Élelmiszerválasztás egészségtudatosan: az információ a kulcs
A vásárlók egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészségesnek gondolt élelmiszerek kiválasztására, és ehhez a legtöbb segítséget a termék csomagolásán találhatják meg. Kérdés, hogy megfelelő figyelmet fordítanak-e ezekre, és tudják-e értelmezni az adatokat. Hamarosan elindul egy kutatás, melynek segítségével még többet tudhatunk meg a tápértékjelölések használatáról.
Dr. Felkai Beáta, az Agrárminisztérium főosztályvezetője a TÉT Platform és a Trade magazin által szervezett szakmai találkozón elmondta, hogy a tápértékjelölés célja a magas szintű egészségvédelem megvalósítása a tudatos vásárláson keresztül.
– Az élelmiszeripar szereplői nemzetgazdasági szempontból is kiemelten fontosak, így az utóbbi években több százmilliárd forintot fordítottunk a szektor támogatására. A kiváló minőségű élelmiszereket előállító gyártók számára az elmúlt és az előttünk álló időszak egyaránt kihívást jelent, és ebben az időszakban folyik az az uniós projekt, amely a tápértékjelölés kiterjesztését célozza. Emiatt kiemelt jelentőségű, hogy a gyártók, kereskedők és a fogyasztók is minél több információhoz juthassanak
– mondta a Főosztályvezető.
A tápértékjelölés – amely egységes formában mutatja meg az adott élelmiszer tápanyagtartalmát – néhány éve, kevés kivételtől eltekintve, minden csomagolt élelmiszeren megtalálható, és egy, a napokban tartott tudományos tanácskozáson az is kiderült, hogy tízből hét ember meg is nézi ezeket az adatokat. A GfK kutatása szerint ráadásul közel kétharmaduk még további információkat is szívesen fogadna az adott élelmiszer egészségességéről. A kutatás hazai és nemzetközi eredményeit Turcsán Tünde, a GfK FMCG-üzletágigazgatója részletesen ismertette.
Még ebben az évben sor kerül egy olyan kutatásra, amelynek segítségével képet kaphatunk majd arról, hogy a fogyasztók mire és hogyan figyelnek a tápértékjelölés kapcsán, milyen többletinformációkat igényelnének.
– A tápértékjelölés változása az élelmiszerelőállítók és -forgalmazók körében egyaránt nagyon aktuális témát jelent
– mondja Hermann Zsuzsanna, a szektor legfontosabb kiadványa, a Trade magazin főszerkesztője.
– Ezért is tartom kiemelkedő fontosságúnak, hogy a kutatás privát kezdeményezésben, és többszintű, szakmai-gyártói-állami összefogásban valósulhat meg. Örömmel segítjük a projekt elindulását tapasztalatunkkal, és bízom abban, hogy nem csak a rövidesen várható változásokhoz való rugalmas alkalmazkodást segíthetjük majd vele, hanem hozzájárulhatunk a fogyasztók egészségtudatos információkkal való ellátásához is.
A projekt ötletadója a Táplálkozás, Életmód és Testmozgás (TÉT) Platform, amely évek óta végez hasonló témákban kutatásokat. A mostani projekttel egy többéves folyamatot szeretnének megalapozni, amiben nagy hangsúly helyeződik majd az edukációra. A fogyasztók ugyanis bár figyelik az élelmiszereken található információkat, azokat sokszor nem értik teljes mértékben, amely megnehezíti, hogy valóban megalapozott döntést hozzanak a vásárlásaik során.
– Azt látjuk, hogy az egészségtudatosság egyre növekvő tendenciája mögött sokszor féligazságok, rosszul értelmezett információk szerepelnek, a magukat tudatos fogyasztónak gondolók körében erősebben élnek a táplálkozással, élelmiszerekkel kapcsolatos tévhitek is. A tervezett kutatás során elsősorban a fogyasztók tápértékjelöléssel kapcsolatos aktuális tudását szeretnénk megismerni, majd pedig a jövőben bevezetésre kerülő jelölési lehetőségeket megismertetve, célzott segítséget adhatunk mindenkinek, hogy az életmódja szempontjából legmegfelelőbb élelmiszert vehesse le a polcokról”
– tette hozzá Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.
A szakmai találkozón kerekasztal-beszélgetésen részt vett: Feigl Edit az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet főigazgató-helyettese, Dr. Felkai Beáta Olga az Agrárminisztérium főosztályvezetője, Dr. Kasza Gyula osztályvezető, NÉBIH osztályvezetője, Szűcs Zsuzsanna a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége elnöke, Dr. Tompa Gábor a Nestlé Hungária közkapcsolati és vállalati kommunikációs igazgatója, és Turcsán Tünde a GfK Hungária üzletágigazgatója.
A tanácskozáson a szervezők bejelentették, hogy kezdeményezésükhöz az Agrárminisztérium támogatóként csatlakozott, így idén megvalósulhat a projekt első fázisaként az a reprezentatív fogyasztói kutatás, amellyel képet alkothatunk a magyarok ismereteiről és elvárásairól az élelmiszerek tápértékének jelölése kapcsán. A kooperációhoz további támogatókat is keresnek az élelmiszeripar területéről, akik segítségével még mélyebb, részletesebb elemzések készülhetnek. A projekthez május 31-ig várják a csatlakozni kívánókat a pilling.robert@tetplatform.hu emailcímen.
Kapcsolódó cikkeink
Jobb lesz az anyagi helyzetünk 2025-ben? Kutatás készült arról, mit gondolnak a magyarok
Vegyes várakozásokkal tekint a hazai lakosság az idei pénzügyi helyzetére.…
Tovább olvasom >Közel százezer forintot költöttünk élelmiszerre az ünnepi időszakban
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A SPAR Magyarország is letette a névjegyét Budapest egyik legnagyobb hazai gin fesztiválja mellett
A IV. Gin Market Budapest minden eddiginél több kiállítóval, impozáns…
Tovább olvasom >Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Employer Branding az AI és a GenZ-k korában konferencia: A folytatás
2024. november 27-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre a…
Tovább olvasom >