Élelmiszerek divatban
Az élelmiszerek vásárlásakor a fogyasztói döntést befolyásoló szempontok között is fontos szerepet játszanak a divatirányzatok, amelyek közül több is – a mögöttük meghúzódó tényezők okán – tartós piaci trendként érvényesül. Ezek a trendek – a modern életvitel és a globalizáció velejárójaként – képesek véglegesen vagy időlegesen megváltoztatni a fogyasztói szokásokat, és ezzel a vásárlói keresletet.Trendek tartós érvényesülésére akkor lehet számítani, amikor a fogyasztókat, vásárlókat több, egymástól független, vagy egymással összefüggő tényező is motiválja az adott irányzat követésére.
Kommunikáció kontra tradíció
A hazai fogyasztók étkezési és élelmiszer-vásárlási szokásainak alakulására legerősebben ható megatrend az egészséges táplálkozás. A lényegében gyűjtőfogalomként is értelmezhető életmódszemlélet minden összetevőjében – napi étkezések száma, az egyes étkezések fontossága, az étkezésen belül fogyasztott táplálékok, adagok mennyisége és változatossága, a napi optimális kalória-, ásványianyag- és vitaminbevitel – a kiegyensúlyozott táplálkozás, a túlsúlyosság megelőzése és ezzel az egészségmegőrzés irányába igyekszik befolyásolni a fogyasztókat.
Az erőteljes egészségügyi-kormányzati kommunikáció és a piaci szereplők marketingaktivitása ellenére az egészségtudatosan étkezők tábora csak lassan bővül a magyar fogyasztók körében. Ennek legfőbb oka a fogyasztók ragaszkodása a tradicionálisan elkészített, hagyományos magyar ételekhez, amelyek nagy része – az egészségügyi szakemberek szerint – éppenséggel fontos rizikófaktorai a hazai statisztikákat vezető betegségeknek.
Konyhák és kalóriák
A végső vásárlói döntéseket tovább finomítják azok a trendek és divatirányzatok, amelyek kapcsolódnak ugyan a megatrendhez, de a fogyasztói rétegek differenciált ízlésvilágának is megfelelnek.
Az egyik ilyen fontos trend éppen a hagyományos magyar élelmiszerek, ételek új felfogásban, az egészséges táplálkozás kritériumainak megfelelő alapanyagokból, összetevőkből való elkészítése.
Jelentősen érvényesülő trend a gyűjtőnévvel mediterrán étkezésként illetett, elsősorban
olasz és francia, illetve kismértékben a görög és a spanyol stílus népszerűségének növekedése. E konyhák legfőbb jellemzői – amelyek egyúttal az egészséges táplálkozás kritériumaihoz is kapcsolódnak – a változatosság, az étkezések tápanyag-összetételének kiegyensúlyozottsága, illetve az egészségmegőrzés szempontjából hasznos fehérjéket, szénhidrátokat és zsírokat, továbbá ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmazó élelmiszerek kedveltsége.
A trendekkel párhuzamosan az étkezés és az egészség összefüggésében még további fontos tényezők is szerepet játszanak a vásárlói döntésekben.
Igen széles a vélt vagy valós súlyproblémákkal küzdők, illetve az elért ideális súlyukat megtartani kívánók fogyasztói rétege, akik számára az élelmiszerek kalóriaértéke gyakran minden más szempontot háttérbe szorít.
Erőteljesen nő a kereslet az olyan összetevőkkel dúsított élelmiszerek, élelmiszercsoportok iránt, amelyek oly módon is segítik az egészségmegőrzést, hogy ellensúlyozzák az emberi szervezetet károsító – akár a táplálkozás, akár a stressz, akár más környezeti ártalom miatt bekövetkező – hatásokat, illetve erősítik az immunrendszert.
Egyre szélesedik azok tábora is, akik gondosan megvizsgálják az élelmiszerek címkéin az alkalmazott adalékanyagok listáját, és vásárlói döntésükben fontos szempont az „E” számok mennyisége.
Végül, de nem utolsósorban a legjelentősebb vásárlói keresletet jelentő dolgozói réteg számára – a trendek követése mellett – döntő fontosságú az ételek otthoni gyors elkészíthetősége. Ez az igény az előkészített friss és fagyasztott élelmiszerek, a különböző technológiával elkészített félkész vagy a készételek népszerűségének növekedését indukálja.
Széles Nestlé-választék trendi termékekből
Természetesen az élelmiszergyártók is figyelik a piaci trendeket, így kifejezetten széles azoknak az élelmiszereknek a választéka, amelyek akár a trendeknek, akár a különböző addicionális szempontoknak megfelelnek.
Mitől lesz tehát egy-egy élelmiszer igazán népszerű, azaz „trendi”? A válasz nem is olyan bonyolult, mint amilyen nehéznek tűnik a kérdés. Elsősorban az, amelyik minél több trend kritériumainak és addicionális döntési szempontnak megfelel, így nem csupán egy-egy, hanem több vásárlói kör, illetve a párhuzamosan érvényesülő és összeadódó igényeket is képes kielégíteni. Másrészt a trendivé válás záloga a közérthető, ám szakszerű és hiteles kommunikáció mind a megcélzott fogyasztókörhöz és a kereskedelmi partnereknek szóló promóciós eszközökkel, mind a termékek csomagolásán az össztevőket tartalmazó címkéken.
A Nestlé termékei több szegmensben is előkelő helyen állnak a népszerűségi listákon. Az egészséges táplálkozás megatrendjéhez kapcsolódó termékek (a bébiételektől a tápszereken át a reggelizőpelyhekig és az ásványvizekig), és a kiegészítő trendeknek és addicionális vásárlói szempontoknak megfelelő Maggi termékcsalád tagjai tartós kedveltségnek örvendenek a vásárlók körében. Méltán népszerű az édességkategóriába tartozó, ám az egészséges táplálkozás kritériumának is megfelelő Nesquik kakaó, hiszen a növekedéshez szükséges kétféle ásványi anyagot és hétféle vitamint tartalmaz.
Saláták konyhakészen az Eisbergtől
A trendi élelmiszerek körében vezető helyet foglalnak el a saláták, amelyek mind az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás híveinek, mind a mediterrán ízlésvilágot kedvelők, mind a fogyókúrázók étrendjébe jól beilleszthetők.
– Cégünk több mint 10 éve van jelen a konyhakész saláták piacán, és ez idő alatt dinamikus fejlődés jellemezte a fogyasztást – nyilatkozta lapunknak Hetyei Lajos, az Eisberg Marketing Kft. ügyvezetője. – Igyekszünk a legszélesebb körben kiszolgálni a fogyasztói igényeket, ezért jelenleg három termékszegmensben kínáljuk termékeinket.
A Classic döntően 160 és 300 grammos kiszerelésű termékeket ölel fel, változatos összetételben. Az Eco termékek nagyobb, 500 grammos kiszerelésben érhetők el. Ezek jellemzően a családok igényeit szolgálják, sok zöldséggel és kedvező árral. A különlegességeket kedvelőknek a Prémium termékek állnak rendelkezésre, olyan salátákat tartalmazva, mint például a multileaf saláták. Ezek kis, 80 grammos kiszerelésben kerülnek értékesítésre.
– Természetesen további termékek piaci bevezetését is tervezzük az idei évben, ezzel is biztosítva az elvárásoknak való még jobb megfelelést – mondta végül Hetyei Lajos.
Egyre sikeresebbnek ítélhető a nonprofit és az üzleti kommunikáció a reggeli étkezés fotosságára vonatkozóan. Ez segítette a Cerbona Zrt. reggelizőpelyheit és müzlisze-leteit , amelyek – a tejjel együtt – biztosítják a legfontosabb, értékes tápanyagok bevitelét, és a szervezet napi, induló energiaszükségletét.
Az igen kedvelt tradicionális magyar ételek fő alkotóeleme a sertés- és a marhahús mind a főételek, mind a húskészítmények vonatkozásában. Ennek ízvilágáról nehezen mondanak le a magyarok, ezért egyre népszerűbbek az egészségesebb mangalica- és szürkemarha-termékek. A kínálat számos ponton szűk keresztmetszetű, ami árfelhajtó tényező, ezért ezek a termékek egyelőre a prémium kategóriába tartoznak.
Divatba jött természet
Az egészségmegőrzésre gondot fordítók táborának szélesedése és az alternatív gyógymódok népszerűségének növekedése a vásárlók figyelmét egyre jobban azon termékek felé fordította, amelyeket az orvostudomány által igazolt természetes, gyógyító hatású összetevőkkel gazdagítanak. A vitaminok és az ásványi anyagok mellett a probiotimukkal és az aloe verával dúsított termékek igen gyorsan kedveltek lettek.
A Danone Kft. Activia joghurtcsaládja népszerűségének dinamikus növekedése egyúttal a jól megfogalmazott marketingkommunikáció sikertörténe is. A probiotikumok ugyanis „élő” élelmiszer-alkotó részek, amelyeket számos élelmiszer természetes módon tartalmaz. E baktériumtörzsek jótékony hatását felismerve a francia cég kutatói kikísérletezték azt a törzset, mellyel dúsítják az Activia joghurtok természetes probiotikum-tartalmát. A törzsnek saját, jogilag védett nevet is adtak. (Korábban Bifidus essensis, jelenleg Bifidus ActiRegularis.) A Danone Activia joghurtok így valóban garantálni tudják a probiotikumok jótékony hatását (képesek a betegséget okozó baktériumok elszaporodását, méreganyag-termelését megakadályozni, az immunrendszert serkenteni, szerepük van fertőzések megelőzésében) a vásárlók számára.
Az aloe verát ősidők óta használják gyógyításra. A legújabb tudományos vizsgálatok szerint több mint 400 olyan hatóanyagot tartalmaz, amelyek serkentik a szervezet sejtmegújulási folyamatait, így amellett, hogy az aloe vera erősíti az immunrendszert, számtalan betegség, bőrelváltozás és emésztőszervi probléma orvoslására alkalmas.
A Sapanan Kft. aloe vera darabokat tartalmazó Sappé üdítőinek 2006-os megjelenése nem csupán feltűnést keltett, hanem négyféle ízben (alma, fekete ribizli, szőlő és ananász) forgalmazott ital előkelő helyet foglalt el az egész-ségtudatos vásárlók élelmiszer-kedveltségi listáján.
– Sajnos az utánzatok és más hasonló termékek piacon való megjelenésének köszönhetően a cégünk forgalma 2008-ban az előző évhez képest mintegy 30–40 százalékkal visszaesett – mondta el lapunknak Dara Róbert, a Sapanan Kft. képviselője.
Változatlanul dolgoznak azonban az értékesítő partnerek körének bővítésén, és 2009-ben más, az egészségre jótékony hatású táplálékkiegészítők piaci bevezetését is tervezik.
Lovas Katalin
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >