Élelmiszergyártók: az export tudja ellensúlyozni a gyönge hazai keresletet

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 08. 31. 13:30

Az utóbbi időben több tradicionális élelmiszergyártó vállalat került csődbe vagy csődközeli állapotba, köztük olyan jól ismert márkák, mint a Cerbona vagy a Traubi. Ugyanakkor más nagy cégek a gazdasági nehézségek ellenére is növelni tudták a teljesítményüket – mutat rá az iparágat jellemző kettősségre a Bisnode csoporthoz tartozó Dun & Bradstreet (D&B).

A nemzetközi cégminősítő elemzése szerint sikersztori főként az exportra is gyártó vagy exportot növelni képes vállalatokat jellemezte, amelyek a magyar keresletcsökkenésből adódó veszteségeket ellensúlyozni tudták. Nem meglepő – állapítja meg a D&B –, hogy a kereslet nagyságától erősen függő élelmiszeriparban magasabb a cégek bedőlési aránya, mint az összes magyar vállalat esetében jellemző 3,33 százalékos hányad.

Az élelmiszer-, ital- és dohánygyártás 3,89 százalékos fizetésképtelenségi arányával a magasabb bedőlési iparágak táborához tartozik, és rosszabbul szerepelt, mint a szorosan hozzá kapcsolódó – jelenleg 3,54 százalékos bedőlési arányú – kiskereskedelem.

A D&B jóslata szerint a népegészségügyi termékdíj (chipsadó) szeptemberi bevezetése után várhatóan még több élelmiszeripari cég kerül nehéz helyzetbe. Ha az áremelkedés a kereslet csökkenését is magával hozza, előfordulhat az adó bevezetése után még több szereplő bezárása.

Naponta egy élelmiszergyártó szűnik meg Magyarországon, s – a korábbinál kevesebb – átlagosan napi két új cég alakul – hívta fel a figyelmet a trendre Keleti József, a D&B ügyvezető igazgatója.
Mivel az új cégek száma dupla annyi, mint a cégbezárásoké, az összes vállalkozás száma a magyar átlaghoz hasonlóan ebben a szektorban is nő – közli a Világgazdaság Online.

Kapcsolódó cikkeink