Elektronikus kommunikáció: egy gyorsan megtérülő befektetés

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 08. 29. 08:00

Bizton állíthatjuk: a legrosszabb gazdasági időszakban is a vevők maradnak a legfontosabbak egy cég számára. Márpedig egy átfogó, elektronikus eszközökkel megoldott, gyors, pontos vállalatirányítás előnyeiből ők is részesülnek.Az Eurosped Nemzetközi Szállítmányozási és Fuvarozási Zrt., a Masped logisztikai konszern leányvállalata, 120 munkatársat foglalkoztat. Tevékenysége a betárolástól a logisztikán és az árumozgatáson át a magyar államhatárokon végzett professzionális vámügyintézésig terjed. A székesfehérvári logisztikai raktárban közel 11 000 négyzetméteren napi szinten átlagosan 300-400 raklap beszállítása mellett számos különböző terméket raktároznak.

Kihívás az ERP-rendszerrel szemben

Wilde Gábor raktárvezető beszámolója szerint „a különféle cikkszámok sokféleségéből és a különböző raktártípusokból adódóan vállalati folyamataink komoly kihívást jelentenek IT-partnerünknek és az alkalmazott ERP-rendszernek”.
A CSB-System szoftvere 2009 márciusában került éles üzembe, a vállalat a betárolás, a raktár, az árukiadás mobil eszközös megoldással ellátott moduljait, valamint az elszámolási-értékesítési modult használja.

Mobil adatrögzítő komissiózás M-ERP-vel

A bevezetett IT-megoldás lényeges eleme az M-ERP megoldással megvalósított mobil komissiózás. Miután beérkezik a partnertől a kitárolási megbízás, a raktár megállapítja, hogy az áru rendelkezésre áll-e, vagy utánrendelésre lesz szükség. Már beszállításkor sor kerül az úgynevezett EAN 128 vonalkódos címkézésre. A targoncavezető a raklapokat a magasállvány-raktárba szállítja, és a tárolási lokációt mobil adatrögzítő készülékkel beazonosítja. Az egyedi azonosító (SSCC/NVE) beolvasása és a tárhelykód szkennelése után a felvitt adatok a mobil adatrögzítő készülék segítségével a CSB-System rendszerébe kerülnek. Ez folyamatosan ellenőrzi a beérkező kitárolási megbízásokat abból a szempontból, hogy a raklapokat át kell-e tárolni a komissiózó területre.
– Az ERP-megoldásunk nagyfokú integrációja gondoskodik arról, hogy valamennyi folyamat tökéletesen összekapcsolódjon – mondja Wilde Gábor. –A feldolgozásra váró megbízások kiválasztását követően azok a mobil adatrögzítős komissiózásba továbbítódnak. Ezt követően a rendszer a kiadandó mennyiséget a rendelkezésre álló raktárkészletből FEFO/FIFO, vagy más igényelt algoritmus alapján lefoglalja, majd a komissiózó munkatársat a megfelelő tárhelyhez irányítja.

Minőség és gyorsaság

Az Eurosped számára az egyik legnagyobb előny abban mutatkozik meg, hogy csekély munkaerő-szükséglet mellett nagy átfutási mennyiség (komissiózási teljesítmény) érhető el. Ezenkívül a hibák kizárhatók, és a komissiózási folyamat jelentős mértékben felgyorsítható.
– Teljes mértékben hagyatkozhatunk a CSB-System szoftverének pontosságára és megbízhatóságára – állapítja meg elégedetten Wilde Gábor. – Üzleti partnereink is érzékelik a rendszer használatából adódó előnyöket. A hazai raktárügyfelek számára gyakorlatilag már nem szükséges a saját logisztika. A kliensek igényeit (a vámügyintézést is beleértve) az Eurosped gyorsabban ki tudja elégíteni. Számunkra világossá vált, hogy csak a sebességgel és a minőséggel lehet a logisztikai folyamatokban a magas szintű ügyfél-elégedettséget garantálni. IT-partnerünkkel, a CSB-System Kft.-vel, olyan jövőbe mutató ERP-megoldással rendelkezünk, amely jelentős mértékben hozzájárul a költségcsökkentéshez és az optimalizálási folyamatok százszázalékos kihasználásához.

EDI: strukturált adatcsere

A Synergon közepes és nagyvállalkozások számára olyan integrált megoldást kínál, amelynek segítségével a saját belső ügyviteli rendszerben, az EDI-n keresztül van lehetőség a számlázással és egyéb, dokumentumkommunikációval kapcsolatos folyamatok elvégzésére. Az integrált EDI-megoldás lényege a számos rendelkezésre álló kész eszköz, valamint a rövid idő alatt elindítható EDI-kommunikáció.
Az EDI kereskedelmi, gazdasági, adminisztrációs, pénzügyi, szállítmányozási, államigazgatási dokumentációk papírmentes, számítógép-alkalmazások közötti, nemzetközi szabványok szerinti elektronikus cseréjét jelenti.
A lényeg az egyértelmű szintaktikai szabályok szerint strukturált adatcsere, illetve annak elfogadása, hogy míg az elektronikus levelezés – strukturálatlan adatok cseréjével – személyek között bonyolódik, az EDI elsősorban programok közötti kommunikációra szolgál, és mint ilyen, a folyamatok számítógépesítésének egyik utolsó láncszemeként értékelhető, ahol a munkát technológia váltja fel.

Gyorsabb, pontosabb és környezetbarát

A Synergon Retail Systems Kft. EDI-partnere Kelet-Közép-Európa egyik legdinamikusabban fejlődő informatikai vállalata, a lengyel központú Comarch s.a. A nemzetközi hagyományokkal bíró elektronikus, üzleti célú adatcsererendszert a két vállalat együtt vezette be és működteti Magyarországon.
Az EDI-rendszerek kapcsán négy általános előnyt lehet felsorolni: a dokumentumok feldolgozási ideje csökken, biztonságosabb számlakontrollt eredményez, növeli a pontosságot, és a felesleges papírnyomtatások elkerülése révén védi környezetünket. Mindezek összességében költségmegtakarításhoz vezetnek, mondja Steinbinder Romulus, a Synergon Retail Sytems Kft. ügyvezető igazgatója.
Ugyanakkor az EDI-rendszerek a termelés, a beszállítók, a logisztikai központok, valamint a disztribúciós pontok közötti információáramlást – a megrendeléstől a számlázásig – is teljes körűen biztosíthatják. A Synergon Retail Systems mind a fizikai nyomon követésre, mind pedig az ezt kísérő papírformátumokat kiváltó elektronikus módszerekre kínál megoldást.

EDI a weben

Míg a közép- és nagyvállalatok esetében az elektronikus rendszer az egyéb vállalati alkalmazásokhoz illesztve, igényekre szabva telepíthető, a kisebb forgalmú szervezetek a megoldást szolgáltatásként is igénybe vehetik. A mikro-, kis- és középvállalatoknak külön, weben keresztül elérhető felületet is kifejlesztett a Comarch (WEB EDI), hogy a bevezetés egyszeri, nagyobb volumenű költsége helyett egy havi, kiszámítható szolgáltatási díj ellenében bekapcsolódhassanak a kereskedelmi ellátási láncba. Ugyanis a nagyobb kereskedelmi láncok már használják az e-megoldásokat, és egyre inkább elvárják a beszállítóiktól is, hogy ily módon bonyolíthassák az adminisztratív feladatokat, ezáltal megkönnyítve és egyszerűsítve a beszerzéseket és az árukészletek biztosítását.
A WEB EDI alacsony költségek, ugyanakkor hasonlóan magas szolgáltatási színvonal mellett képes lefedni a „kisebbek” igényeit, tehát lényegében minimális eszközigény mellett – csupán egy számítógépre és internetkapcsolatra van szükség – válik elérhetővé az elektronikus számlázás és más dokumentumok küldése.

A Synergon vállalatméretre is szabható megoldása modularitásából adódóan a változó igények szerint is könnyen alakítható. Így például elképzelhető, hogy első lépésként csak az e-számlázás kerül bevezetésre, és csak azt követően, fokozatosan a rendelés, a nyilvántartás, vagy az archiválás.
A Synergon Retail Systems a hazai szektor ismerete révén folyamatosan követi a törvényi és szabályozási előírásokat, elvárásokat, és rendszereinél, megoldásainál figyel arra, hogy azok a mindenkori szabályoknak megfeleljenek.

Kapcsolódó cikkeink