Élelmiszer-kiskereskedelmünk továbbra is az európai élvonalban
Magyarország továbbra is Európa élvonalába tartozik az élelmiszer-kiskereskedelem növekedési rangsorában. Nálunk a boltok bevétele 5,5 százalékkal emelkedett a negyedik negyedév során, tavalyelőtt október-decemberhez viszonyítva. Ez a második legnagyobb európai mutató Törökország után. Mennyiségben a hazai 2,4 százalékos bővülés pedig a harmadik legnagyobb, Írországot és Görögországot követve. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen az európai kiskereskedelem negyedik negyedévi teljesítményével kapcsolatban.
„A fejlődés motorjai élelmiszerek közül például a nagy forgalmú gyümölcslé, gyümölcsjoghurt valamint édes keksz, jelentős negyedik negyedévi növekedésük alapján” – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – „Háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál többek közt a parfüm, dekor kozmetikum továbbá konyhai törlőkendő mutatói emelkednek ki mind érték, mind mennyiség szempontjából”.
Ez már a hetedik egymás után következő negyedév, amikor Európában dobogós helyet foglalunk el élelmiszer-kiskereskedelmünk bevételének nagy növekedési arányával. Mennyiséget tekintve pedig hat éven át tartó folyamatos csökkenés után, 2014 első negyedéve során fordult át növekedésbe a trend; ami pozitív, immár megszakítás nélkül nyolc negyedéven keresztül.
„Élelmiszer-kiskereskedelmünk kedvező trendjeiben tükröződik, hogy egyre nagyobb a fogyasztók bizalma” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes. – „Hazánkban a tavalyelőtti negyedik negyedévihez képest figyelemre méltóan, kilenc ponttal növekedett a fogyasztói bizalmi index a legutóbb október-decemberi 63 pontra. Sokkal kedvezőbben ítélik meg a magyar fogyasztók az index három összetevőjét; személyes pénzügyi helyzetüket, a munkahelyi kilátásokat és saját vásárlási hajlandóságukat, mint egy évvel korábban”.
A vizsgált huszonegy fejlett európai ország élelmiszer-kiskereskedelmi forgalma értékben 2,1 százalékkal, míg mennyiség szempontjából 0,8-cal emelkedett, a legutóbbi két negyedik negyedév összehasonlításában. Ugyanakkor a vizsgált huszonegy európai országban átlagosan 1,3 százalékkal drágultak a napi fogyasztási cikkek, negyedik negyedéves összehasonlításban. Ez öt év óta a legalacsonyabb mértékű átlagos európai áremelkedés. Ami jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a boltok mennyiségben is többet adtak el.
Magyarországon az átlagárak 3,1 százalékkal emelkedtek a negyedik negyedévben.
„Több dolog is fékezi az értékben mért eladásokat az európai országok egy részében” – mondja Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi ismeretek igazgatója. – „Esnek a termelési költségek, ami az alacsonyabb olajárakból következik. Azon kívül a kiskereskedők még mindig aktívan használják a promóciókat eszközként arra, hogy küzdjenek a diszkontok növekvő népszerűségével. További fontos tényező, hogy tíz európai fogyasztóból majdnem három váltott olcsóbb élelmiszerre, hogy spóroljon”.
Az öt nagy európai piac, a „big five” közül megint Spanyolországban nőtt az értékben mért forgalom legjobban; 2,7 százalékkal. Utána az európai átlagnál kisebb mutatók következnek: Németországban és Franciaországban egyaránt plusz 1,5 százalék, Olaszországban plusz 1,4 míg az Egyesült Királyságban mínusz 0,5 százalék.
Utóbbi mellett még további három országban csökkent az értékben mért forgalom, a negyedik negyedévek összehasonlításában: Svájcban (-2,3%), Finnországban (-1,1%) és Szlovákiában (-0,2%)
Néhány vizsgált környező országban az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának alakulása a tavalyi negyedik negyedévben, 2014. negyedik negyedévéhez viszonyítva. Százalékban.
Ország | Értékben | Mennyiségben | Átlagár |
Európai átlag |
+2,1 |
+0,8 |
+1,3 |
Magyarország |
+5,5 |
+2,4 |
+3,1 |
Ausztria |
+3,0 |
+1,4 |
+1,6 |
Szlovákia |
-0,2 |
-1,3 |
+1,1 |
Csehország |
+0,4 |
+0,5 |
-0,1 |
Lengyelország |
+2,0 |
+1,5 |
+0,5 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
KSH: a kiskereskedelmi forgalom 4,1, százalékkal emelkedett augusztusban az előző év azonos időszakához viszonyítva
Augusztusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 3,2,…
Tovább olvasom >A legnagyobb értékben a gabonafélék árbevétele nőtt
A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek 24 árucsoportja közül 14 exportértéke…
Tovább olvasom >Jól boldogul a Beiersdorf a Niveának köszönhetően
Komoly növekedésbe lendült a Nivea az év első felében, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >