Élelmiszeripar: cél a magasabb hozzáadott érték

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 29. 14:05

A magasabb hozzáadott értékű áru arányának, kínálatának növelésével lehet a magyar élelmiszeripart versenyképesebbé tenni mind a belföldi, mind pedig a külföldi piacokon – mondta az MTI-nek Gyaraky Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium főosztályvezetője csütörtökön Budapesten egy szakmai konferencián.

A szakmai fórumot Aktualitások az élelmiszer-láncban címmel rendezték meg az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon.

A főosztályvezető szerint az utóbbi 20 évben megváltozott a helyzet a magyar élelmiszeriparban, ugyanis a klasszikus nagyüzemek száma jelentősen csökkent. Ezzel párhuzamosan meghatározóvá váltak a közepes, de főként a kis- és mikrovállalkozások.

Ezt támasztják alá a Központi Statisztikai Hivatal adatai is, miszerint a négy főnél többet foglalkoztató élelmiszeripari üzemek száma Magyarországon 2.800 körül mozog. Ha pedig a hatósági élelmiszer-ellenőrzési statisztika adatait veszik alapul, akkor az élelmiszert előállító cégek száma nyolcezer körüli. A magyar élelmiszeripar által előállított termelési érték évente jelenleg mintegy 2.000 milliárd forintot tesz ki. Ennek felét a tömegtermelést adó cégek adják, míg a másik felét a közepes-, kis- és mikrovállalkozások. Ez utóbbiak aránya ugyanakkor a cégek számát tekintve 96 százalékot tesz ki.

Gyaraky Zoltán szerint a kis- és mikrovállalkozásoknak elsősorban a helyi specialitásokat és a helyi értékeken alapuló élelmiszereket kell előnyben részesíteniük, ha tartósan piacon kívánnak maradni. Ezek ugyanis olyan többletértéket képviselnek, amelyeket a különböző piacokon általában elismernek a vásárlók. Ezeket a termékeket nem szükséges fejleszteni, esetlegesen alkalmassá lehet tenni őket a jelentősebb mennyiségű előállításra. A kis- és mikrovállalkozások ugyanakkor nem mondhatnak le a fejlesztési lehetőségekről sem, ezért a kutató-fejlesztő bázisokkal az eddiginél szorosabb kapcsolatot kell kialakítaniuk.

A magyar élelmiszeripari termelés értékének mintegy a felét adó, de csupán 4 százalékot képviselő klasszikus, nagyobb élelmiszer-előállító üzemeknek viszont az egészséges táplálkozást biztosító élelmiszerek előállításának irányába kell fejlődniük. Emellett fontos még a fenntarthatóság biztosítása is, azaz kevesebb hulladékot „kell előállítaniuk” a gyártás során, valamint az energiafelhasználást is mérsékelniük kell és a gazdálkodásuk egészét hatékonyabbá kell tenni – tette hozzá a főosztályvezető. Ezért hozták létre a Magyar Agárgazdasági Minőségi Díjat is, hogy ösztönözzék a cégeket a minőségi termékek előállítására. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink