talán felül is múlható az első negyedévben látott 2 százalékos gazdasági növekedés az előző negyedévhez mérve.
Alapvetően az egy évvel korábbi alacsony adatokkal magyarázza a kiskereskedelmi forgalom a várakozásokat meghaladó növekedését Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője, aki az MTI-nek küldött kommentárjában úgy ítélte meg, hogy a háztartások feltehetően a vásárlások élénkülése helyett a megnyíló szabadidős tevékenységek felé fordultak.
A forgalom növekedését a fokozatos nyitás után támogatja a munkaerőpiac teljes helyreállása, valamint a közszféra béremelései. Emellett az elhalasztott fogyasztás is szerepet játszhat a kiskereskedelmi forgalom várható stabilizálódásában.
A Takarékbank elemzői szerint idén 3 százalék körül nőhet a kiskereskedelmi forgalom, a járványhelyzet előtti szint elérése a második félévben várható. Jövőre azonban az idei év eleji alacsony bázis és a gyermeket nevelők számára tervezett szja visszatérítés hatására kétszámjegyű növekedésre számítanak. Mivel a járvány előtt a külföldi vásárlók és a bevásárló turizmus adta a kiskereskedelmi forgalom csaknem 7 százalékát, a külföldiek visszatérése később jelentős lendületet adhat.
A kiskereskedelemi forgalom júniusi növekedése a gazdaság újraindulását mutatja – állapította meg az MTI-nek küldött kommentárjában Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató makragazdasági üzletágának vezetője.
A növekedés nem magyarázható bázisidőszak adatával, hiszen az előző év azonos időszakát nem jellemezte visszaesés. A kiskereskedelmi forgalom emelkedését segíti a harmadik hullám alatt elhalasztott fogyasztás bepótlása, illetve a korlátozások enyhítéséhez kapcsolódóan az átmenetileg bezárásra ítélt munkahelyek megnyitása. Az üzemanyagforgalom növekedése szintén a járvány enyhülésével áll kapcsolatban, az utazások számának növekedését, a turizmus élénkülését, illetve a távmunka csökkenését mutatja.
A kiskereskedelmi adatok alapján a fogyasztás a második negyedévben jelentős pozitív hatást gyakorolhatott a gazdasági növekedésre. A pozitív hozzájárulás a következő időszakban is megmaradhat, különösen ha nem lesz szükség a korábbiakhoz hasonló szigorú korlátozások elrendelésére. Ezt támogathatja az is, hogy a foglalkoztatás magas szintre tért vissza, így ismét jellemző lesz a munkaerőhiány, amely felfelé hajtja a béreket. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >