Elemzők: a kiskereskedelmi forgalom az újranyitást mutatja és emeli a második negyedévi GDP-növekedést
A kiskereskedelmi forgalom második negyedévi emelkedése a gazdaság újraindulását mutatja, és hozzájárul a gazdasági növekedéshez, így megjelenik majd a GDP-adatokban is – így kommentálták a KSH legfrissebb adatait az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán kiadott jelentése szerint júniusban a nyers adat szerint 6,2 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelemi forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest. A második negyedévben a nyers és a kiigazított adatok szerint egyaránt 7,2 százalékkal nőtt a forgalom az első negyedévi 3,2 százalékos csökkenés után.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője az MTI-nek küldött kommentárjában arról írt, hogy az elemzői konszenzust felülmúló adat aligha nevezhető meglepetésnek. Egyrészt az előző évi viszonylag alacsony forgalom, másrészt pedig a teljes gazdasági nyitás hónapjában újra jelentős számú turista látogatott az országba a labdarúgó EB budapesti mérkőzéseinek köszönhetően.
Az ING elemzői azt feltételezik, hogy a fogyasztás rendkívül dinamikus növekedést mutat majd a második negyedévben, ami tükröződik majd a GDP növekedésében. A friss adatok alapján továbbra is úgy vélik, hogy megismételhető, sőt talán felül is múlható az első negyedévben látott 2 százalékos gazdasági növekedés az előző negyedévhez mérve.
Alapvetően az egy évvel korábbi alacsony adatokkal magyarázza a kiskereskedelmi forgalom a várakozásokat meghaladó növekedését Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője, aki az MTI-nek küldött kommentárjában úgy ítélte meg, hogy a háztartások feltehetően a vásárlások élénkülése helyett a megnyíló szabadidős tevékenységek felé fordultak.
A forgalom növekedését a fokozatos nyitás után támogatja a munkaerőpiac teljes helyreállása, valamint a közszféra béremelései. Emellett az elhalasztott fogyasztás is szerepet játszhat a kiskereskedelmi forgalom várható stabilizálódásában.
A Takarékbank elemzői szerint idén 3 százalék körül nőhet a kiskereskedelmi forgalom, a járványhelyzet előtti szint elérése a második félévben várható. Jövőre azonban az idei év eleji alacsony bázis és a gyermeket nevelők számára tervezett szja visszatérítés hatására kétszámjegyű növekedésre számítanak. Mivel a járvány előtt a külföldi vásárlók és a bevásárló turizmus adta a kiskereskedelmi forgalom csaknem 7 százalékát, a külföldiek visszatérése később jelentős lendületet adhat.
A kiskereskedelemi forgalom júniusi növekedése a gazdaság újraindulását mutatja – állapította meg az MTI-nek küldött kommentárjában Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató makragazdasági üzletágának vezetője.
A növekedés nem magyarázható bázisidőszak adatával, hiszen az előző év azonos időszakát nem jellemezte visszaesés. A kiskereskedelmi forgalom emelkedését segíti a harmadik hullám alatt elhalasztott fogyasztás bepótlása, illetve a korlátozások enyhítéséhez kapcsolódóan az átmenetileg bezárásra ítélt munkahelyek megnyitása. Az üzemanyagforgalom növekedése szintén a járvány enyhülésével áll kapcsolatban, az utazások számának növekedését, a turizmus élénkülését, illetve a távmunka csökkenését mutatja.
A kiskereskedelmi adatok alapján a fogyasztás a második negyedévben jelentős pozitív hatást gyakorolhatott a gazdasági növekedésre. A pozitív hozzájárulás a következő időszakban is megmaradhat, különösen ha nem lesz szükség a korábbiakhoz hasonló szigorú korlátozások elrendelésére. Ezt támogathatja az is, hogy a foglalkoztatás magas szintre tért vissza, így ismét jellemző lesz a munkaerőhiány, amely felfelé hajtja a béreket. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Közel másfélszeresére nőtt a teljes tejpor értékesítési ára a nemzetközi piacon
A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve 2025 áprilisában az…
Tovább olvasom >KSH: a bruttó átlagkereset 708 300 forint volt, 9,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit
2025 áprilisában a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 708…
Tovább olvasom >Jelentősen drágább a cseresznye idén
A KSH adatai szerint Magyarországon az elmúlt tíz évben 8,6…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >