Elemző az M1-en: ez az árképzés pofátlan a multik részéről
Az élelmiszerkereskedő cégek számára hatalmas extraprofitot jelentő élelmiszer-árképzést ésszerű keretek közé kell szorítani, amire jó eszköz lehet a miniszterelnök által bejelentett 10 százalékos árrésstop – hangsúlyozta a Nézőpont Intézet gazdasági elemzője az M1 Aktuális csatornán kedden.
Talabér Krisztián azt mondta, Magyarországon az élelmiszerkereskedő cégek hatalmas profittal, bizonyos termékeknél – hús, tej, joghurt, tojás – akár 80 százalékos árréssel is dolgoztak, vagyis a beszerzéshez képest az eladási ár 80 százalékkal magasabb volt, azaz extraprofitjuk keletkezett ezeken a termékeken.
Szerinte ez a „vadkapitalizmusra hasonlító profithajsza” volt, az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok visszaéltek azzal, hogy gyakorlatilag monopolhelyzetben vannak a fogyasztókkal szemben.
„Erre mondta azt a kormány, hogy eddig és ne tovább, itt az ideje beavatkozni a cégek működésébe, hiszen ez az árképzés pofátlan a multik részéről”
– hangsúlyozta.
Az elemző egyértelműen leszögezte, hogy az inflációt az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok „pofátlan” nyerészkedése, hatalmas profitéhsége okozza, ezt pedig a fogyasztók, a magyar emberek szenvedik el.
Talabér Krisztián emlékeztetett: a kormány által elrendelt árrésstop mintegy 30 termék esetében 10 százalékra maximálja a beszerzési és az eladási ár közötti különbséget, az intézkedés március 17-én, vagyis jövő hétfőn lép életbe és első körben május 31-ig lesz érvényben.
A kormány ezt követően vizsgálja meg, hogy az intézkedés elérte-e a kívánt hatást és dönt arról, hogy szükséges-e a fenntartása, vagy sem – tette hozzá.
Az elemző vélekedése szerint az intézkedés akár 2 százalékponttal is csökkentheti az élelmiszerinflációt, a piaci versenyre is jótékony hatással lehet.
Megjegyezte azt is, hogy a kormány enyhébb eszközzel is próbálkozott, amikor a láncok önkorlátozását kérte, azonban értesülések szerint a hat nagy láncból csupán kettő tett érdemleges ajánlatot.
Az erő a kormány kezében van, most ezt az erőt alkalmazzák annak érdekében, hogy megvédjék a magyar embereket a nyerészkedőktől – jelentette ki az elemző.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét lép a Lidl: több mint 150 háztartási és szépségápolási termék árát csökkenti
A Lidl Magyarország csökkenti és tartósan lent tartja az árakat.…
Tovább olvasom >Mintegy 500 termék árát csökkenti a Lidl Németországban
A Lidl bejelentette edditi történetének legnagyobb volumenű árcsökkentését: a diszkontlánc…
Tovább olvasom >Több mint 60 háztartási és higiéniai termék ára csökken az ALDI-ban
A vásárlók igényeihez és a piaci környezethez igazodva újabb szakaszához…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új korszak a világgazdaságban? – Új kihívások hazánk előtt
2025 májusa a világgazdaságban a változások felgyorsulását hozta. A Közel-Keleten…
Tovább olvasom >Így maradhat egészséges a haj és bőr a közeledő nyári kánikulában is
A hajformázás, festés és szárítás mind gyengíthetik a haj belső…
Tovább olvasom >Új ciklus, stabil működés, változatlan irány – bizalmat kapott az ÖRT vezetése
Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) közgyűlése megerősítette a szervezet közvetlen…
Tovább olvasom >